DOI QR코드

DOI QR Code

The Everyday Characters and Acts of Director Hong Sang-soo's Film (2015)

홍상수 감독의 영화 <지금은 맞고 그때는 틀리다>(2015)의 일상적인 캐릭터와 연기

  • Lee, A-Young (Imaging Science, Multimedia & Film, Chung-Ang University)
  • 이아영 (중앙대학교 첨단영상대학원)
  • Received : 2019.05.23
  • Accepted : 2019.06.27
  • Published : 2019.06.30

Abstract

Signs of the street and scenes of the nature(tree) popping up like a still screen in a monotonously repeated routine, as if waiting for something by chance, characters appearing and disappearing without special meaning, advise you to get away from cliché meetings and breakups while repeating it. The images of people returning to their places without presenting any conclusions highlights the coincidences and unexpectedness of everyday life, but are so familiar that it is easy to be overlooked, it brings us to experience the potential of everyday unfamiliarity in such moments. The actor's performance, which deviates from the practice of well-organized characters, is improvised (unplanned and uncoordinated) emphasized on the scene and expresses the everyday nature of his differentiated character freely like the reality as if he were locked up in a film structure but not confined to it, and as if he got used to the everyday life. Also the repeated words and actions of characters, and unpredictable changes of emotions, centered by the encounters and conversations of this film of Hong Sang-soo, everything that is presented in the background of everyday life in its form, let's us pay attention to the meaning and what to be found in the film. In addition, director Hong Sang-soo, who creates a story after selecting actors to reproduce this daily process in a realistic manner, sets new relationships between the characters and the actors, presenting a new method of realistic expression, through the actor who repeatedly appears in the film. This study analyzes the everyday characters and acting of the film based on director Hong Sang-soo's directing style.

우연한 어떤 것을 기다리는 듯 단조롭게 반복되는 일상 속에 정지된 화면처럼 불쑥 등장하는 거리의 간판과 자연의 풍경(나무), 특별한 의미 없이 등장하고 사라지는 인물들, 상투적인 만남과 헤어짐을 반복하면서도 상투적인 것에서 벗어나라고 충고하고, 어떠한 결말도 제시하지 않으면서 다시 제자리로 돌아가는 인물들의 모습은 일상의 우연성과 의외성을 강조하면서도 너무나 익숙하기 때문에 간과되기 쉬운 일상의 순간들, 그러한 순간들 속에 잠재된 일상의 낯섦을 경험하게 한다. 잘 짜여진 캐릭터의 관습에서 벗어난 배우의 연기는 현장성이 강조된(계획되지 않고 다듬어지지 않은) 즉흥적인 연기로 영화라는 구조 속에 갇혀있지만 갇혀있지 않은 듯 자유로운 현실 속의 사람처럼 차별화된 캐릭터의 일상성을 표현하고, 마치 일상에 길들여진 듯 반복되는 인물들의 말과 행동, 예측할 수 없는 감정의 변화들은 만남과 대화가 중심이 되는 홍상수 감독의 영화에서 일상의 배경으로 제시되는 모든 것들과 일상의 형식을 이루며 이러한 일상은 어떠한 의미를 갖고 무엇을 발견하게 하는지 주목하게 한다. 또, 이러한 일상의 과정을 사실적으로 재현하기 위해 배우를 먼저 정하고 난 뒤에 이야기를 만들어간다는 홍상수 감독은 그의 영화에 반복적으로 등장하는 배우를 통해 캐릭터와 배우의 관계를 새롭게 설정하고, 사실적인 표현의 새로운 방법을 제시해 주었다는 점에서 본 연구는 홍상수 감독의 연출 스타일을 바탕으로 영화 <지금은 맞고 그때는 틀리다>의 일상적인 캐릭터와 연기를 분석해보았다.

Keywords