DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Service Quality and Social Support on the Users' Satisfaction of Senior Citizen Hall by Gender of the Senior Citizen

노인의 성별에 따른 서비스 질과 사회적 지지가 경로당의 이용만족도에 미치는 영향

  • Received : 2019.08.01
  • Accepted : 2019.09.18
  • Published : 2019.09.28

Abstract

The purpose of this study is to verify the effect of service quality and social support on users' satisfaction senior citizen hall according to the gender of the senior citizen. The research target is 309 senior citizens living in Uiwang, Gyeonggi Province, and the survey was conducted from March 1 to March 31, 2019. Data analysis was performed using the SPSS 21.0 program. The main results of this study are as follows: First, the living and residential patterns of the elderly women were investigated with a significant influence on the usability of the elderly. Second, in social support, the relationship of friends among elderly women has been statistically significantly verified for their users' satisfaction. Third, the reliability and assurance of the elderly and male in the service quality were identified as a statistically significant level. Therefore, in order to increase the users' satisfaction with the elderly as a welfare leisure facility for the elderly in the local community, it will be necessary to stabilize their living and living patterns, further activate their friendships, and provide them with a focus on reliability and assurance. Through this, the implications were presented for enhancing the users' satisfaction of senior citizens hall.

본 연구의 목적은 노인의 성별에 따른 서비스 질과 사회적 지지가 경로당 이용만족도에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 연구대상은 경기도 의왕시에 거주하는 경로당 이용 노인 309명이며, 설문조사는 2019년 3월 1일부터 31일까지 실시하였다. 자료분석은 SPSS 21.0 프로그램을 이용하여 회귀분석을 하였으며, 본 연구의 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 생활특성에서 여성 노인의 생활형편과 주거형태가 이용만족도에 유의한 영향으로 조사되었다. 둘째, 사회적 지지에서 여성 노인의 친구요인이 이용만족도에 통계적으로 유의하게 검증되었다. 셋째, 서비스 질에서 남녀 노인의 신뢰성과 보증성이 통계적 유의수준으로 파악되었다. 따라서 경로당이 지역사회의 노인복지여가시설로서 이용만족도를 높이기 위해서는 노인들이 생활형편과 주거형태가 안정되며, 친구요인을 활성화하는 사회적 지지가 필요하며, 신뢰성과 보증성을 중심으로 서비스를 제공해야 할 것이다. 이를 통해 경로당 이용 노인의 이용만족도를 높이기 위한 함의를 제시하였다.

Keywords

References

  1. 유성호, "경로당 발전방안 탐색: 경로당 이용경험에 따른 노인들의 특성을 중심으로," 한국노년학, 제29권, 제4호, pp.1463-1478, 2009.
  2. 이재모, "노인의 경로당 이용특성과 이용만족도에 관한 연구," 노인복지연구, 제25권, pp.101-120, 2004.
  3. 류호열, 우리나라 경로당 운영실태 및 활성화 방안에 관한 연구, 경희대학교, 석사학위논문, 2001.
  4. 한국보건사회연구원, 2011년 노인실태조사, 2012.
  5. 보건복지부, 노인여가복지시설 현황, 2018.
  6. 조소영, "경로당 활성화를 위한 시범사업," 노인복지연구, 제11권, pp.53-86, 2001.
  7. 이윤경, "노인여가복지시설 경로당의 운영현황 및 정책과제," 보건복지포럼, 제198호, pp.55-66, 2013.
  8. 이근홍, "경로당 운영 활성화방안에 관한 사례연구," 노인복지연구, 제54권, pp.165-192, 2011.
  9. 이삼순, 서비스 질이 이용자 만족도에 미치는 영향, 강남대학교, 박사학위논문, 2014.
  10. 통계청, 노인복지 생활시설 및 생활현황, 2017.
  11. E. Philipe, A Theory of leadership Effectiveness, McGraw-Hill Book Co, 1976
  12. 성석주, 박근희, 최봉기, "교육행정서비스의 질이 만족도와 애교심에 미치는 영향," 한국행정논집, 제22권, 제4호, pp.1251-1273, 2010.
  13. 이환범, 이수창, 임중한, "지역사회 노인여가복지시설 이용자 만족도에 미치는 영향요인 분석," 한국행정학보, 제39권, 제3호, pp.137-158, 2005.
  14. 오혜경, 이문화, "여성장애인 어울림센터의 서비스 질이 이용자 만족도에 미치는 영향," 재활복지, 제16권, 제2호, pp.81-105, 2012.
  15. 김통원, 윤재영, 사회복지서비스 품질관리, 서울:도서출판 신정, 2005.
  16. C. Gronroos, "A service quality model and its marketing implications," European Journal of Marketing, Vol.18, No.4, pp.36-44, 1984. https://doi.org/10.1108/EUM0000000004784
  17. A. Parasuraman, V. Zeithaml, and L. Berry, "SERVQUAL: A Multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality," Journal of Retailing, Vol.64, No.1, pp.12-40, 1988.
  18. 김용석, 최종복, 황성혜, 김민석, 서인자, "서비스 질척도(서브퍼프)의 타당화 연구," 한국사회복지학, 제61권, 제2호, pp.107-135, 2009.
  19. E. Cobb, "Social Surport as a Mediator of Life Stress," Psychosomatic Medicine, Vol.38, pp.300-314, 1976. https://doi.org/10.1097/00006842-197609000-00003
  20. J. S. House, "Social Surport and Social structure," Sociological Forum, Vol.2, No.1, pp.135-146, 1987. https://doi.org/10.1007/BF01107897
  21. 이신숙, 이경주, "노인의 일상적 스트레스, 사회적지지, 심리적 적응에 관한 연구," 한국노년학회, 제22권, 제1호, pp.1-20, 2002.
  22. 임영아, 요양시설 노인의 사회적지지, 신체적 및 정신적 건강수준이 삶의 질에 미치는 영향, 충남대학교, 박사학위논문, 2017.
  23. 편명희, 경로당 이용만족도 및 욕구, 한서대학교, 박사학위논문, 2017.
  24. 고광선, 이영철, "경로당 이용만족도에 영향을 미치는 요인 연구," 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 제7권, 제9호, pp.473-481, 2017.
  25. 정무성, 노승현, "지역사회복지관의 서비스 질이 서비스 만족도에 미치는 영향에 관한 연구," 한국비영리연구, 제5권, 제1호, pp.163-207, 2006.
  26. 신동기, 지역사회 복지관의 서비스 질이 수요자 만족에 미치는 영향에 관한 연구, 동국대학교, 박사학위논문, 2009.
  27. 김인, 신학진, "노인 요양시설의 서비스 품질이 서비스 만족과 의사 결정에 미치는 영향," 한국노년학, 제29권, 제2호, pp.579-591, 2009.
  28. 이상민, 노인요양시설 서비스 질이 고객만족도에 영향을 미치는 요인, 대구한의대학교, 박사학위논문, 2011.
  29. 조우홍, 이동수, "노인요양시설 서비스 질이 고객만족과 고객충성도 및 구전의도에 미치는 영향 요인분석," 노인복지연구, 제40권, pp.173-194, 2008.
  30. 박정호, "재가장기요양 서비스 품질이 서비스 만족에 미치는 영향," 사회복지정책, 제38권, 제1호, pp.227-246, 2011. https://doi.org/10.15855/SWP.2011.38.1.227
  31. 장경환, 노인 주.야간보호시설의 서비스 질과 시설이용특성이 이용자 만족도에 미치는 영향, 서울기독대학교, 박사학위논문, 2017.
  32. 이문화, 여성장애인 어울림센터의 서비스질이 이용자 만족도에 미치는 영향, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2012.
  33. J. J. Cronin and S. A. Taylor, "Measuring Service Quality: A Reexamination and Extension," Journal of Marketing, Vol.56, pp.55-68, 1992. https://doi.org/10.1177/002224299205600106
  34. A. Parasuraman, V. Zeithaml, and L. Berry, "SERVQUAL: A Multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality," Journal of Retailing, Vol.64, No.1, pp.12-40, 1988.
  35. 김종철, 경로당 이용만족이 삶의 만족에 미치는 영향에 관한 연구, 동방문화대학원대학교, 박사학위논문, 2017.
  36. 박용권, 사회복지자료분석, 서울:신정, 2012.
  37. 윤기찬, "서브퍼프를 이용한 사회복지서비스의 질 측정 및 만족도 영향요인 분석," 행정논총, 제42권, 제1호, pp.134-162, 2004.