DOI QR코드

DOI QR Code

Advanced Software Education Curriculum for Non-IT Major University Students

IT 비전공자를 위한 심화 소프트웨어 교육과정 연구

  • 김문성 (서울신학대학교 교양학부) ;
  • 박현철 (인천대학교 전기공학과) ;
  • 이우찬 (인천대학교 전기공학과)
  • Received : 2019.08.26
  • Accepted : 2019.09.16
  • Published : 2019.09.30

Abstract

Software education is inevitable for the success of the Fourth Industrial Revolution, and university education also requires innovation to cope with revolutionary change of the society. The number of students seeking employment in the IT field is steadily increasing regardless of the major of the student. However, the existing software-related courses offered by universities or private educational institutions are limited. This paper analyzes the existing software curriculum of several major universities for non-IT major students. In addition, in-depth surveys by students at Seoul Theological University is conducted to figure out the demand for the advanced level computer science subjects. Finally, new software education curriculum is proposed to fulfill the needs of non-IT major students and to improve the employment rate of non-IT major students seeking tech companies. The new curriculum will help to cultivate intermediate level IT experts that bridge the gap between advanced level IT experts and primitive level computer technicians.

Keywords

References

  1. 서주영, "SW융합인재 양성을 위한 비전공자 프로그래밍 학습에 관한 사례 연구," 한국디지털정책학회, 디지털융복합연구, 제15권, 제7호, 2017, pp.123-132. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.7.123
  2. 유홍준, "성균관대학교 소프트웨어 교양교육 실시방안," 한국교양교육학회, 추계전국학술대회 자료집, 2015, pp.157-160.
  3. 서주영.신승훈.구은희, "대학의 비전공자 SW 교양교육에 대한 인식 연구," 한국디지털정책학회, 디지털융복합연구, 제16권, 제5호, 2018, pp.21-31. https://doi.org/10.14400/JDC.2018.16.5.021
  4. 김완섭, "비전공자를 위한 소프트웨어 필수교과 개설을 위한 연구," 한국교양교육학회, 추계전국 학술대회 자료집, 2017, pp.110-115.
  5. 박금주.최영준, "비전공자를 위한 소프트웨어 교육 방향의 탐색," 인하대학교 교육연구소, 교육문화연구, 제24권, 제4호, 2018, pp.273-292. https://doi.org/10.24159/JOEC.2018.24.4.273
  6. H. Tsukamoto, H. Nagumo, Y. Takemura, and N. Nitta, "Change of Student's Motivation in an Introductory Programming Course for Non-Computing Majors," IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies, 2012, pp.124-125.
  7. 이명숙, "컴퓨팅 사고력 향상을 위한 창의.융합적 SW교육 프로그램 연구," 한국컴퓨터정보학회, 한국컴퓨터정보학회논문지, 제22권, 제8호, 2017, pp.93-100.
  8. 장은실.김재현, "비전공자 소프트웨어 기초교육 내용 비교 분석," 한국인터넷정보학회, 추계학술 발표대회 논문집, 제19권, 제2호, 2018, pp.129-130.
  9. 이영석, "컴퓨터 비전공자를 위한 파이썬 기반 소프트웨어 교육 모델," 한국융합학회, 한국융합학회논문지, 제9권, 제3호, 2018, pp.73-78. https://doi.org/10.15207/JKCS.2018.9.3.073

Cited by

  1. NCS 기반 SW 신자격 설계를 고려한 자바프로그래밍 강의 설계 vol.15, pp.4, 2019, https://doi.org/10.17662/ksdim.2019.15.4.131