교실은 어떻게 '스마트'해지는가?

  • 정한별 (한국과학기술원 과학기술정책대학원)
  • Received : 2019.09.24
  • Accepted : 2019.11.10
  • Published : 2019.11.30

Abstract

Information technology is sometimes considered as a cause that puts education in a big crisis, or it can be seen as a savior. In 2011, the Korean government announced that it would innovate education and build a talented nation by bringing IT into schools of public education system through the SMART education policy. The policy initiative aimed to establish a standard classroom models that can be diffused all over the country's schools so that teachers and students may become familiar of using devices such as tablet PCs and laptops. This paper analyzes how the smart classrooms caused friction in the actual education practices. To this end, I analyzed the direction and ideals of the SMART education policy by reading government policy document and design guidelines officially published, and visited three elementary schools that are actually building and operating a smart classroom environment to visit the facilities and have in-depth interviews with teachers and technicians. The ideal type of classroom proposed by the smart education policy was a package equipped with various functions at once in a neatly designed space like a "model house", but it was difficult to be used as a normal classroom in everyday life of school. Instead of copying and installing the model, each school decided to get "smart" in its own way, depending on how factors such as size, local characteristics, socioeconomic conditions of students and teachers, teacher experiences, and the level of existing infrastructure were combined. In Elementary School A, the machines tamed specific space of the school to create their own space, while following the rules of the school for being mobile. Although Elementary School B could not construct fully supported environment that encompassed the entire school, the system was organized with the help of well trained teacher's experiences in other schools. In Elementary School C, the machines are concentrated on specific classrooms and they promote teacher's professionalism. The components of the smart classroom were disassembled and recombined in context to make each school's classroom "smart".

정보통신기술은 교육을 큰 위기에 빠트리는 위험물질 취급을 받기도 하고, 위기에서 구원하는 구원자로 비추어지기도 한다. 한국 정부는 2011년 스마트교육 정책을 통해 정보통신기술을 적극 공교육의 학교들로 끌어들여 교육을 혁신하고 인재대국을 건설하겠다고 발표했다. 스마트교육은 타블렛 PC나 노트북과 같은 기기를 활용하여 수업을 진행할 수 있는 표준 교실 모델을 정립해 각 학교에 확산, 정착시키고자 했다. 이 논문은 스마트교육 정책이 꿈꾸었던 스마트교실이 실제 교육 현장에서는 어떤 마찰을 일으켰는지 분석한다. 이를 위해 스마트교육 정책의 방향과 이상을 분석하고, 실제로 스마트한 교실 환경을 구축하고 있는 학교 세 곳에 방문해 시설 견학 및 심층 인터뷰를 수행했다. 스마트교육 정책이 제안한 이상적 교실은 모델하우스처럼 깔끔한 공간에 스마트폰처럼 다양한 기능을 한 번에 갖춘 패키지였지만 일상적으로 보통 교실처럼 활용되기 어려웠다. 각 학교는 모델을 수용하는 대신 규모, 지역 특성, 학생들과 교사의 사회경제적 상황, 교사의 경험, 기존 인프라의 유무 등의 요인들이 조합되는 방식에 따라 각자의 방식으로 "스마트"해졌다. A 초등학교에서는 기계가 학교의 공간을 길들여 자신만의 공간을 만들어내는 한편 이동을 위해서는 학교의 규칙에 따르게 되었다. B 초등학교에서는 학교 전반을 아우르는 인프라가 만들어지지는 못했지만 선생님의 경험에 힘입어 조직화했으며, C 초등학교에서는 특정 교실에 밀집되어 선생님의 전문성을 증진시켰다. 스마트교실의 구성하고 있던 기기들은 분해되고, 맥락에 맞게 재조합되어 각 학교의 교실들을 "스마트"하게 만들었다.

Keywords

References

  1. 계보경, 이은환, 오명선 (2011), 미래학교 디자인 가이드라인: Philosophy and direction of future school, 한국교육학술정보원.
  2. 계보경, 이은환, 김재옥, 박성규, 김현석, 심형렬, 이성민 (2013a), 꿈과 끼를 살리는 스마트한 교실 만들기 1.0, 한국교육학술정보원.
  3. 계보경, 이은환, 김재옥, 박성규, 김현석, 심형렬, 이성민 (2013b), 스마트교실 환경구축 가이드라인 개발 연구, 한국교육학술정보원.
  4. 계보경, 이은환, 김재옥, 박성규, 심형렬, (2013c), 통하는 우리학교 스마트하게 운영하기 한국교육학술정보원.
  5. 교육부 (2018), 신민철 교사의 '디지털교과서' 활용 수업: 디지털 신기술 접목한 실감형 수업 디자인, 행복한 교육, Vol 431, 25-29쪽.
  6. 교육부 (2019.11.7.), 고교 서열화 해소 및 일반고 교육역량 강화방안, 보도자료.
  7. 교육부, 한국교육개발원 (2018), 교육통계 분석자료집: 유․초․증등 교육통계편.
  8. 국가정보화전략위원회․교육과학기술부 (2011. 6. 29), 인재대국으로 가는 길: 스마트교육 추진 전략.
  9. 국가통계포털 (2019.7.15.), 대구광역시달성군기본통계: 읍면동별 세대 및 인구. http://kosis.kr/statHtml/statHtml.do?orgId=558&tblId=DT_55801_B001005
  10. 권성호, 이준, 강경희, 신상희, 고범석 (2006), u-러닝 코리아 로드맵 연구, 한국교육학술정보원.
  11. 김두연 (2011), 스마트교육 추진 전략, 한국교육학술정보원, 행정중심복합도시건설청. 2011. "미리 가본 미래학교" 정책설명회, 1-16쪽, 한국교육학술정보원, 행정중심복합도시건설청. 발표자료.
  12. 김현진 (2017), 미래학교 설립 및 운영 모델 탐색, KERIS 미래교육 심포지엄: 미래교육 방향, 현장에서 답을 찾다, 17-41 쪽, 교육부, 한국교육학술정보원. 발표자료.
  13. 박인우, 김갑수, 김경, 전주성, 고범석 (2006), 유비쿼터스 환경을 지향하는 미래교실 구성 방안. 교육인적자원부, 한국교육학술정보원.
  14. 박인우, 임병노, 이영준, 유헌창, 김현진, 정종원, 고범석 (2009), 테크놀로지 기반 첨단 미래학교 연구, 한국교육학술정보원.
  15. A초등학교 (2012.10.16), 스마트교육의 요람 A초: 스마트 CEO 연수(중등 교장교감) 실시, 보도자료.
  16. A초등학교 (2018) ALL TOGETHER SW 교육과정 편성 및 운영을 통한 SW교육 확산 및 일반화.
  17. 전자신문 (2012. 6. 10), 알고 싶어요, 한국의 스마트 교실!.
  18. 중앙일보 (2018. 12. 13), 산골학교에 첨단 IT 교육, 게임하듯 즐거운 교실 아이들... 수학 성적도 쑥쑥.
  19. 클래스팅 (2018), 클래스팅 AI 소개서.
  20. Arnold, M. (1996), "The High-Tech, Post-Fordist School", Interchange, Vol. 27, NO. 3-4, pp. 225-250. https://doi.org/10.1007/BF01807406
  21. Barber, M., Donnelly, K. and Rizvi, S. (2013), "An Avalanche Is Coming: Higher Education and the Revolution Ahead", Institute for Public Policy Research https://www.ippr.org/files/images/media/files/publi cation/2013/04/avalanche-is-coming_Mar2013_10432.pdf
  22. Biesta, G. (2009), "Good Education in an Age of Measurement: On the Need to Reconnect with the Question of Purpose in Education", Educational Assessment Evaluation and Accountability, Vol. 21, No. 1, pp. 33-46. https://doi.org/10.1007/s11092-008-9064-9
  23. Bork, A. (1995), "Distance Learning and Interaction: Toward a Virtual Learning Institution", Journal of Science Education and Technology, Vol. 4, No. 3, pp. 227-244. https://doi.org/10.1007/BF02211838
  24. Carr, N. (2012). "The Crisis in Higher Education", MIT Technology Review, November/December, pp. 32-40. https://www.technologyreview.com/s/429376/the-crisis-in-higher-education/
  25. Cuban, L. (1986), Teachers and Machines: The Classroom Use of Technology since 1920, Teachers College Press.
  26. Ertmer, P. A. (2005), "Teacher Pedagogical Beliefs: The Final Frontier in Our Quest for Technology Integration?", Educational Technology Research and Development, Vol. 53, No. 4, pp. 25-39. https://doi.org/10.1007/BF02504683
  27. Ertmer, P. A. and Ottenbreit-Leftwich, A. T. (2010), "Teacher Technology Change: How Knowledge, Confidence, Beliefs, and Culture Intersect", Journal of Research on Technology in Education, Vol. 42, No. 3, pp. 255-284. https://doi.org/10.1080/15391523.2010.10782551
  28. Ertmer P. A., Ottenbreit-Leftwich, A. T., Sadik, O., Sendurur, E., Sendurur, P. (2012), "Teacher Beliefs and Technology Integration Practices: A Critical Relationship", Computers & Education, Vol 59, pp. 423-435. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.02.001
  29. Ferster, B. (2014), Teaching Machines: Learning from the Intersection of Education, Johns Hopkins University Press.
  30. Foucault, M. (1979), Discipline and Punish: The Birth of the Prison, Vintage books
  31. Goldin, C and Katz, L. F. (2007), The Race between Education and Technology, Belknap Press.
  32. Harden, N. (2012). "The End of the University as We Know It", The American Interest Vol. 8, No. 3. https://www.the-american-interest.com/2012/12/11/the-end-of-the-university-as-we-know-it/
  33. Hughes, T. (1983), Networks of Power: Electrification in Western Society, 1880-1930, Johns Hopkins University Press.
  34. Khan, S. (2012). The One World School House: Education Reimagined, Twelve
  35. Losh, E. (2014), The War on Learning: Gaining Ground in the Digital University, Cambridge, MA: The MIT Press.
  36. Marx, L. (1964), The Machine in the Garden: Technology and the Pastoral Ideal in America, Oxford University Press
  37. Noble, D. F. (2003), Digital Diploma Mills: The Automation of Higher Education, Monthly Review Press.
  38. Pappano, L. (2012. 11. 2). The year of the MOOC. The New York Times. https://www.nytimes.com/2012/11/04/education/edlife/massive-open-online-courses-are-multiplying-at-a-rapid-pace.html
  39. Ramiel, H. (2017). "User or Student: Constructing the Subject in Edtech Incubator", Discourse: Studies in the Cultural Politics of Education, Vol. 40, No. 4, pp. 487-499. https://doi.org/10.1080/01596306.2017.1365694
  40. Selwyn, N. (2006) "Exploring the 'Digital Disconnect' between Net-Savvy Students and Their Schools", Learning, Media and Technology, Vol. 31, No. 1, pp. 5-17. https://doi.org/10.1080/17439880500515416
  41. Selwyn, N. (2007) "The Use of Computer Technology in University Teaching and Learning: a Critical Perspective", Journal of Computer Assisted Learning, Vol. 23, No. 2, pp. 83-94. https://doi.org/10.1111/j.1365-2729.2006.00204.x
  42. Sims, C. (2017), Disruptive Fixation: School Reform and ten Pitfalls of Techno-Idealism, Princeton University Press.