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Influence of Creative Leadership and Self-Efficacy on College Adaptability : Focused on a Nursing College

창의적 리더십, 자아효능감이 학교적응력에 미치는 영향 : 일 간호대학을 중심으로

  • Choi, Mi-Jung (Department of Nursing Chosun Nursing College) ;
  • Heo, Myoung (Department of Occupational Therapy Gwangju University)
  • 최미정 (조선간호대학교 간호학과) ;
  • 허명 (광주대학교 작업치료학과)
  • Received : 2019.09.23
  • Accepted : 2019.10.28
  • Published : 2019.10.31

Abstract

The purpose of this study was to investigate the effect of creative leadership and self-efficacy on college adaptability of nursing students. For the study, 380 students of G city nursing students were subjected to creative leadership test, self-efficacy test and college adaptability test. Correlation analysis and multiple regression analysis were conducted through SPSS24.0 program. The results of this study were as follows: First, college adaptability showed a positive correlation with self-efficacy and subordinate factors of creative leadership such as personal leadership, servant leadership, and problem-solving leadership. Second, as a result of the multiple regression analysis on the factors that showed significant difference in correlation, the factors that contribute to college adaptability were personal leadership, servant leadership, and self-efficacy in order of 41.1%.

본 연구의 목적은 창의적 리더십과 자아효능감이 간호대학생들의 학교적응력에 미치는 영향을 알아보고자 실시되었다. 연구를 위해 G시의 간호대학 학생들 380명을 대상으로 창의적 리더십 검사, 자아효능감 검사, 학교적응력 검사가 진행되었으며 SPSS24.0 프로그램을 통해 상관분석과 다중회귀분석이 실시되었다. 연구결과 첫째, 학교적응력은 자아효능감, 그리고 창의적 리더십의 하위변인인 개인적 리더십, 사회적 리더십, 문제해결적 리더십에서 유의한 양의 상관관계를 나타내었다. 둘째, 상관관계에서 유의한 차이를 나타낸 변인들을 중심으로 다중회귀분석을 실시한 결과, 학교적응력에 주는 변인은 개인적 리더십, 사회적 리더십, 그리고 자아효능감 순으로 나타났으며 41.1%의 설명력을 나타내었다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 조선간호대학교의 2019학년도 학술연구비의 지원을 받아 연구되었습니다.