DOI QR코드

DOI QR Code

Views on Life and Humanity in Daesoon Thought

대순사상의 생명관과 인생관

  • Received : 2019.10.28
  • Accepted : 2019.12.14
  • Published : 2019.12.31

Abstract

This study aims to elucidate the origin and yield of life and its characteristics and purpose in Daesoon Thought. Thereby, Taegeuk (the Great Ultimate) and Sangje (the Supreme God) have been deemed the source and ontology of life. The structure of each living creature is explained through reason (理), energy (氣) and spirit (神). In addition, through vital reason and living energy, the purpose of life makes the realization of the benevolent characteristics of life possible through the mind of Sangje. This line of research is unique among currently available research views of life as it perceives the spirit to be an ontological entity with functions and interactive engagement. By way of contrast, prior research suggests that spirit is life itself and includes it in the category of life and death. The Daesoon view of life is unique in that it is somewhat influenced by ontology and developmental theories from Confucianism, yet the concept of divine beings suggests a humanistic Sangje, who presides over the Great Ultimate. The realization of reason in this model is rather thought-provoking. Humans, just like other living things, are born with vital essence and function and interact as a main source to preside over the innate spirits inside themselves. Humans take responsibility for a certain sphere in the Three Realms that make up the world. They are also recognized as a significant feature in the world. Such an idea in Daesoon Thought depicts that 'the enshrinement of spirit into human being (神封於人),' follows Heaven and Earth. This is done to rectify humans in order to meet the needs of the universe and ultimately establish the era of the enshrinement of spirits into human beings. As for humanity, this possibility exists because of the spirits contained within their inner-selves. When cultivating oneself, humans and outer spirits actively interact with each other. This is likely to cause changes in a human's constitution and characteristics. In the end, one can be enshrined with corresponding divine beings according to one's degree of cultivation. Humans are born through the command of Sangje and the accomplishments of their ancestors as well as the energy of the universe. Present day humans encounter the era of human nobility and the era of humankind's divine salvation. Thereby, the purpose of human life is to contribute to the universe. To achieve this goal, the most important thing is to wholly realize that one's nature and reason were endowed by Heaven, which emerged from virtuous conduct in society. This is also akin to the movement of reason in Jeungsanist Thought. Sangsaeng (mutual beneficence) among oneself and others and between human beings and divine beings can be completed through the resolution of grievances for mutual beneficence and the grateful reciprocation of favors for mutual beneficence. If one accomplishes the perfected state of one's own nature and reveals it wholly, then one will be fully able to interact with spirits and reach the state of the human nobility.

본 논문에서는 세계만물과 생명 그리고 인간에 대해 단계적으로 언급함과 동시에 리·기·신에 대한 개념을 통해 대순사상에서의 생명관과 인생관을 정립하고자 하였다. 이에 기존에 연구된 대순사상의 생명관, 죽음관, 인생관을 대순사상의 원전과 검토하여 기존 연구의 한계점을 살펴보는 한편, 성리학의 본체론 및 발생론과 비교하여 대순사상에서의 특질을 밝히고자 한다. 전개에 있어 II장에서는 만물과 생명의 본원으로서 대순, 태극의 주재로서 상제, 만물의 구성을 논하였고, III장에서는 생명의 발생과 신과의 관계, 생명을 구성하는 생리와 생기, 생명의 목적을 언급하였으며, IV장에서는 생명의 한 범주인 인간과 이러한 인간이 삼계에서 가지는 존재론적 위상과 인생의 목적에 대하여 서술하였다. 생명에 관한 논의에 앞서, 태극과 상제를 대순의 개념으로 아울러 상정하고 이를 생명의 근원인 본체가 됨을 언급하였다. 개개 생물은 리·기·신을 통해 그 구조를 설명하였다. 또한 생리와 생기를 통해 그 생명의 속성과, 상제지심인 인을 구현하는 것으로 생명의 목적을 말하였다. 특히, 본 논문에서 기존의 생명에 대한 담론과 가장 차이나는 부분은 기존에 신을 생명 그 자체로 여겨 생명유무의 범주로 귀속시킨 것에 반하여, 기능과 작용적 측면의 본체로서 신을 상정하여, 존재를 그 존재로서 지속시키는 작용의 본체로 보았다는 점이다. 이러한 논의는 대순사상이 비록 성리학의 본체론과 발생론에 있어 유사성이 있지만, 신의 개념에 있어서 태극을 주재하는 인격적 상제를 상정하고 개개사물에 있어 리를 구현하는 신명들의 존재를 부각시킨다는 점에서 사상적 독창성을 언급한 것이다. 인간도 생물과 마찬가지로 생리와 생기를 갖추어 태어나며, 인간안의 내재신은 기를 주관하는 주체로서 작용한다. 인간은 세계를 구성하는 삼계의 한축을 담당하며 세계에 있어 중요한 존재로 인식되고 있다. 그러한 대순사상에서 인간의 존귀성이 잘 드러나는 것은 하늘과 땅에 이어서 인간에 신이 봉해진다는 '신봉어인(神封於人)'의 개념이다. 이는 진멸지경의 인간을 천지가 요구하는 인간으로 고쳐 쓰기 위함으로, 궁극적으로 신인조화를 통해 신봉어인의 시대를 구축하기 위함이다. 인간에 있어 이러한 가능성은 마음에 신대를 가지고 있음으로 가능한 것이다. 수도에 있어 인간과 외재신과의 소통과 조화(調化)는 인간의 체질과 성격의 변화를 유도함이라고 볼 수 있지만 종국에는 그 인간의 기국에 알맞은 신명을 봉하기 위함이다. 상제의 명과 선령신의 공 그리고 천지의 기를 통해 인간은 태어났다. 인존시대와 천운구인시대를 맞이한 현 시대의 인간은 천지에 쓰임에 기여하기 위함을 인생의 목적으로 가진다고 볼 수 있다. 이런 목적을 달성하기 위하여 인간에게 가장 요구되는 것은 하늘로부터 부여받은 자신의 성리를 온전히 실현하는 것이다. 자신의 성리를 실현함은 사회적으로 볼 때 남에게 덕을 베푸는 것으로 이는 상제의 천명인 생생지리를 구현함이다. 나와 타물, 나와 타인 그리고 인간과 신명사이의 상생은 해원상생과 보은상생으로 완성되며, 이렇게 자신의 본성을 지극히 하여 온전히 드러낼 때 심령에 통하게 되고, 인존의 경지에 오르게 되는 것으로 볼 수 있다.

Keywords

References

  1. 『전경』, 여주: 대순진리회 출판부, 2010.
  2. 『대순지침』, 여주: 대순진리회 출판부, 2012.
  3. 『대순진리회요람』, 여주: 대순진리회 교무부, 2010.
  4. 『대순회보』
  5. 『무극대도교개황』
  6. 『한한대자전』, 서울: 민중서림, 2002.
  7. 『주역』
  8. 『주자대전』
  9. 『주자어류』
  10. 『주자어류고문해의』
  11. 『중용장구』
  12. 『태극도통감』, 부산: 태극도, 1956.
  13. 김영주, 「생명윤리와 대순진리회의 종교교육」, 『종교교육학연구』 45, 2014. http://uci.or.kr/G704-000911.2014.45..002
  14. 고남식, 「대순진리회의 생사관 연구」, 『신종교연구』 23, 2010. http://doi.org/10.22245/jkanr.2010.23.23.35
  15. 몽배원, 『성리학의 개념들』, 홍원식 외 옮김, 서울: 예문서원, 2008.
  16. 박경혜, 「대순사상의 생명관 연구」, 대진대학교 석사학위 논문, 2001.
  17. 윤용남, 「유가의 생명관과 인생관」, 『윤리교육연구』 31, 2013. http://uci.or.kr/G704-001561.2013..31.015
  18. 윤재근, 「한국 신종교의 도교문화와 생명관」, 『종교교육학연구』 33, 2010. http://uci.or.kr/G704-000911.2010.33..002
  19. 이경원, 『한국 신종교와 대순사상』, 서울: 문사철, 2011.
  20. 이경원, 『대순종학원론』, 서울: 문사철, 2013.
  21. 이동희, 『조선조 주자학의 철학적 사유와 쟁점』, 서울: 성균관대학교 동아시아학술원, 2008.
  22. 장병길, 『증산종교사상』, 서울: 서울대학교출판부, 1976.
  23. 장병길, 『대순진리강화I』, 서울: 대순종교문화연구소, 1978.
  24. 장병길, 『대순종교사상』, 서울: 대순종교문화연구소, 1989.
  25. 차선근, 「대순진리회의 죽음관 연구서설」, 『종교연구』 76, 2016.
  26. 최명수, 「대순사상에 나타난 죽음관 연구」, 대진대학교 석사학위 논문, 2013.
  27. 최치봉, 「대순사상의 태극에 관한 연구」, 『대순사상논총』 23, 2014. http://doi.org/10.25050/jdaos.2014.23.0.385
  28. 최치봉, 「대순사상의 신 개념에 관한 연구」, 『대순사상논총』 28, 2017. https://doi.org/10.25050/jdaos.2017.28.0.267
  29. 최치봉, 「주자학으로 본 대순사상의 마음에 관한 연구」, 『대순사상논총』 31, 2018. https://doi.org/10.25050/jdaos.2018.31.0.237