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Transplantation and Evolution of Heroic Discourse - Focusing on Byron and Liang qi chao

영웅담론의 이식과 진화 - 바이런와 량계초(梁啓超)를 중심으로

  • 문대일 (서원대학교)
  • Published : 20190000

Abstract

梁啓超 actively introduced Byron to the Chinese people with an interest in the heroic aspects of his work for the freedom and independence of the small country and his related works. The fourth edition of the political novel 「新中國未來記」, published in January 13, 1903, is to be translated and inserted by Byron's poem 「Greek mourning」. Through this poem, Byron is celebrated for his achievements in free spirit, anti-imperialism spirit and heroic example. The poem is a compilation and introduction of only the parts of democracy, independence, independence and freedom from Byron's original 「The Isles of Greece」. Byron is a romantic poet who has created many works that represent rebellious people against society without restraint. So as a whole, 'Byronic Hero', which appeared in Byron's work, is portrayed as a 'personal hero' who seeks freedom, raising a number of problems due to the release of Kaesong by individuals alienated due to social structural problems in the industrial age of the West and unreasonable social structure. On the other hand, to save China from the brink of ruin, Zheng emphasizes ethnic heroism that emphasizes merit rather than virtue. Beyond the personal hero who pursued the free spirit of Byron, 梁啓超 wished for the birth of a national hero who suited the political, economic, social, cultural and environmental soil of China at that time. These examples of national heroes, whether from east to west, are all heroes who appear in 「意大利建國三傑傳」, 「羅蘭夫人傳」 and 「譚嗣同傳」, who are willing to die, who sacrifice themselves for the nation and are national heroes.

梁啓超는 바이런의 약소국의 자유와 독립을 위한 영웅적 면모와 그와 관련된 작품에 관심을 갖고 중국민중에게 적극적으로 소개하였다. 1903년 1월 13일에 발간한『新小說』 3호에 연재한 정치소설 「新中國未來記」 제4회에 바이런의 시 「그리스 애도하며」를 편역하여 삽입한다. 이 시를 통해서 바이런을 자유정신과 반제국주의 정신, 그리고 영웅적 모범을 보인 행적을 찬양한다. 이 시는 바이런의 원작 「그리스의 섬」에서 민주, 자주, 독립, 자유 등의 부분만 골라 편집하여 소개한 것이다. 기실 바이런은 낭만파 시인으로 한 개인이 구속받지 않고 사회 대항하는 반항자를 대변한 작품을 많이 창작하였다. 때문에 전체적으로 바이런 작품에서 나타난 '바이러닉 히어로'는 대부분 서양의 산업화시대 사회구조적인 문제로 소외된 개인의 개성해방과 부조리한 사회 구조로 인한 여러 가지 문제를 제기하며 자유를 추구하는 '개인적인 영웅'으로 그려진다. 반면에 梁啓超는 망국의 위기에 처한 중국을 구하기 위해서, 사덕보다는 공덕을 강조한 민족적 영웅을 강조한다. 梁啓超는 바이런의 자유정신을 추구한 개인적 영웅을 넘어서, 당시 중국이 처한 정치·경제·사회·문화 환경토양에 맞는 민족적 영웅의 탄생을 염원하였다. 이러한 민족적 영웅의 예를 동서고금을 막론하고 제시하였는데, 『意大利建國三傑傳』, 『羅蘭夫人傳』, 『譚嗣同傳』 등에서 등장하는 영웅들은 모두 목숨을 잃을 것을 각오하고 국가를 위해서 희생하고 민족적 영웅들이다.

Keywords