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우리나라 엔터테인먼트 기업의 임원 특성과 경영 함의점

Executives' Characteristics and Their Management Implications in Korean Entertainment Companies

  • 김정섭 (성신여자대학교 문화산업예술대학원)
  • Kim, Jeong-Seob (Graduate School of Cultural Industry & Arts, Sungshin Women's University)
  • 투고 : 2019.03.20
  • 심사 : 2019.04.29
  • 발행 : 2019.04.30

초록

한류열풍이후 급성장한 우리나라 엔터테인먼트 기업들의 경영을 이끌어온 임원들의 특징은 무엇이며, 이를 통해 어떤 경영 함의점을 추론할 수 있을까? 이런 과제를 해결하기 위해 우리나라 엔터테인먼트 업종의 27개 상장사 임원 293명을 전수 조사해 통계 분석하였다. 연구 결과 아티스트 주변의 제한된 인력에서 벗어나 경영인, IT 전문가, 회계사, 변호사, 아티스트 순으로 직업 경로별 인적 다양성이 높아졌다. 대표이사에게 스톡옵션을 부여한 회사도 전체의 33%였다. 이는 지속가능 경영의 맥락인 전문화, 투명 경영, 디지털과 네트워크 경영, 창의 경영, 동기촉진 경영을 하기 위해 기업이 노력해왔다는 점을 암시하는 데이터로 긍정적 측면이다. 그러나 전형적인 지식창조 기업인 엔터테인먼트 기업에서 창의성, 감수성, 진취성, 역동성과 같은 장점을 발휘하기 쉬운 20~30대 젊은 층과 여성의 임원 비율이 낮고 대표이사(CEO)의 평균 재임기간이 4.02년으로 비교적 길지 않은 것은 향후 개선 과제로 지적되었다.

What are the characteristics of firm executives who have led the fast-growing Korean entertainment industry since the Korean Wave in the early 2000s, and what management implications can be inferred from them? To search for the answer to these questions, we conducted a complete survey of 293 executives from 27 listed Korean entertainment companies. Research has shown that career path diversity has increased in order of general enterprise managers, IT experts, accountants, lawyers and artists, away from the limited human resources level around artists. Thirty three percent of the firms gave stock options to their CEO. This is a positive aspect as data implying that these companies have been striving to do specialization, transparent management, digital and network management, creativity management, and motivational management in the context of sustainablity. However, it was pointed out as an improvement task that the percentage of young(20s and 30s) and female executives is low, even though such people's creativity, sensitivity, initiative and dynamic quality are apt to bring out their advantages especially in the entertainment company, a typical knowledge-creative firms and that the period of the CEO's average tenure was relatively short to 4.02 years.

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