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A Study on Effects of Experiential Value of Hotel users for 5 Star Hotels on Usage Satisfaction and Continuous Usage Intention

특급호텔 이용객의 경험가치가 이용만족과 지속적 이용의도에 미치는 영향관계 연구

  • 이순택 (경기대학교 일반대학원 호텔경영학과)
  • Received : 2019.07.31
  • Accepted : 2019.09.14
  • Published : 2019.10.28

Abstract

To continue the growth of use of 5-star hotels by Koreans, who have recently shown the consumption trends pursuing the empirical value of a consumption process, and have turned into core customers of 5-star hotels in Seoul, it is necessary to study factors of experience value pursued by Koreans. As a result, fantasy is identified as a major leading factor in usage satisfaction among experiencial values. So it is important to reflect special concepts and atmospheres for emotional values, such as other world experience, new experience, and high-quality experience. And consumer return on investment was identified as a leading factor in positively affecting usage satisfaction. So it is important to develope a proper products that can enough benefits with reasonable prices. In the relationship between usage satisfaction and continuous usage intention, gender characteristics and occupational characteristics were found to play a moderating role. Male customers, and those with professional and self-employed occupations, were found to have higher continuous usage intention than females and other occupational customers. This is a result of the fact that customers with an economical power are likely to be continuous repeat customers of 5-star hotels, so the necessity of strengthening marketing activities such as research on the development of more differentiated and specialized products, service creation and atmosphere production for excellent consumers group.

최근 소비과정의 경험적 가치를 추구하는 소비 트렌드를 보이며, 도심 특급호텔의 핵심고객으로 변모한 내국인들의 특급호텔 이용의 지속적인 성장세를 위해서 내국인 고객이 추구하는 경험가치의 요인에 대한 연구가 필요하다. 연구 결과, 특급호텔 내국인 이용객의 경험가치 중, 환상성 요인이 이용만족의 주요 선행요인으로 확인되어, 특급호텔은 내국인 이용객이 선호하는 다른 세계 경험, 색다른 경험, 수준 높은 경험과 같은 감성적 가치를 위해 특별한 컨셉과 분위기를 반영하는 것이 중요한 과제로 확인되었다. 그리고 이익성이 이용만족에 정(+)의 영향을 미치는 선행요인으로 확인되어 경제적 효용에 대한 요구가 중요한 것으로 확인되었다. 이는 합리적 요금으로 충분한 혜택을 느낄 수 있는 가성비 좋은 상품개발의 필요성이 제기된다. 이용만족과 지속적 이용의도와의 관계에서 성별, 직업별 특성이 조절역할을 하는 것으로 나타났다. 즉, 이용만족 고객 중 남성, 그리고 전문직과 자영업 직업을 가진 고객들이 여성 및 타 직업 고객들 대비하여 지속적 이용의도를 높게 가지는 것으로 확인되었다. 이는 결국 경제력이 있는 고객이 특급호텔의 지속적 반복고객이 될 가능성이 높다는 결과로 나타나 우수소비계층을 집중으로 한 보다 차별화되고 특화된 상품개발, 서비스 및 분위기 연출 등의 마케팅 활동의 강화에 대한 필요성을 살펴볼 수 있었다.

Keywords

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