References
- 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
- 김미희, 김구연 (2013). 고등학교 교과서의 수학과제 분석. 학교수학, 15(1), 37-59.
- 김민혁 (2013). 수학교사의 교과서 및 교사용 지도서 활용도 조사. 학교수학, 15(3), 503-531.
- 방정숙, 황현미 (2012). 수학교과서 연구 동향 분석: 2006년부터 2011년 게재된 국내 학술지 논문을 중심으로. 수학교육, 51(3), 247-263.
- 임해미 (2016). 동아시아 상위 성취국의 PISA 2012 수학 결과 비교 분석, 한국학교수학회논문집, 19(4), 441-456
- 장혜원, 김동원, 이환철 (2013). 초등학교 수학과 교육과정과 교과서의 연계 분석. 학교수학, 15(4), 759-783.
- 전영주, 이은경 (2018). 영재학교 수학과 교육과정 분석-내용 영역과 교과 역량을 중심으로, 한국학교수학회논문집, 21(1), 1-18. https://doi.org/10.30807/KSMS.2018.21.1.001
- 조명현, 김부미 (2013). 2009 개정 수학과 교육과정에 따른 중학교 수학 교과서의 기하영역 분석. 교과교육학연구, 17, 1321-1341.
- 한국과학창의재단 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 최종보고서. 연구보고서 BD15120005.
- 홍창준, 김구연 (2012). 중학교 함수 단원의 수학과제 분석. 학교수학, 14(2), 213-232.
- Cai, J., Moyer, J. C., Nie, B., & Wang, N. (2010). Learning mathematics from classroom instruction using standards-based and traditional curricula: An analysis of instructional tasks. In annual meeting of the American Educational Research Association. Denver, CO (3-20).
- Charalambous, C. Y. (2010). Mathematical knowledge for teaching and task unfolding: An exploratory study. The Elementary School Journal, 110(3), 247-278. https://doi.org/10.1086/648978
- Doyle, W. (1983). Academic work. Review of educational research, 53(2), 159-199. https://doi.org/10.3102/00346543053002159
- Garrison, D. R. (2011). E-learning in the 21st century: A framework for research and practice. Routledge.
- National Council of Teachers of Mathematics (2000). Principles and standards for school mathematics. Reston, VA: Author.
- National Council of Teachers of Mathematics (1991). Commission on Teaching Standards for School Mathematics. Reston, VA: Author.
- Stein, M. K., Grover, B. W., & Henningsen, M. (1996). Building student capacity for mathematical thinking and reasoning: An analysis of mathematical tasks used in reform classrooms. American educational research journal, 33(2), 455-488. https://doi.org/10.3102/00028312033002455
- Stein, M. K., & Smith, M. S. (1998). Mathematical tasks as a framework for reflection: From research to practice. Mathematics teaching in the middle school, 3(4), 268-275. https://doi.org/10.5951/MTMS.3.4.0268
- Stein, M. K., Smith, M. S., Henningsen, M. A., & Edward, A. Silver. (2000). Implementing Standards-Based Mathematics Instruction: A Casebook for Professional Development. Teachers College Press.
- Tyson-Bernstein, H., & Woodward, A. (1991). Nineteenth century policies for twenty-first century practice: The textbook reform dilemma. Textbooks in American society, 91-104.
- Shield, M., & Dole, S. (2013). Assessing the potential of mathematics textbooks to promote deep learning. Educational Studies in Mathematics, 82(2), 183-199. https://doi.org/10.1007/s10649-012-9415-9
Cited by
- '확률과 통계' 교과서에 제시된 맥락 기반 과제의 학습기회 분석 vol.22, pp.3, 2019, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.3.004
- 초등학교 5-6학년군 수학 교과서에 제시된 교과 역량 분석 vol.59, pp.2, 2019, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.2.147
- 수학 교과 역량 과제 비교 분석 : 2015 개정 중학교 2학년 수학 교과서 중심으로 vol.20, pp.6, 2019, https://doi.org/10.5392/jkca.2020.20.06.531
- 토픽모델링을 활용한 국내 수학과 교육과정 연구 동향 분석 : 1997년부터 2019년까지 게재된 국내 수학교육 학술지 논문을 중심으로 vol.59, pp.3, 2019, https://doi.org/10.7468/mathedu.2020.59.3.201