DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Variations of Haegeum's Timbres According to the Types of Wonsan

해금 원산의 소재에 따른 음색 변화 분석

  • Sung, Ki-Young (Department of Applied Music, Joongbu University) ;
  • Lee, You-Jung (Department of Traditional Korean Music, Wonkwang University Graduate School)
  • 성기영 (중부대학교 실용음악학전공) ;
  • 이유정 (원광대학교 대학원 국악학과)
  • Received : 2019.11.23
  • Accepted : 2019.12.27
  • Published : 2019.12.31

Abstract

In this paper, we first looked at the structures and characteristics of the musical instrument to study the tone of haegeum, which is the only Korean musical instrument made using all the eight ingredients that make gugak instruments, and which is now the most frequently used in fusion gugak or pop music production sites. In addition, for the comparison of the various tones of the haegeum, under the same conditions, we analized how the haegeum's tone changes according to the types of Wonsan, which works as the bridge of the haegeum. Four Wonsan made of Park, Rosewood, Maple and Black Dan were used in the experiment, and low, medium, and high notes were recorded to compare the inner and outter open strings and the sound ranges. By doing so, we looked at the composition of frequency characteristics and the distribution and analyzed the timbres according to the types of Wonsan. Based on this study, it is expected to help the performers in the field choose the proper Wonsan according to each harmony part, rather than just to their tastes when performing Gugak orchestral music or haegeum ensemble. We also look forward to playing haegeum and using the timbres in various combinations of Wonsan that suit the genres at the pop music industry.

이 논문에서는 국악기를 만드는 쇠, 돌, 실, 대나무, 박, 흙, 가죽, 나무 등 여덟 가지 재료를 모두 사용하여 만드는 유일한 국악기이자, 현재 퓨전 국악이나 대중음악 제작현장에서 그 사용빈도가 가장 많은 국악기 중 하나인 해금의 음색에 대하여 연구하였다. 선행적으로 해금이라는 악기의 구조와 특성에 대하여 살펴보았고, 또한 해금의 독특한 음색의 비교를 위해 동일한 조건하에서 현악기의 브릿지(Bridge) 역할을 하는 해금 원산의 소재에 따라 그 음색이 어떻게 변화하는지 분석하였다. 원산의 소재에 따른 종류로는 해금 연주자들이 자신의 악기 음색을 변화하기 위해 주로 사용하는 박, 장미목, 메이플, 흑단으로 만들어진 4개의 원산을 실험에 이용하였다. 운지에 따른 영향력을 받지 않기 위해 안줄과 바깥줄의 개방현을 사용하여 녹음하였으며, 음역대의 비교를 위해서는 각각의 원산을 교체하여 저음, 중음, 고음을 연주하여 녹음하였다. 녹음된 결과물을 바탕으로 4종류의 원산이 가지고 있는 주파수 특성과 배음의 구성을 살펴보았으며, 원산의 종류에 따라 해금의 음색이 어떻게 변화하는지 분석하였다. 이러한 결과를 바탕으로 국악 관현악곡이나 해금 앙상블 연주 시 기존 연주자들이 자신의 취향에 맞는 원산을 선택하는 것이 아닌 연주하는 곡의 특성이나 음악의 성부에 따른 음색을 비교하여 적합한 원산을 선택하는데 도움이 되고자 한다. 또한 대중음악 제작현장에서도 작품에 어울리는 해금의 음색을 다양한 원산의 조합으로 찾을 수 있다면 음향적으로도 조화로운 작품을 연주할 수 있을 것으로 기대한다.

Keywords