Abstract
In this paper, we analyzed the business process and management characteristics of the university financial support project to define the function for the integrated information management system of the university financial support project. To this end, we reviewed the characteristic and business process of university financial support project and defined six common functions. In order to establish an integrated system applying the derived functions, the first things to be done need to standardize the business management system considering integration and to arrange the accounting regulations. Based on the functions and implications defined from this paper, we think that it will be helpful to design an integrated information management system for university financial support project.
본 논문에서는 대학재정지원사업의 사업 프로세스 및 관리 특성을 분석하여 대학재정지원사업 통합정보관리시스템 구축을 위한 기능을 정의하였다. 이를 위해 대학재정지원사업의 사업 프로세스를 살펴보았고 이를 통하여 공통으로 필요한 6가지 기능을 도출하였다. 도출된 기능을 적용한 통합시스템 구축을 위해서 먼저 선행되어야 할 사항들은 사업 기획 단계에서 통합을 고려한 사업 관리 체계를 표준화하고 회계 관련 규정의 정리가 필요하다. 본 논문에서 도출된 기능들과 시사점을 바탕으로 향후 대학재정지원사업 통합정보관리시스템 설계하는데 도움이 될 것으로 기대한다.