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중학교 SW교육을 위한 피지컬 컴퓨팅 교구의 선정 기준 개발

Development of the Selection Criterion of Physical Computing Teaching Aids for Middle School SW Education

  • 안득하 (한국교원대학교 컴퓨터교육과) ;
  • 김영식 (한국교원대학교 컴퓨터교육과)
  • 투고 : 2019.08.29
  • 심사 : 2019.09.29
  • 발행 : 2019.09.30

초록

본 연구에서는 중학교 SW교육에 활용할 수 있는 피지컬 컴퓨팅 교구의 선정을 위한 기준을 개발하였다. 교구를 선정하기 위한 기준을 개발하기 위하여 문헌 분석, 델파이 설문 실시와 AHP 방법을 적용하였다. 먼저 문헌을 통해 피지컬 컴퓨팅 교구가 갖추어야 할 특성을 '교육과정 적합성', '안전성', '내구성', '경제성', '범용성', '매력성', '관리의 용이성' 7개의 영역으로 설정하고 전문가 델파이 설문을 통해 영역별 세부 기준을 도출하여 7개 영역의 31개 세부 기준으로 구성된 피지컬 컴퓨팅 교구의 선정 기준을 제안하였다. 이렇게 제안된 선정 기준에 대해 추가로 AHP 방법을 적용하여 7개의 영역과 31개의 세부 기준에 대한 상대적 중요도를 분석하고 이를 바탕으로 세부 기준별 배점을 계산하여 정량화된 피지컬 컴퓨팅 교구의 선정 기준을 개발하였다.

In this study, we developed the selection criterion of physical computing teaching aids for middle school SW education. Literature analysis, Delphi survey, and AHP methods were applied to develop the selection criterion. First, seven characteristics for physical computing teaching aids have been set up by the literature analysis. The contents are suitability for curriculum, safety, durability, economy, general availability, attractiveness, and ease of management. Based on these characteristics, the Delphi method is used in developing 31 criteria in 7 areas for the selection of physical computing teaching aids. Next, the AHP method was applied to identify the relative importance between 7 areas and between 31 detailed criteria. And then the final criterion for the selection of physical computing teaching aids was developed by calculating scores for detailed criteria.

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