Journal of Korea Entertainment Industry Association (한국엔터테인먼트산업학회논문지)
- Volume 13 Issue 2
- /
- Pages.243-252
- /
- 2019
- /
- 1976-6211(pISSN)
- /
- 2384-017X(eISSN)
DOI QR Code
The Effect of Emotional Intelligence, Empathy Ability and Calling Consciousness of Nursing Students on Happiness
간호대학생의 감성지능, 공감능력 및 소명의식이 행복에 미치는 영향
- Kang, Hye-Seung (Department of Nursing, Gumi University) ;
- Lee, Hyun-Ji (Department of Nursing, Gumi University) ;
- Park, Bo-Ha (Department of Nursing, Gumi University) ;
- Lee, Yeon-Gyeong (Department of Nursing, Gumi University)
- Received : 2019.01.23
- Accepted : 2019.02.25
- Published : 2019.02.28
Abstract
The purpose of this study was to evaluate the effect of emotional intelligence, empathy ability, and calling consciousness of nursing students on happiness. The survey was conducted 217 nursing students attending in G city from September 3th to September 14th, 2018. Data was collected from self-administered questionnaires about happiness, emotional intelligence, empathy ability and calling consciousness. Data were analyzed by SPSS software version 21 using descriptive statistics (frequency) and analytical statistics (t-test, ANOVA, Pearson's correlation coefficient, linear regression). As a result, Happiness was significantly different by gender, grade, satisfaction in major, collegiate-life satisfaction, personal relationship, health status, perceived economic status. Also happiness showed positive correlation with emotional intelligence, empathy ability, and calling consciousness. Multiple regression analysis revealed that the predictors of happiness were grade, collegiate-life satisfaction, health status, empathy ability, calling consciousness, and emotional intelligence accounting for a total of 49.1% of the variance. Results of this study suggest that it is necessary for nursing students to intervention program aimed at enhance the happiness and it would be effective to focus on strengthening emotional intelligence and empathy ability for them.
본 연구는 간호대학생의 감성지능, 공감능력 및 소명의식이 행복에 미치는 영향을 파악하여 행복 증진을 위한 다양한 방안과 중재 전략의 근거자료를 제공하고자 시도되었다. 연구대상은 G시에 소재한 대학의 간호학과 재학생 중 연구목적을 이해하고 자발적으로 연구에 참여하기로 동의한 230명이었고, 이 중 불성실하거나 누락된 응답을 보인 대상자 13명을 제외한 217명을 분석 대상으로 하였다. 자료수집은 2018년 9월 3일부터 9월 14일까지이었다. 자료분석은 IBM SPSS/WIN 21.0 프로그램을 이용하여 독립 t-검정, ANOVA, 피어슨 상관분석, 위계적 다중회귀분석을 시행하였다. 본 연구결과 학년, 전공만족도, 주관적 건강상태, 공감능력, 소명의식, 감성지능이 행복에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 행복에 대한 총 설명력은 49.1%이었다. 본 연구에서 감성지능과 소명의식이 간호대학생의 행복에 영향을 미치는 중요한 요인으로 확인하였다는 데 의의가 있다. 이러한 연구결과를 바탕으로 간호대학생들의 행복 증진을 위한 지속적인 관심과 감성지능과 공감능력, 소명의식에 초점을 맞춘 다양한 프로그램을 개발하여 적용하는 노력이 필요할 것이다.
Keywords