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Factors Affecting the Usage of Face Recognition Payment Service

얼굴인식 결제서비스 이용에 영향을 미치는 요인

  • 장의녕 (충북대학교 국제경영학과) ;
  • 마건 (충북대학교 국제경영학과) ;
  • 박현정 (충북대학교 국제경영학과)
  • Received : 2019.06.05
  • Accepted : 2019.07.18
  • Published : 2019.08.28

Abstract

Face recognition payment service is an innovative payment method based on face recognition technology and is emerging in China now. Various industries regarding unmanned sales are likely to utilize this face recognition payment service in the future. This study investigated the factors influencing the usage intention of Chinese consumers who have experience using face recognition service. We used questionnaire survey and analysis with SPSS and AMOS. According to the results of the study, conclusions are as followed. First, consumers' attitudes toward the characteristic of face recognition payment service, which are non-contact and non-coercion, positively affected perceived usefulness. Second, the rapidness of the facial recognition payment among the recognition, the security and the rapidness of this service affected the ease of use. Third, social influences such as subjective norms also influence the intention to use. Fourth, the increase of the level of self-expression awareness and the intention of using face recognition payment service are confirmed. Through these results, the implications for design and communication of related innovative services were discussed.

얼굴인식 결제서비스는 얼굴인식 기술을 기반으로 한 혁신적인 결제 방식으로 현재 중국에서 급부상하고 있다. 향후 도입될 무인판매방식과 관련된 다양한 산업에서 얼굴인식 결제서비스를 도입할 가능성이 높다. 본 연구는 최근 얼굴인식 결제서비스를 이용한 경험이 있는 중국 소비자를 대상으로 지속이용의도에 영향을 미치는 요인을 확인하였다. 설문지 조사를 사용하고 SPSS와 AMOS로 분석하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 얼굴인식 결제서비스의 특징인 비접촉성/비강제성에 대한 소비자들의 태도가 좋을수록 지각된 유용성이 높게 나타났다. 둘째, 얼굴인식 결제서비스의 서비스에 대한 인식과 관련한 보안과 신속성 중 신속성이 사용용이성 인식에 긍정적인 영향을 미쳤다. 셋째, 주관적 규범과 같은 사회적인 영향이 이용의도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 자기표현 욕구 수준 또한 얼굴인식 결제서비스 이용의도를 높이는 것을 확인하였다. 이런 연구결과를 통해 혁신적 서비스의 디자인과 커뮤니케이션에 대한 시사점을 논의하였다.

Keywords

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