초록
기존의 전산 장비 관리 시스템은 전산실에서 문서로만 관리되던 장비 정보들을 전산화하여 관리할 수 있도록 만들어졌다. 하지만 문서로 정리된 장비들을 전산화하는 것에만 중점을 두다 보니 등록할 수 있는 장비에 한계가 발생하고 필요한 장비를 찾는데 어려움을 겪고 있다. 또한, 등록된 장비가 현재 사용하고 있는 장비인지 확인하는데 불편함을 초래하였다. 본 논문에서는 이와 같은 문제를 해결하기 위해 전산 장비 관리 시스템을 재설계하고 구현한다. 이를 위해 기존 전산 장비 관리 시스템을 전반에 걸쳐 면밀히 분석하였으며 시스템을 사용하는 공무원과 관리업체들의 의견을 반영하여 시스템을 개선할 수 있도록 설계 및 구현하였다. 성능평가에서는 기존 시스템의 장비 등록 수와 장비 검색 정확도를 비교하여 개선된 시스템의 효율성을 입증하였다.
The existing computer equipment management system is designed to computerize and manage equipment information that was managed only by documents in the computer room. However, the existing system focuses on computerizing the equipment arranged in the document, so there is a limit to the equipment that can be registered and it is difficult to find the necessary equipment. In addition, it caused inconvenience to confirm whether the registered equipment is currently used. In this paper, we redesign and implement the computer equipment management system to solve the problem. For this purpose, the existing computer equipment management system was thoroughly analyzed throughout, and the system is designed and implemented to improve the system by reflecting the opinions of public officials and management companies using the system. In the performance evaluation, the efficiency of the improved system is proved by comparing the number of equipment registrations and equipment search accuracy of the existing system.