DOI QR코드

DOI QR Code

라이프케어를 위한 피부관리사의 코칭 리더십에 관한 연구

Research on Estheticians' Coaching Leadership for Life Care

  • 모정희 (송원대학교 뷰티예술학과)
  • Mo, Jeong-Hee (Department of Beauty Art, Design, Songwon University)
  • 투고 : 2019.05.20
  • 심사 : 2019.06.27
  • 발행 : 2019.06.30

초록

본 연구는 라이프 케어를 위한 피부관리사의 코칭 리더십이 자기효능감과 직무만족에 미치는 영향요인을 조사하였으며 결과는 다음과 같다. 첫째, 피부관리사의 코칭리더십이 자기효능감에 미치는 영향을 검증한 결과 하위변수인 관계(β=.261, p<.001), 방향제시(β=.238, p<.01), 평가(β=.175, p<.01), 개발(β=.170, p<.01)이 자기효능감에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 피부관리사의 코칭리더십이 직무만족에 미치는 영향을 검증한 결과 코칭리더십의 하위변수인 관계(β=.403, p<.001), 방향제시(β=.384, p<.001), 평가(β=.170, p<.01)가 직무만족에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 피부관리사의 자기 효능감이 직무만족에 미치는 영향을 검증한 결과 자기 효능감(β=.707, p<.001)은 직무만족에 통계적으로 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 피부관리사 코칭리더십과 직무만족의 관계에서 자기효능감은 코칭리더십의 하위요인별 방향제시, 개발, 평가, 관계와 직무만족 간의 관계에서 부분매개 조건을 충족하고 있는 것으로 나타났다.

This study investigated the effects of coaching leadership for life care of estheticians on self-efficacy and job satisfaction and the results are presented as follows: First, as a result of analysing the effects of coaching leadership of the subjects on self-efficacy, it was discovered that all the factors of relations (β=.261, p<.001), presentation of direction(β=.238, p<.01), assessment(β=.175, p<.01) and development(β=.170, p<.01) had a statistically significant positive (+) effect on it. Second, as a result of analysing the effects of coaching leadership of the subjects on job satisfaction, it was discovered that relations(β=.403, p<.001), presentation of direction(β=.384, p<.001) and assessment (β=.170, p<.01) had a statistically significant positive(+) effect on it. Third, as a results of analysing the effects of self-efficacy of the subjects on job satisfaction, it was discovered that self-efficacy (β =.707, p<.001) has a statistically significant positive(+) effect on job satisfaction. Fourth, as for the relations between coaching leadership and job satisfaction, it was discovered that self-efficacy as a mediator of self-efficacy satisfied a partial mediation condition between presentation of direction, development, assessment, relations and job satisfaction.

키워드

과제정보

본 논문은 송원대학교의 2019학년도 학술연구비를 지원받아 연구되었음(2019-35).