DOI QR코드

DOI QR Code

Korea Institute of Child Care and Education

유초연계의 중요성에 대한 초등 1학년 교사의 인식이 학습자중심 수업활동을 매개로 아동의 학교적응에 미치는 영향

  • 이완정 (인하대학교 아동심리학과) ;
  • 김미나 (인하대학교 대학원 아동복지학전공)
  • Received : 2019.06.15
  • Accepted : 2019.08.07
  • Published : 2019.08.31

Abstract

Objective: Using data from the Panel Study on Korean Children, this study investigated the influence of teacher'thoughts about the transition from ECEC to primary school in relation to learner-centered teaching methods and children's school adjustment. Methods: We analyzed the longitudinal data of 658 seven-year-olds from the 8th and 9th waves of the panel study of Korean children collected by the Korea Institute of Child Care and Education in 2015 and 2016. The main analysis method was Structural Equation Modeling(SEM). Results: First, theachers' thoughts about the transition from ECEC to primary school was noteworthy. Second, the more concern a theacher' had about transition, the higher their learner-centered teaching method. Third, teacher' concern about transition influenced children's school adjustment. Fourth, a teacher's learner-centered teaching method mediated concern about children's transition and school adjustment in the first year and the second year. Conclusion/Implications: According to the results of this study, 1st grade teachers' concern about the transition from ECEC to primary school has been found to be predictors of children's school adjustment.

Keywords

References

  1. 강인애, 주현재 (2009). 학습자 중심 교육의 의미에 대한 재조명: 현직교사들의 이해와 실천을 중심으로. 학습자중심교과교육연구, 9(2), 1-34.
  2. 고은영, 김윤희, 이일주 (2015). 유초 연계에 대한 유아교사와 초등학교 교사, 학부모의 인식 및 개선방안 모색. 포괄영유아아동교육지원연구, 3(1), 1-38.
  3. 김민진 (2008). 초등학교 1학년 아동의 입학 초기 학교생활 적응에 대한 연구. 교육과학연구, 39(1), 181-210.
  4. 김성숙, 송미영, 김준엽, 이현숙 (2011). 국가수준 학업성취도 평가 결과의 지역 간 학력 차이에 따른 초, 중, 고 학교특성 분석. 교육평가연구, 24(1), 51-72.
  5. 김양분, 남궁지영, 김정아 (2006). 학교 교육 수준 및 실태 분석연구(II): 일반계 고등학교. 서울: 한국교육개발원.
  6. 김은설 (2018). 초등학교 1학년의 학교적응에 영향을 미치는 변인 탐색 연구. 발달지원연구, 7(1), 19-34.
  7. 민형덕 (2017). 학습자중심 질문수업이 비판적 사고성향, 창의적 문제해결능력 및 협력적 자기효능감에 미치는 효과. 목포대학교 대학원 박사학위논문.
  8. 박효정 (2002). 초등학교 1학년 아동의 학교 스트레스에 대한 담임교사의 인식. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.
  9. 성기선, 김준엽, 박소영, 민병철 (2012). 경기교육종단연구 연구설계 및 문항개별 연구. 한국교육연구네트워크.
  10. 성지현 (2018). 학습자 중심 수업에서 디지털교과서의 역할 탐색: 활동이론을 중심으로. 서울대학교 대학원 석사학위논문.
  11. 우종필 (2015). 구조방정식모델 개념과 이해. 서울: 한나래.
  12. 윤은주 (2010). 유초연계의 재개념화: Dewey와 Noddings의 연속성을 기반으로. 유아교육학논집, 14(6), 273-292.
  13. 이윤미 (2007). 유치원에서 초등학교 1학년으로의 전이경험 연구에 대한 이론적 배경 고찰. 초등교육학연구, 14(1), 117-134.
  14. 이현민 (2005). 초등학생의 교사행동지각과 자아개념이 학교생활적응에 미치는 영향. 대구대학교 교육대학원 석사학위논문.
  15. 장경원, 김희정 (2012). 학습자중심교육을 위한 교사역량요소 도출 및 예비교사와 현직교사의 인식 비교. 학습자중심교과교육연구, 12(2), 285-310.
  16. 장명림 (2014). 유아교육과 초등교육 연계강화 방안 연구. 서울: 한국교육개발원.
  17. 길형석 (2001). 학습자중심의 교과교육을 위한 철학적 연구. 학습자중심교과교육연구, 1(1), 1-27.
  18. 장혜진, 김은설, 송신영 (2014). 아동 개인 및 가정환경에 따른 초등학교 1학년 학기 초 학교적응차이 연구. 초등교육연구, 27(2). 95-122.
  19. 정대현 (2006). 유아의 또래상호작용, 유아-교사관계, 다중지능과 초등학교 적응 간의 관계. 전남대학교 대학원 박사학위논문.
  20. 조윤동, 조성민, 최인선 (2013). 국가수준 학업성취도 평가 결과에 나타난 지역 규모별 특성 분석 - 2010년, 2011년 초등학교 수학과 결과를 중심으로. 수학교육, 52(3), 303-317.
  21. 지성애, 정대현 (2006). 초등학교 일학년용 학교적응 척도 타당화 연구. 아동학회지, 27(1), 1-15.
  22. Abry, T., Latham, S., Bassok, D., & LoCasale-Crouch, J. (2015). Preschool and kindergarten teachers' beliefs about early school competencies: Misalignment matters for kindergarten adjustment. Early Childhood Research Quarterly, 31, 78-88. doi:10.1016/j.ecresq.2015.01.001
  23. Australian Institute of Health and Welfare(AIHW). (2009). Australia's Welfare 2009. Australian Government. doi:10.1080/14623730.2016.1193763.
  24. Appelqvist-Schmidlechner, K., Liski, A., Pankakoski, M., Solantaus, T., Ojala, T., Kampman, M. et al. (2016). Together at school intervention programme. A pilot study on the feasibility and perceived benefits of a programme focusing on improving socio-emotional skills among schoolchildren in Finland. International Journal of Mental Health Promotion, 18(3), 127-143. doi:10.1080/14623730.2016.1193763
  25. Buyse, E., Verschueren, K., Verachtert, P., & Van Damme, J. (2009). Predicting school adjustment in early elementary school: Impact of teacher-child relationship quality and relational classroom climate. The Elementary School Journal, 110(2), 119-141. doi:10.1086/605768
  26. Cadima, J., Leal, T., & Burchinal, M. (2010). “The quality of teacher-student interactions: Associations with first graders' academic and behavioral outcomes”. Journal of School Psychology, 48(6), 457-482. doi:10.1016/j.jsp.2010.09.001
  27. Dunlop, A.W. & Fabian, H. (2006). Informing Transitions in the Early Years: Research, Policy & Practice. Maidenhead, Berks: Open University Press and McGraw Hill.
  28. Fabian, H. & Dunlop, A.W. (2007). Outcomes of good practice in transition processes for children entering primary school. Hague, Zuidholland: Bernard van Leer Foundation.
  29. Fitzpatrick, C. & Pagani, L. S. (2012). Toddler working memory skills predict kindergarten school readiness. Intelligence, 40(2), 205-212. doi://10.1016/j.intell.2011.11.007.
  30. Hanushek, E. A. & Woessmann, L. (2008). The role of cognitive skills in economic development. Journal of Economic Literature, 46(3), 607-668. doi:10.1257/jel.46.3.607
  31. Heckman, J. (2000). Policies to foster human capital. Research in Economics, 54(1), 3-56. doi:10.1006/reec.1999.0225
  32. Jindal-Snape, D. (2010). "Towards effective pre-school to primary transitions", Powerpoint presentation, University of Dundee, School of Education, Social Work and Community Education, Dundee.
  33. Lillejord, S., Borte, K., Halvorsrud, K., Ruud, E., & Freyr, T. (2017). Transition from kindergarten to school-A systematic review. Oslo: Knowledge Center for Education.
  34. Margetts, K. (2014). Transition and adjustment to school. Transitions to School - International Research, Policy and Practice, 9, 75-87. doi:10.1007/978-94-007-7350-9_6
  35. Neuss, N., Henkel, J., Pradel, L. & Westerhold, F. (2014). Ubergang Kita-Grundschule auf dem Prufstand: Bestandsaufnahme der Qualifikation padagogischer Fachkrafte in Deutschland. Wiesbaden: Springer Fachmedien.
  36. Nolan, A., Hamm, C., McCartin, J., & Hunt, J. (2009). Outcomes and Indicators of a Positive Start to School. Melbourne, VIC: Victoria University, Early Childhood Education Research Team.
  37. OECD (2017). Start strong V: Transitions from early childhood education and care to primary education. Paris: OECD.
  38. Peters, S. (2000). The transition to school in human development in aotearoa: A journey through life. Sydney: McGraw-Hill.
  39. Peters, S. (2010). Literature review: Transition from early childhood education to school. Wellington: Ministry of Education.
  40. Pianta, R. C., & Kraft-Sayre, M. (1999). Parents' observations about their children's transitions to kindergarten. Young Children, 54(3), 47-52.
  41. Stipek, D., Clements, D., Coburn, C., Franke, M., & Farran, D. (2017). PK-3: what does it mean for instruction? Social Policy Report, 30(2). doi:10.1002/j.2379-3988.2017.tb00087.x