References
- A. Hochschild, The Managed Heart : Commercialization of Human Feeling, University of California Press., 1983.
- S. Kang and C. Lee, "The effect of emotional labor on burn-out of employees in social welfare organization according to their emotional intelligence," Journal Social Science, Vol.37, No.2, pp.53-73, 2011. https://doi.org/10.15820/khjss.2011.37.2.003
- B. Palmet and C. Stough, Workplabe SUEIT : Swinburne university emotional intelligence test, descriptive report, swinburne university, 2001.
- N. Ashkanasy, C. Hartel, and W. Zerbe, Emotions in the workplace: Research, theory, and practice. Quorum Books, 2000.
- 정우진, S마케팅기업 구성원의 경력계획과 이직의도와의 관계에서 상사-부하 교환관계(LMX)의 조절효과, 고려대학교, 박사학위논문, 2012.
- B. Ashforth and R. Humphrey, "Emotional Labor in Service Roles: The Influence of Identity," Academy of Management Review, Vol.18, pp.89-90, 1993.
- J. Morris and K. Feldaman, "The Dimension, Antecedents and Consequences of Emotional Labor," Academy of Management Review, Vol.21, No.4, pp.86-1010, 1996.
- A. Grandey, "Emotional Regulation in the Workplace: A New Way to Conceptualize Emotional Labor," Journal of Occupational Psychology, Vol.51, No.1, pp.5-110, 2000.
- 이환정, 사회복지지설 종사자의 감정노동이 이직의도에 미치는 영향 연구, 한성대학교, 박사학위논문, 2014.
- S. Kruml and D. Geddes, "Exploring the dimensions of emotional labor," Management Communication Quarterly, Vol.14, No.1, pp.8-49, 2000. https://doi.org/10.1177/0893318900141002
- C. Brotheridges and R. Lee, On the dimensionality of emotional labor: Development and validation of the emotional labor scale, Sam Diege., CA, 1999.
- C. Brotheridges and A. Grandey, "Emotional Labor and burnout: Comparing two perspectives of people work," Journal of Vocational Behavior, Vol.60, No.9, pp.17-39, 2002. https://doi.org/10.1006/jvbe.2001.1815
- J. Diefendorff, M. Croyle, and R. Gosserand, "The dimensionality and antecedents of emotional labor strategies," Journal of Vocational Behavior, Vol.66, pp.339-357, 2005. https://doi.org/10.1016/j.jvb.2004.02.001
- K. Chu, H. Baker, A. Melissa, and S. Murrmann, "When we are on stage, we smile: The effects of emotional labor on employee work outcomes," International Journal of Hospitality Management, Vol.31, pp.906-915, 2012. https://doi.org/10.1016/j.ijhm.2011.10.009
- A. Isen, T. Nygren, and F. Ashby, "Influence of positive affe ct on the subjective utility of gains and losses: it is just not worth the risk," Journal of personality and Social Psychology, Vol.55, No.5, pp.710-717, 1988. https://doi.org/10.1037/0022-3514.55.5.710
- 문영주, "사회복지시설 종사자의 감정노동 선행요인과 결과요인에 관한 연구," 한국사회복지행정학, 제16권, 제3호, pp.283-315, 2014. https://doi.org/10.22944/KSWA.2014.16.3.011
- P. Adelmann, Emotional Labor and employee wellbeing, Ann Arbor, 1989.
- J. Schaubroeck and J. Jones, "Antecedents of workplace emotional labor dimensions and moderators of their effects on physical symptoms," Journal of Organizational Behavior, Vol.21, No.2, pp.163-183, 2000. https://doi.org/10.1002/(SICI)1099-1379(200003)21:2<163::AID-JOB37>3.0.CO;2-L
- 김보성, 감정노동이 종사자의 서비스 제공수준과 기업성과에 미치는 영향, 경기대학교, 박사학위논문, 2008.
- 김영진, 감정노동과 고객지향성의 관계에서 소진의 역할: 항공사 직원을 중심으로, 경원대학교, 박사학위논문, 2010.
- 오창택, "사회복지종사자의 감정노동수행전략이 이직의도와 고객지향성에 미치는 영향: 감정고갈의 매개효과를 중심으로," 한국행정학보, 제46권, 제4호, pp.53-78, 2012.
- 육풍림, 감정노동, 내재적 특성, 사회적 지지가 소진 및 고객지향성, 조직유효성에 미치는 영향: 카지노 직원을 대상으로, 동국대학교, 박사학위논문, 2012.
- 손준상, "인터넷쇼핑에서 느낌감정과 인지평가가 웹 충성도에 미치는 영향에 관한 연구," 대한경영학회지, 제20권, 제1호, pp.153-174, 2007.
- W. James, What is an emotion? in Dunlap, K, The emotions, Baltimore, Williams & Wilkins C., 1922.
- A. Rafaeli and R. Sutton, "Expression of emotion as part of the work role," The Academy of Management Review, Vol.12, No.1, pp.23-37, 1987. https://doi.org/10.5465/amr.1987.4306444
- A. Wharton, "The affective consequences of service work," Work and Occupations, Vol.20, No.2, pp.205-232, 1993. https://doi.org/10.1177/0730888493020002004
- A. Grandey, G. Fisk, A. Mttila, K. Jansen, and L. Sideman, "Is service with smile enough? Authenticity of positive displays during service encounter," Organizational Behavior and Human Decision Processes, Vol.96, No.1, pp.38-55, 2005. https://doi.org/10.1016/j.obhdp.2004.08.002
- 최은애, 카지노 딜러가 인식하는 감정노동이 리더의 감성지능의 수준에 따라 고객지향성에 미치는 영향, 경기대학교, 석사학위논문, 2009.
- 서덕혜, 항공사 승무원의 개인성향과 직무특성이 직무만족과 이직의도에 미치는 영향: 감정노동과 소진의 매개효과를 중심으로, 연세대학교, 석사학위논문, 2011.
- 이수행, 골프장캐디의 감정노동이 직무소진과 직무스트레스 및 고객지향성에 미치는 영향: 사회적 지지의 조절효과를 중심으로, 충남대학교, 박사학위논문, 2014.
- R. Saxe and B. Weitz, "The SOCO scale: A Measure of the Customer Orientation of Sales people," Journal of Marketing Research, Vol.19, pp.82-113, 1982.
- 정승우, 골프장 도우미의 교환관계, 감정노동, 직무관련 탈진 및 고객지향 행동과의 관계: 사회지능과 감성지능의 조절효과, 단국대학교, 박사학위논문, 2010.
- J. Narver and S. Slater, "The effect of a Market Orientation on Business Profitability," Journal of Marketing, Vol.54, No.4 pp.20-35, 1990. https://doi.org/10.1177/002224299005400403
- 박명주, 미용업종사자들의 직무불안정성과 감정노동노출, 감정소진이 이직의도와 고객지향성에 미치는 영향, 대구카톨릭대학교, 박사학위논문, 2014.
- D. Loseke and S. Cahill, "Actor in Search of a character: student social worker' quest for professional identity," Symbolic Interaction, Vol.9, pp.245-258, 1986. https://doi.org/10.1525/si.1986.9.2.245
- L. King and A. Robert, "Conflict Over Emotional Expression: Psychological and Physical Correlates," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.58, No.5, pp.864-877, 1990. https://doi.org/10.1037/0022-3514.58.5.864
- 강길현, 사회복지사의 이직의도 형성과정에서 감성지능의 조절효과에 관한 연구, 조선대학교, 박사학위논문, 2013.
- P. Salovey and J. Mayer, "Emotional intelligence. Imagination," Cognition and Personality, Vol.9, No.3, pp.185-211, 1990. https://doi.org/10.2190/DUGG-P24E-52WK-6CDG
- 어윤선, 외식업체 직원의 감성지능과 창의성, 조직몰입간의 구조적 관계: 조직문화의 조절효과를 중심으로, 세종대학교, 박사학위논문, 2010.
- D. Goleman, Emotional intelligence, New York: Bantam Books., 1995.
- 정현우, 조직구성원의 감성지능이 조직유효성에 미치는 영향에 관한 연구, 부산대학교, 박사학위논문, 2007.
- 안주영, 전의숙, 김현, "감정노동이 직무만족과 조직시민 행동에 미치는 영향," 한국관광학회 학술대회 발표논문집, pp.3-19, 2007.
- 정기주, 최수정, 고은별, "고객센터에서 상담사의 감성지능이 고객지향성과 상담품질에 미치는 영향," 대한경영학지, 제23호, 제2권, pp.1759-1781, 2010.
- 김상희, 서문식, "서비스 접점에서 서비스 제공자의 감정부조화 발생요인 및 조절 요인에 관한 연구," 마케팅 연구, 제20호, 제1권, pp.112-113, 2005.
- 김양기, 문소령, "호텔종사원의 감정노동전략이 감정부조화에 미치는 영향에 대한 실증연구: 감성지능의 조절효과를 중심으로," Tourism Research, 제41권, 제3호, pp.21-43, 2013.
- 김진강, "호텔종사원의 감정노동과 직무태도의 관계에서 감성지능의 조절효과," Tourism Research, 제33권, pp.177-197, 2011.
- 백다원, 엄영희, "임상간호사의 감정노동과 소진의 관계에서 사회적 지지와 감성지능의 효과," 간호행정학회지, 제18호, 제3권, pp.271-280, 2012.
- 최현묵, 여행사 직원의 감정노동과 고객 지향적 판매행동의 관계 연구: 사회적 지원과 감성지능의 조절효과를 중심으로, 경기대학교, 박사학위논문, 2011.
- 박근도, 특급 호텔관리자의 변혁적 리더십이 종사원의 조직몰입에 미치는 영향에 관한 연구: 종사원의 성숙도가 미치는 영향을 중심으로, 경기대학교, 석사학위논문, 2007.
- 오선균, 사회복지기관의 리더-구성원 교환관계(LMX)가 조직성과에 미치는 영향: 조직신뢰의 매개효과와 조직풍토의 조절효과를 중심으로, 청주대학교, 박사학위논문, 2010.
- G. Graen and M. Uhl Bien, "Relationship based approach to leadership: Development of leader member exchange (LMX) theory of leadership over 25 years: Applying a multi level multi domain perspective," The Leadership Quarterly, Vol.6, No.2, pp.219-247, 1995. https://doi.org/10.1016/1048-9843(95)90036-5
- 권중식, 호텔주방관리자의 윤리적 리더십이 LMX질과 조직시민행동에 미치는 영향, 영산대학교, 석사학위논문, 2012.
- 장재규, 감정노동(emotional labor)의 역동성에 관한 연구, 고려대학교, 박사학위논문, 2011.
- G. Graen, M. Novak, and P. Sommerkamp, "The effect of Leader-member exchange and job design on productivity and job satisfaction: Testing a dual attachment model," Organization Behavior and Human Performance, Vol.30, pp.109-131, 1982. https://doi.org/10.1016/0030-5073(82)90236-7
- 윤만희, "서비스종업원의 교환관계 확장이 직무관련 태도와 서비스 수행에 미치는 영향," 경영학연구, 제24권, 제2호, pp.51-79, 2009.
- 권영훈, 손건강, 최순주, "리더-부하간 교환관계의 질이 직무태도에 미치는 영향에 대한 동료 간 교환관계의 조절역할: 대인 서비스업을 중심으로," 한국인사 조직학회 논문집, pp.609-625, 2009.
- 이병열, 한국 여행사의 내부마케팅이 직무만족과 조직시민행동 및 고객지향성에 미치는 영향에 관한 연구, 상지대학교, 박사학위논문, 2010.
- C. Wong and K. Law, "The effects of leader and follower emotional intelligence on performance and attitude: An exploratory study," The Leadership Quarterly, Vol.13, No.3, pp.243-274, 2002. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(02)00099-1
- R. Liden and J. Maslyn, "Multidimensionality of leader member exchange: An empirical assessment through scale development," Journal of Management, Vol.24, No.1, pp.43-72, 1998. https://doi.org/10.1177/014920639802400105
- 유경량, 유아교육기관에서 팔로워십이 LMX와 임파워먼트와의 관계에 미치는 영향, 건국대학교, 박사학위논문, 2007.
- J. Cohen, "A power primer," Psychological Bulletin, Vol.112, No.1, pp.155-159, 1992. https://doi.org/10.1037/0033-2909.112.1.155
- R. Baron and D. Kenny, "The Moderator-Mediator Variable Distinction in social psychological Research: Conceptual, strategic, and Statistical Consideration," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.51, No.6, pp.1173-1182, 1986. https://doi.org/10.1037/0022-3514.51.6.1173
- A. Hayes and K. Preacher, Statistical mediation analysis with a multicategorical independent variable, Manuscript submitted for publication, 2012.
- S. Sharma and O. Gur-Arie, "Identification and analysis of moderator variables, Journal of Marketing Research, Vol.18, No.8, pp.291-300, 1981. https://doi.org/10.1177/002224378101800303
- http://www.hannarae.net/dara/d_room, 2019. 08. 01
- 이성욱, 호텔직원의 감정노동이 스트레스와 고객지향성 및 이직의도에 미치는 영향: 신체적 및 심리적 스트레스를 매개변수로, 세종대학교, 박사학위논문, 2014.
- 우영희, 카지노 종업원의 조직 및 직무특성이 감정노동과 고객지향성에 미치는 영향: 개인특성과 조절효과를 중심으로, 경기대학교, 박사학위논문, 2007.
- 조희정, 병원종사자의 감정노동이 직무태도에 미치는 영향과 주요 조절변수의 효과, 인제대학교, 박사학위논문, 2011.
- 변정우, 정삼권, 지윤호, "호텔기업 종사자의 감정노동이 고객지향성에 미치는 영향," 호텔경영학연구, 제21권, 제4호, pp.35-51, 2012.
- 박주상, 안승남, "경찰공무원의 감정노동, 직무스트레스가 고객지향성에 미치는 영향," 한국치안행정논집, 제9권, 제1호, pp.49-70, 2012.
- 김태성, 허찬영, "철도인솔자의 감정노동이 고객지향성에 미치는 영향: 조직지원인식의 조절효과," 한국철도학회논문집, 제17권, 제4호, pp.289-296, 2014. https://doi.org/10.7782/JKSR.2014.17.4.289
- 김건, 김세리, "외식산업 종사원의 감정노동, 소진, 고객지향성의 관계," 관광연구저널, 제24권, 제1호, pp.119-136, 2010.
- J. Gross, "The emerging field of emotion regulation: An integrative review," Review of General Psychology, Vol.2, No.3, pp.271-271, 1998. https://doi.org/10.1037/1089-2680.2.3.271
- 박응열, 사회복지담당 공무원의 직무스트레스 요인과 조직효과성 간의 관계: 스트레스의 매개효과 및 사회적 지지의 조절효과를 중심으로, 청주대학교, 박사학위논문, 2010.
- 문영주, "사회복지 종사자의 감정노동 전략, 표현규칙, 감정노동 차원이 감정부조화에 미치는 영향: 성별의 조절효과를 중심으로," 한국거버넌스학회보, 제20권, 제3호, pp.275-303, 2013.
- http://kosis.kr/search/search.do, 2019. 09. 06.
- 권정아, 간호인력의 감정노동이 고객지향성에 미치는 영향: 감성지능과 LMX의 조절효과를 중심으로, 인제대학교, 석사학위논문, 2014.
- 이화, 한국과 중국 무용단의 서비스지향성과 LMX가 조직성과성 및 고객지향성에 미치는 영향, 세종대학교, 박사학위논문, 2012.
- 강병희, 지각된 직무특성이 감정노동 및 직무만족, 고객지향성에 미치는 영향: 금융기관 종사자를 중심으로, 전북대학교, 석사학위논문, 2013.
- 백남길, "외식기업 직원들의 감정노동이 소진과 고객지향성에 미치는 영향," 고객만족연구, 제15권, 제3호, pp.25-50, 2013.
- 고선희, 박은숙, "호텔 종사자의 감성노동이 조직몰입 및 고객지향성에 미치는영향: 상사의 감성지능의 조절효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제12호, pp.470-483, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.12.470