초록
지난 2000년대 초 우리 정부는 원자력추진 잠수함을 전략자산으로 확보하고자 하는 첫 시도를 한 바 있다. 원자력추진 잠수함의 획득은 척당 수조 원대에 이르는 초기획득비와 막대한 연간 운영비, 주변국을 포함한 국제사회의 동의, 전 국민적 합의, 전문인력 양성을 포함한 기술인프라 조성 등의 도전을 극복해야 한다. 미 해군은 1950년대부터 에너지부 중심의 정부 부처와 공동으로 원자력추진 함정의 획득을 위해 노력 해왔으며, 1982년에는 그동안의 노력을 통합하고 미래를 준비하기 위해 미 해군 원자력추진프로그램이라는 행정명령을 제정한 바 있다. 미 해군 원자력추진프로그램은 미 정부 내 원자력과 관련된 에너지부와 미 해군의 조직 구성, 관리자의 권한과 책임 등에 관해 규정하고 있으며, 관련된 전 국가적 노력을 통합하고 있다. 본 논문은 미 해군 원자력추진 프로그램의 구성과 성과를 분석하여 우리의 미래를 준비하기 위한 타산지석의 귀중한 지혜를 얻고자 작성되었다. 국력이나 군사력의 규모가 달라 일대일로 추종할 수는 없지만 그들의 과거와 현재를 잘 참고한다면 최소한 그들이 겪었을 시행착오에 투입한 노력과 시간만큼은 단축할 수 있을 것이다.
In the early 2000s, the Korean government first attempted to acquire nuclear-powered submarines as strategic assets. Acquisition of nuclear-powered submarines must overcome the challenges of the initial costs and operating costs of trillions of US dollars per ship, must be agreed to by the international community (including neighboring countries) and in a national consensus, and must have an established technical infrastructure (including manpower). The US navy has been working with governments that want to acquire nuclear propulsion warships since the 1950s, and in 1982, they enacted an executive order called the United States Naval Nuclear Propulsion Program to consolidate efforts and prepare for the future, which sets out the organizational structure, authority, and responsibilities of US governmental management, and integrates national efforts. This paper is to gain valuable wisdom from the U.S. Naval Nuclear Propulsion Program by analyzing all of its histories and contributions, thereby providing valuable lessons for a future program in Korea. It might not be possible to follow the U.S.A. one-on-one because of the scale of national and military forces, but at least we can avoid time and effort spent on trial and error.