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A Study on the Development of Driving Simulator for Improvement of Unmanned Vehicle Remote Control

무인차량 원격주행제어 신뢰성 향상을 위한 통합 시뮬레이터 구축에 관한 연구

  • 강태완 (국민대학교 자동차공학전문대학원) ;
  • 박기홍 (국민대학교 자동차IT융합학과) ;
  • 김준원 (한화시스템(주) 지상시스템팀) ;
  • 김재관 (한화시스템(주) 지상시스템팀) ;
  • 박현철 (한화시스템(주) 지상시스템팀) ;
  • 강창근 (한화시스템(주) 지상시스템팀)
  • Received : 2019.02.25
  • Accepted : 2019.06.07
  • Published : 2019.06.30

Abstract

This paper describes the development of unmanned vehicle remote control system which is configured with steering and accelerating/braking hardware to improve the sense of reality and safety of control. Generally, in these case of the remote control system, a joystick-type device is used for steering and accelerating/braking control of unmanned vehicle in most cases. Other systems have been developing using simple steering wheel, but there is no function of that feedback the feeling of driving situation to users and it mostly doesn't include the accelerating/braking control hardware. The technology of feedback means that a reproducing the feeling of current driving situation through steering and accelerating/braking hardware when driving a vehicle in person. In addition to studying feedback technologies that reduce unfamiliarity in remote control of unmanned vehicles, it is necessary to develop the remote control system with hardware that can improve sense of reality. Therefore, in this study, the reliable remote control system is developed and required system specification is defined for applying force-feedback haptic control technology developed through previous research. The system consists of a steering-wheel module similar to a normal vehicle and an accelerating/braking pedal module with actuators to operate by feedback commands. In addition, the software environment configured by CAN communication to send feedback commands to each modules. To verify the reliability of the remote control system, the force-feedback haptic control algorithms developed through previous research were applied, to assess the behavior of the algorithms in each situation.

본 논문은 보다 높은 실재감과 안전성을 확보하기 위한 무인차량 원격주행제어 환경 개발에 대한 내용을 설명한다. 주로 무인차량 원격주행제어를 위한 환경은 조이스틱 형태의 장치를 활용하여 조향과 가/감속이 가능하도록 개발되어 사용되었다. 그 외 일반 차량처럼 간이 조향-휠(steering-wheel)을 기반으로 개발된 시뮬레이터 환경도 있으나, 현재 주행 상황을 피드백하는 기술이 적용되어 있지 않거나 가/감속부를 포함하지 않는 것이 대부분이다. 피드백 기술이란 일반 차량을 직접 운전할 때 조향-휠과 가/감속 페달을 통해 느껴지는 현재 주행 상황을 시뮬레이터 환경에 구현하는 것을 의미한다. 이렇듯 무인차량 원격주행제어에 이질감을 감소시키는 피드백 기술 개발과 더불어 실재감을 높일 수 있는 시뮬레이터 환경 구축이 필수적이다. 따라서 본 연구에서는 선행 연구를 통해 개발된 힘반향 햅틱제어 기술을 적용할 수 있는 시뮬레이터 환경을 구축하고 시뮬레이터 하드웨어의 최소 요구사양을 도출하는 연구를 수행하였다. 하드웨어 구성은 일반 차량과 유사한 조향-휠 모듈과 가/감속 페달 모듈로 구성하였으며, 조향부와 가/감속부 모두 피드백 기술을 적용할 수 있도록 별도의 액추에이터를 설치하였다. 또한 제어부 PC를 통해 두 가지 조작부에 피드백 명령을 전달할 수 있도록 CAN(controller area network) 통신 환경을 구성하였다. 이렇게 구성한 시뮬레이터 환경의 성능을 검증하기 위하여 기 개발된 힘반향 햅틱제어 알고리즘을 직접 적용하여 각 상황 별 알고리즘 동작을 평가하였다.

Keywords

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Fig. 1. Remote Control System Hardware Configuration

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Fig. 2. IPG Simulation Software - TruckMaker

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Fig. 3. CAN Receive & Transmit Block-set in Vehicle Network Toolbox(Matlab/Simulink)

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Fig. 4. Remote Control Simulator Configuration

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Fig. 5. Force-feedback Control algorithm Overview

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Fig. 6. Results of Simulation: Vehicle-Simulator Steering angle Synchronization

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Fig. 7. Results of Simulation: Steering Feel (a) Algorithm not applied (b) Algorithm applied

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Fig. 8. Results of Simulation: Limitation of Operation (Steering)

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Fig. 9. Simulation: Limitation of Steering Situation

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Fig. 10. Results of Simulation: Transmit Warning Signals (Steering), Limitation of Operation(Acc/Brk)

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Fig. 11. Simulation: Forward Collision Situation

Table 1. Specification of Unmanned Vehicle

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Table 2. Control PC - Steering HW CAN Messages

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Table 3. Control PC – Acc/Brk HW CAN Messages

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Table 4. Steering HW Specification Requirement

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Table 5. Acc/Brk Hardware Specification Requirement

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References

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