DOI QR코드

DOI QR Code

Chinese Porcelain Lacquer Painting Art : Primary Analysis on Convergence of Porcelain Decoration and Raw Lacquer

중국 칠도예술: 도자장식과 생칠의 융합에 대한 선행적 분석

  • Bai, JuanJuan (Dept. of Formative Arts Design, Graduate School, Kongju university) ;
  • Sun, Yue (Dept. of Formative Arts Design, Graduate School, Kongju university) ;
  • Kim, Won-Suk (Dept. of Formative Arts Design, Graduate School, Kongju university) ;
  • Ro, Hae-Sin (Dept. of Formative Arts Design, Graduate School, Kongju university) ;
  • Kim, Sung-Min (Dept. of Formative Arts Design, Graduate School, Kongju university)
  • 백연연 (공주대학교 일반대학원 조형디자인학과) ;
  • 손열 (공주대학교 일반대학원 조형디자인학과) ;
  • 김원석 (공주대학교 일반대학원 조형디자인학과) ;
  • 노혜신 (공주대학교 일반대학원 조형디자인학과) ;
  • 김성민 (공주대학교 일반대학원 조형디자인학과)
  • Received : 2019.07.08
  • Accepted : 2019.10.20
  • Published : 2019.10.28

Abstract

This study is an primary analysis on convergence of porcelain lacquer painting art which is composed of porcelain art and raw lacquer technic. As a part of ceramic art, this study suggest 3 ways of porcelain lacquer decoration with understanding of its history and contemporary status. Lacquer technic gives stability for surface paintings and it also has various media to express its beauty. Porcelain lacquer decoration art contains artistic value and pragmatic purpose for daily life usage. These days, due to unavailability for mass production, it tends to be tried for art work purposes. However this artistic technic and value can be applied to porcelain goods, so that it will raise aesthetic pleasure and cultural diversity.

본 연구는 도예의 한 분야로서 생칠과 도기가 결합한 형태인 칠도의 공예기법 및 디자인적 융합에 대한 일차적 분석이다. 먼저 칠도의 역사 및 현재의 현황을 제시하고 칠도 장식의 기법을 세 가지로 분류하고 각 기법이 가지는 특징을 간단히 분석하여 제시한다. 칠도는 도자가 가지는 성형 상의 자유로움과 칠예가 도자에 부여하는 표면의 안정성 및 그 표면 장식의 디자인 소재 및 방식의 다양성을 가지고 있어서 일상 용기로서의 실용성 및 예술작품으로서의 미감을 동시에 지니고 있다. 다만 일상용품으로 대량생산하는 데는 어려움이 있어 현재는 예술작품으로서 여러 시도가 이루어지고 있다. 이런 시도를 통해 일반 상품에도 미적 감수성을 높이고 문화적 다양성을 만들 수 있다.

Keywords

References

  1. J. L. Ni. (2009). Making Crockery with Lacquer Work. Chongqing : SouthWestCollege of Education PbulishingHouse.
  2. S. M. Gong. (2009). Discuss of Lacquer Pottry Art. Foshan : Foshan Ceramics.
  3. X. M. Feng. (2001). Chinse Ceramics, Shanghai : Shanghai Classics Publishing House.
  4. M. Hua. & L. Yao. (1999). A History of Chinese Handcraft & Art. Tianjin : Tianjin Art Publishing House.
  5. S. G. Qiao. (2005). Art of Lacquer Work. Zhejiang. : China Academy of Art Press.
  6. Committee of Chinese Modern Fine Art. (1998). Chinese Modern Fine Art complete works series. Beijing : China Architecture & Building Press.
  7. S. G. Ko. (2018). A study of modern metal craft using analytical formative beauty of line and surface. Journal of Digital Convergence, 16(01), 337-342. DOI : 10.14400/JDC.2018.16.1.337
  8. C. Huang & Beijingguozhixueculture co. LTD. (2016). xiushilu H.K. : Huayupublisher.
  9. H. L. He & S. Z. Tao. (1990). Lacquer Work & Decoration. Fujian : Fujian Art Publiushing House.
  10. C. Da & B. Deng. (2016). jinshan jin mei, xiwuyueren. China Collective Economy, 17, 66-71.
  11. Z. W. Zhang. (2013). Praimary Analisys of Using the skill of Lacquer painting on Pottry Decoration. Journal of people's literature, 2013(24), 119-120.
  12. F. W. Shen. A history of Chinese Lacquer painting & Art. Beijing : People's Fine Arts Publishing House.
  13. Q. J. Wang & X. Y. Wang. (2008). A History of Chinese applied fine arts. Shanghai: China machine press.
  14. J. S. Yu. shuangyihebi, Discuss of Joint of Porcelain and Lacquer Art meiyushidai(中), 2015(6), 122-124.
  15. W. N. xia. (2013). Be compared with Lacquer painting and potrry in Traditionalapplied fine arts. Modern Decoratin Theory 2013(08).
  16. K. J. Park & J. w. Choi. (2017). A Study on Convergence Expression Using Transfer Printing Techniques in Contemporary Ceramic Art. Journal of Digital Convergence, 15(05), 333-338. DOI : 10.14400/JDC.2017.15.5.333