DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Storytelling and its Application : Focusing on the Panmunjom and the surrounding DMZ

판문점 및 주변 DMZ 지역의 스토리텔링과 활용방안에 관한 연구

  • 이동미 (대한민국여행작가협동조합)
  • Received : 2019.11.19
  • Accepted : 2019.12.27
  • Published : 2019.12.31

Abstract

The main research is on how to find source stories and develop and utilize content that will properly show the value of Panmunjom and the surrounding DMZ on the Korean Peninsula, which are receiving worldwide attention. Three methods were used as research for the high-end branding of Panmunjom and the surrounding DMZ. The first is the interest of prospective visitors through the travel cycle, using Joseph Campbell's "The Hero's Journey." The second was to incorporate Roland Bart's "third meaning" into the subjective travel and emotional stimulation, which is the trend of modern travel. The third introduced Kevin Lynch's theory and tried to place five elements of the path, edge, district, node and landmark in the core location of Panmunjom. Through the study, the excavation of contents in Panmunjom and the surrounding DMZ needs to be collected to a third meaning using a direct interview method that listens to the stories of related figures as well as organizing historical events. The priority should be given to those over the age of 80 and interviews should be conducted at least three times and over three generations. The process of building it into an archive, selecting a story, and then going through a culture collage and networking and branding takes place in five stages. This can create a virtuous circle of content processing, content utilization, job creation in the region and revitalizing the local economy through discovery of source stories and storytelling. Content development should be able to touch sensibility while saving time, history, place, originality and sincerity. Taking the center between tourism and travel, development and damage concerns, a careful but long-term plan and large-scale discovery of source stories should be made, and a consensus should be formed on the need for proper storytelling.

본 연구는 전 세계의 관심을 받는 한반도의 판문점과 주변 DMZ의 가치를 제대로 보여줄 원천 스토리 발굴과 콘텐츠 개발 및 활용방안에 관한 연구이다. 판문점과 주변 DMZ의 고품격 브랜드화를 위한 연구로 세 가지 방법을 사용하였다. 첫 번째는 조셉 캠벨의 '영웅의 여행'이론을 이용, 여행 사이클을 통한 예비 방문객의 흥미 유발 부분이다. 두 번째는 현대 여행의 트렌드인 주관적 여행과 감성 자극 부분에 롤랑 바르트의 '제3의 의미'를 접목해보았다. 세 번째는 케빈 린치의 이론을 도입해 핵심장소인 판문점이라는 공간에 경로, 경계, 구역, 교차점, 랜드마크의 다섯 가지 요소를 배치해 보았다. 연구를 통해 판문점과 주변 DMZ의 콘텐츠 발굴은 역사적 사건의 정리와 더불어 관련 인물들의 이야기를 듣는 직접인터뷰 방식을 이용해 제3의 의미까지 수집할 필요가 있다. 80세 이상의 대상자를 우선순위로 진행하며 적어도 3번 이상 그리고 3대에 걸쳐 인터뷰가 이루어져야 한다. 이를 아카이브로 구축하고 스토리를 선별한 후 문화 콜라주 작업을 거치며 네트워크화와 브랜드화로 이어지는 과정은 5단계에 걸쳐 이루어진다. 이를 통해 원천 스토리 발굴-스토리텔링을 통한 콘텐츠 가공-콘텐츠 활용-지역 일자리 창출-지역경제 활성화라는 선순환의 구조를 만들어 낼 수 있다. 콘텐츠 개발은 시간성, 역사성, 장소성, 고유성, 진정성을 살리면서도 감성을 건드릴 수 있어야 한다. 관광과 여행, 개발과 훼손의 우려 사이에서 중심을 잡으며 신중하면서도 장기적인 계획과 다량의 원천 스토리 발굴이 이루어져야 하고, 적절한 스토리텔링이 필요함에 대한 공감대 형성이 요구된다.

Keywords