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A Study on Effect of the Entrepreneurship on Entrepreneurial Self-Efficacy and Entrepreneurial Intention -Focusing on Mediating Effect of Career Decision-Making Self-Efficacy-

기업가정신이 창업효능감 및 창업의도에 미치는 영향에 관한 연구 -진로결정 자기효능감의 매개효과를 중심으로-

  • 윤지수 (대전대학교 융합컨설팅학과) ;
  • 현병환 (대전대학교 융합컨설팅학과)
  • Received : 2019.06.07
  • Accepted : 2019.09.23
  • Published : 2019.09.30

Abstract

The purpose of this study is to identify the effects of entrepreneurship on entrepreneurial efficacy and entrepreneurial intention, and to provide implications for analyzing mediating effects of career decision self-efficacy in bilateral relations. The data were collected from entrepreneurship, entrepreneurship students, and, and 220 students were surveyed. For the empirical analysis, frequency analysis, factor analysis, reliability verification, correlation analysis, and multiple regression analysis were performed using SPSSWIN 21.0. The specific analysis results are as follows. First, in the relationship between entrepreneurship and career decision-making self-efficacy, entrepreneurship has a significant effect on career decision-making self-efficacy. Second, in the relationship between entrepreneurship, entrepreneurship efficacy, and intention of entrepreneurship, entrepreneurship has significant influence on entrepreneurship efficacy and entrepreneurship intention. Third, the mediating effect analysis of career decision self-efficacy in the relationship between entrepreneurship, entrepreneurial efficacy, and entrepreneurship intention showed that all mediated effects were significant. The results of this study should be achieved through a convergence curriculum in which entrepreneurship education and career education can be considered at the entrepreneurial education stage in order to enhance entrepreneurship and intention to influence entrepreneurship and career choice. Practical implications were suggested for more effective education.

본 연구에서는 기업가정신이 창업효능감 및 창업의도에 미치는 영향 관계와 양 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과를 검증하기 위하여 실증분석을 실시하였다. 적용된 연구모델과 연구가설은 선행연구를 바탕으로 하여 독립변수로 기업가정신, 매개변수로 진로결정 자기효능감, 종속변수로 창업효능감 및 창업 의도를 중심으로 설정하였다. 분석방법은 자료수집은 기업가정신 및 창업교육 관련 수강생, 창업동아리 활동 학생 등 대학생을 대상으로 조사하였으며 설문조사방식으로 총 220명을 조사하였다. 실증분석을 위해 SPSSWIN 21.0을 이용하여 빈도분석, 요인분석과 신뢰성 검증, 상관관계분석, 다중회귀분석 등을 실시하였다. 구체적인 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 기업가정신과 진로결정 자기효능감 관계에서 기업가정신은 진로결정 자기효능감에 유의미한 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 기업가정신과 창업효능감 및 창업의도 관계에서 기업가정신은 창업효능감 및 창업의도에 유의미한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 기업가정신과 창업효능감 및 창업의도 관계에서 진로결정 자기효능감의 매개효과 분석결과 살펴보면 모두 유의미한 매개효과를 보이는 것으로 분석되었다. 본 연구결과는 대학생들의 기업가정신 함양 및 창업으로의 진로선택에 영향을 미치는 창업효능감 및 창업의도 제고를 위해서는 창업교육 단계에서 기업가정신 교육과 진로교육이 종합적으로 고려할 수 있는 융합교육과정을 통해 이루어져야 보다 효과적인 교육이 될 것을 실무적 시사점을 제안하였다.

Keywords

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