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Development of e-learning support platform through real-time two-way communication

실시간 양방향 소통을 통한 이러닝 학습 지원 플랫폼의 구축

  • Received : 2019.03.05
  • Accepted : 2019.07.05
  • Published : 2019.07.31

Abstract

The concept of 'Edu-Tech', which is rapidly reorganized around e-Learning, has been spreading along with the development of intelligent information technology according to the fourth industrial revolution such as Artificial Intelligence (AI), Internet of Things (IoT), BigData. Currently, leading companies are conducting online education services, but real-time two-way communication is difficult. In addition, in the case of off-line class, there are many students, and not only the time is limited, but also they often miss the opportunities to ask questions. In order to solve these problems, this paper develops a real - time interactive question and answer management system that can freely questions both on - line and off - line by combining the benefits of offline instant answers and the advantages of online openness. The developed system is a real-time personalized education system that enables the respondent to check the situation of the questioner in real time and provide a customized answer according to the inquirer's request. In addition, by measuring and managing the system usage time in seconds, the questioner and the respondent can efficiently utilize the system.

인공지능(AI), 사물인터넷(IoT), 빅데이터 등 4차 산업혁명에 따른 지능 정보기술의 발전과 함께 교육 분야도 이러닝(e-Learning)을 중심으로 빠르게 재편되며 '에듀테크' 개념이 확산되고 있다. 현재 선행업체들이 온라인 교육 서비스를 실시하고 있으나 실시간으로 이루어지는 양방향 커뮤니케이션이 어렵다. 또한, 오프라인 수업의 경우 학생의 수가 많고, 시간이 한정되어 있을 뿐 만 아니라 질문할 기회를 갖지 못하는 경우가 많다. 본 논문은 이러한 문제들을 해결하기 위해 오프라인이 가지는 즉문즉답의 효율성과 온라인에서의 개방성이라는 장점을 접목하여 온라인과 오프라인상에서의 질문을 자유롭게 할 수 있는 실시간 양방향 학습 질문 및 답변 운영 시스템을 개발한다. 개발된 시스템은 실시간 개인별 맞춤형 교육 시스템으로서 답변자가 질문자의 상황을 실시간으로 확인하고 질문자의 요청에 맞는 맞춤형 답변을 제공함으로써 한 번의 연결로 질문을 해결할 수 있다. 또한 시스템의 이용 시간을 초단위로 측정하여 관리함으로써 질문자와 답변자가 효율적으로 시스템을 활용하게 할 수 있다.

Keywords

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Fig. 1. System main screen (PC based)

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Fig. 2. Real-time interactive learning platform system configuration diagram

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Fig. 3. Question room

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Fig. 5. Test Network Configuration

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Fig. 4. Video playback screen

Table 1. Compare to similar systems

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References

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