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공급사슬 내 CSV와 파워속성이 정보역량에 미치는 영향

Impact of CSV and Power Attributes in the Supply Chain on Information Competency

  • 박광오 (영남이공대학교 경영계열)
  • Park, Kwang-O (Department of Business Administration, Yeungnam University College)
  • 투고 : 2019.04.24
  • 심사 : 2019.06.11
  • 발행 : 2019.06.30

초록

공급사슬관리(SCM)는 경쟁우위를 점하기 위하여 파트너기업과의 동반성장 방안의 모색과 더불어 지속적 협력관계를 유지하기 위한 노력이 필요하다. 여기에 정보역량이 공급사슬 내에서 많은 역할을 수행하고 있기 때문에 정보역량에 영향을 미칠 수 있는 정보공유와 파트너십 품질과의 관계를 살펴볼 필요성이 크다. 파트너기업 간 지속적 거래관계를 유지하기 위해서는 공급사슬 내 힘의 불균형에 따르는 파트너기업과의 장애요소들을 파악하고 효과적으로 관리하는 전략적 접근이 필요하다. 따라서 파트너기업의 본받을만한 CSV와 비구속적 파워의 속성을 통한 동반성장의 논리를 펼칠 수 있도록 하는 전략적 접근방식을 논할 필요성이 크다고 보여 진다. 최근 CSV는 기존의 CSR과 더불어 사회적 문제 해결이라는 사회적 경제적 창출 관점에서 중요한 이슈가 되고 있다. 자연히 향후 신 경영 패러다임으로써 공유가치창출이 다각도로 검토될 것이다. 본 연구는 SCM의 정보역량 고도화를 위하여 CSV와 비구속적 파워의 개념을 접목하여 사회적인 문제 해결에 따른 기업의 지속 성장 모델을 제안하고자 하였다. SCM 구축업체를 대상으로 한 설문지 142부를 PLS 구조방정식 모형으로 분석하여 다음과 같은 결과를 도출하였다. CSV와 비구속적 파워 모두 정보공유와 파트너십 품질에 유의한 영향을 미쳤으며, 정보공유와 파트너십 품질을 통한 정보역량 향상을 도모할 수 있다는 결과가 도출되었다. 이를 바탕으로 SCM 참여기업의 상생을 위한 변인으로 CSV와 비구속적 파워의 인식을 높여야 한다는 시사점을 제시하였다.

Supply chain management(SCM) requires efforts to search for methods for mutual growth with partner companies and to maintain continuous cooperative relations in order to gain a competitive edge. Because information competencies play a big role within the supply chain, it is essential to examine the relationship of information sharing and partnership quality that can affect information competency. In order to maintain continuous business relations between partner companies, it is necessary to identify the obstacles with partner companies resulting from the imbalance of power within a supply chain and to take on a strategic approach for effectively managing such obstacles. Therefore, there is a significant need to discuss strategic approach methods to enable the logic of mutual growth through the CSV that is worth learning from the partner company and the attributes of non-mediated power. CSV will be reviewed from various aspects as a new management paradigm in the future. This study aims at suggesting a continuous growth model for companies by solving social problems through the integration of CSV and the concept of non-mediated power to advance the information competencies of SCM. A total of 142 copies of survey forms for SCM Implementation Companies were using the PLS structural equation modeling for an analysis, and the following are the findings. Results of this study showed that both CSV and non-mediated power had significant impact on information sharing and partnership qualities, and the conclusion that it is possible to enhance information competency through information sharing and partnership quality. Based on this, this study proposes the implication that it is necessary to elevate awareness of CSV and non-mediated power as variables for the coexistence of SCM participating companies.

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