초록
우리나라 종합소매업은 과거 10여년 동안 소매시장의 환경 변화에 대응하기 위해 경영활동에 힘을 쏟아왔다. 본 연구는 이러한 종합소매업의 경영성과에 미치는 판매채널의 시장, 소매업태, 그리고 사업기간이라는 요인의 영향을 설명하고자 하였다. 경영성과지표는 재무제표를 이용하여 5가지 지표(안정성, 수익성, 성장성, 활동성, 생산성)를 사용하였다. 사용하는 연구 변수는 판매채널시장 요인, 소매업태 요인, 사업기간 요인이고 이들 변수가 소매기업 경영성과에 유의미한 영향을 미치는지를 알아보고자 분산분석(ANOVA, MANOVA)를 이용하였다. 더불어 소매기업전략의 의사결정에 참고하기 위해 업태 요인과 사업기간 요인의 상호작용효과도 분석하고자 하였다. 분석결과에서 시장 요인과 업태 요인은 경영성과 지표에 유의미한 영향을 주는 것으로 나타났으며, 특히 온라인 시장에서 사업을 영위하는 소매업이 성장성, 활동성이 오프라인 시장의 소매업에 비해 높은 성과를 나타내는 것으로 확인되었다.
The retail industry has been coping with changes in the retail market environment for the past decade or so. Using a total of 14 companies, this study aims to reveal the effect of differences in sales channels and retail business styles on the management performance of retail companies. The financial statements of these companies were used to analyze the five key indicators of their management performance. As research variables, sales channels, retail business style and business period were used as factors affecting their management performance. ANOVA or MANOVA was performed to test differences in management performance between groups according to the number of factors. The effect of three factors on the management performance of retail companies was found to be significant. The multi-comparison test revealed significant differences among retail business styles in terms of the five key indicators. TV home-shopping performed better than others in terms of stability and profitability. Internet and mobile shopping companies performed poorly in terms of profitability compared to others and performed higher than department stores in terms of growth, activity, and productivity.