DOI QR코드

DOI QR Code

The Usability Study on Korea Express Bus with Wheelchair Access

한국형 휠체어 탑승 고속버스에 대한 사용성 연구

  • Kim, Jeong-Hyun (Usability Center, Enabling Science Technology Research Center, Yonsei University) ;
  • Kim, Jongbae (Department of Occupational Therapy, College of Health Science, Yonsei University) ;
  • Hwang, Su-Bin (Department of Occupational Therapy, Graduate School, Yonsei University) ;
  • Jang, Wan-Ho (Department of Occupational Therapy, Graduate School, Yonsei University)
  • 김정현 (연세대학교 인에이블링공학연구소 사용성평가센터) ;
  • 김종배 (연세대학교 보건과학대학 작업치료학과) ;
  • 황수빈 (연세대학교 일반대학원 작업치료학과) ;
  • 장완호 (연세대학교 일반대학원 작업치료학과)
  • Received : 2019.05.02
  • Accepted : 2019.07.05
  • Published : 2019.07.31

Abstract

This study examined the usability of express buses for wheelchair users to identify the effectiveness, efficiency and satisfaction of wheelchair boarding systems. The usability of 11 manual wheelchair users and nine powered wheelchair users was evaluated using the following three scenarios: boarding the wheelchair accessible bus, moving inside, and alighting the bus. The results showed that 20 wheelchair users completed three scenarios, which was distributed between 0.33 and 1.36 in the difficulty rating scale of the efficiency. The task effort of the efficiency was measured from 8.36 to 11.78. The acceptability of the satisfaction was distributed between 1.00 and 2.00, and the system usability scale was measured in an acceptable boundary of the C grade at 70.7 points with manual wheelchair users and a B grade at 73.1 points with powered wheelchair users. This study has academic significance because it provides basic evidence for accessibility, securing the right to movement and research methods of public transportation for people with disabilities. To improve the quality level of usability in the future, more study with a larger number of research participants and various wheelchair types should be studied.

본 연구에서는 휠체어 사용 장애인을 대상으로 한국형 휠체어 탑승 가능한 고속버스의 사용성 평가를 수행하여 휠체어 탑승 시스템에 대한 효과성, 효율성, 만족도에 대해 알아보았다. 지역사회에서 생활하는 수동휠체어 사용자 11명, 전동휠체어 사용자 9명을 모집하여 휠체어 탑승 버스 승차하기, 휠체어로 내부에서 이동하기, 휠체어 탑승 버스 하차하기의 3가지 시나리오를 이용하여 사용성 평가를 수행하였다. 효과성은 과제 성공 여부로 측정하였으며, 효율성은 과제의 난이도와 수행의 노력도, 만족도는 제품에 대한 수용도와 전반적인 시스템 사용도 지표를 이용하여 측정하였다. 연구결과, 휠체어 사용자 20명은 3가지 시나리오 수행을 완료하였으며, 효율성에서 난이도 측정결과0.33점(적당하다)과 1.36점(조금쉽다) 사이에 분포 하였다. 수행의 노력도는 8.36점(전혀 힘들지 않음)부터 11.78점(가벼움)으로 측정되었다. 만족도에서 수용도는 1.00점(조금은 받아들일 수 있다)부터 2점(받아들일 수 있다) 사이에 분포하였으며, 전반적인 시스템 사용도는 수동휠체어가 70.7점으로 C등급의 수용가능한 경계선의 시스템으로 측정되었고, 전동휠체어는 73.1점으로 B등급으로 측정되었다. 본 연구는 국내에서 개발된 한국형 휠체어 탑승 고속버스에 대하여 휠체어 사용 장애인을 대상으로 사용성 연구를 수행함으로써 장애인의 대중교통 접근성과 이동성 확보 및 연구 방법에 대한 기초적인 근거를 제공했다는 점에서 학술적 의의를 가진다. 추후에는 사용성에 대한 근거 수준의 질적 향상을 위해 다수의 연구 참여자와 다양한 휠체어 종류를 통한 연구가 진행되어야 할 것으로 사료된다.

Keywords

SHGSCZ_2019_v20n7_571_f0001.png 이미지

Fig. 1. Korea express bus with wheelchair access

SHGSCZ_2019_v20n7_571_f0002.png 이미지

Fig. 2. Indicators for usability evaluation(RPE, DRS, ARS, SUS)

SHGSCZ_2019_v20n7_571_f0003.png 이미지

Fig. 3. The result of difficulty rating scale

SHGSCZ_2019_v20n7_571_f0004.png 이미지

Fig. 4. The result of Borg Rating of Perceived Exertion Scale

SHGSCZ_2019_v20n7_571_f0005.png 이미지

Fig. 5. The result of Acceptability Rating Scale

SHGSCZ_2019_v20n7_571_f0006.png 이미지

Fig. 6. The result of System Usability Scale

Table 1. General Characteristics of Subjects

SHGSCZ_2019_v20n7_571_t0001.png 이미지

Table 2. Scenario of wheelchair user getting on and off the bus

SHGSCZ_2019_v20n7_571_t0002.png 이미지

References

  1. J. L. Bezyak, S. A. Sabella, R. H. Gattis, "Public transportation: an investigation of barriers for people with disabilities", Journal of Disability Policy Studies, Vol.28, No.1, pp.52-60. 2017. DOI: http://dx.doi.org/10.1177/1044207317702070
  2. C. Denson, "Public sector transportation for people with disabilities: A satisfaction survey", Journal of Rehabilitation, Vol.66, No.3, pp.29-37. 2015.
  3. S. Lee, "A Study on the Transportation Policy for the Mobility Handicapped Using Satisfaction Level", Seoul Studies, Vol.10, No.1, pp.197-208. 2009.
  4. W. Kim, S. Lee, S. Kim, "A Study on Travel Behavior of the Mobility Handicapped and", Seoul Studies, Vol.9, No.2, pp.105-119. 2008.
  5. S. Jansuwan, K. M. Christensen, A. Chen, "Assessing the transportation needs of low-mobility individuals: Case study of a small urban community in Utah", Journal of Urban Planning and Development, Vol.139, No.2, pp.104-114. 2013. DOI: http://dx.doi.org/10.1061/(ASCE)UP.1943-5444.0000142
  6. S. Ha, "Development of Express/Intercity Buses for Wheelchair Users", Auto Journal, Vol.39, No.11, pp.42-46. 2017.
  7. N. Bevan, J. Carter, S. Harker, "ISO 9241-11 revised: What have we learnt about usability since 1998?", In International Conference on Human-Computer Interaction. pp.143-151, 2015. DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-319-20901-2_13
  8. T. Jokela, N. Iivari, J. Matero, M. Karukka, "The standard of user-centered design and the standard definition of usability: analyzing ISO 13407 against ISO 9241-11", In Proceedings of the Latin American conference on Human-computer interaction, pp.53-66. 2003. DOI: https://doi.org/10.1145/944520.944525
  9. J. W. Kim, HCI Introduction, p.119-122, Ahn Graphics Publishers.
  10. E. Steinfeld, G. S. Danford, "Measuring Handicapping Environments", Journal of Rehabilitation Outcomes Measurement, Vol.4, No.4, pp.5-8. 2008.
  11. M. J. Chen, F. Xitao, S. T. Moe, "Criterion-related validity of the Borg ratings of perceived exertion scale in healthy individuals: A meta-analysis", Journal of Sports Sciences, Vol.20, pp.873-899. 2002. DOI: http://dx.doi.org/10.1080/026404102320761787
  12. S. Jeff, 5 Ways to Interpret a SUS Score, Measuring U, 2018, https://measuringu.com/interpret-sus-score/, [2019 January 7]
  13. A. Bangor, P. Kortum, J. Miller, "Determining what individual SUS scores mean: Adding an adjective rating scale", Journal of usability studies, Vol.4, No.3, pp.114-123. 2009.
  14. J. A. Lenker, U. Damle, C. D'Souza, V. Paque, T. Mashtare, E. Steinfeld, "Usability evaluation of access ramps in transit buses: preliminary findings", Journal of Public Transportation, Vol.19, No.2, pp.109-127. 2016. DOI: https://doi.org/10.5038/2375-0901.19.2.7
  15. Y. Cho, S. Jeong, "Analysis of practices and needs on the low floor bus for people with severe disabilities", Korean Council of Physical, Multiple & Health Disabilities, Vol.57, No.3, pp.297-312. 2014. DOI: https://doi.org/10.20971/kcpmd.2014.57.3.297