DOI QR코드

DOI QR Code

Olafur Eliasson and the Reuturn of Medieval Aesthetics

올라퍼 엘리아슨과 중세미학의 귀환

  • Received : 2019.06.12
  • Accepted : 2019.07.12
  • Published : 2019.07.28

Abstract

Hitherto there have been by and large three different approaches to the installation works of Olafur Eliasson; a soma-aethetic, politico-aesthetic and techno-aesthetic. But none of these provides us with the aesthetic descriptions of the light effect. This failure seems to arise from the lack of the conceptual tools suit for describing the atmospheric effect of 'light'. The symbolism of light, or the theological optics of Middle Age may help us to compensate for the lack of appropriate concepts needed for theorizing the effect of light used very frequently by contemporary installation artists. And this medieval aesthetics of light can also of service to elucidate some essential characteristics of the digtal visual culture in general.

올라퍼 엘리아슨은 <날씨 프로젝트>(2003)을 통해 설치라는 낯선 장르를 대중의 의식에 깊이 각인시켰다. 그 동안 엘리아슨의 작업에 대해서는 그 동안 다양한 각도에서 접근이 이루어져왔다. 여기서는 그 다양한 해석의 시도들을 크게 신체미학 정치미학 기술미학적 접근의 세 유형으로 분류한 후, 비판적 검토를 통해 그 각각에 담긴 합리적 핵심들을 하나로 종합하게 될 것이다. 하지만 이 과정에서 기존의 해석들에는 엘리아슨을 비롯해 최근 설치예술가들이 빈번히 사용하는 '빛'의 효과에 대한 언급이 거의 등장하지 않는다는 사실이 드러난다. 그것은 현재 우리가 사용하는 미학에 빛의 분위기 효과를 기술하는 데에 적합한 개념도구가 존재하지 않기 때문이다. 이 논문에서는 엘리아슨의 작업을 제대로 이해하는 데에는 이 빛의 효과에 대한 분석이 필수적이며, 그 분석에 필요한 이론의 결핍을 보충하기 위해 중세의 신학적 광학이 다시 참조할 필요가 있음을 강조하게 될 것이다. 중세의 '빛의 미학'은 설치미술을 넘어 디지털시대의 시각성 일반의 특징을 규명하는 데에도 도움이 될 수 있다.

Keywords

References

  1. A. R. Petersen, Installation Art between Image and Stage, Museum Tusculanum Press, 2015.
  2. O. Eliasson, "Wie in der Pop Art klaue ich direkt Naturphanomene und wissenschaftliche Darstellungen. Ein Gespräch mit Dieter Buckhart," in Kunstforum International , pp.190-207, November/Dezember 2003.
  3. M. Grynsztejn, "(Y)our Entanglements: Olafur Eliasson, the Museum and onsumer Culture," in M. Grynsztejn, Take your Tome: Olafur Eliasson, San Francisco Museum of Modern Art/Thames & Hudson, pp.11-31, 2007.
  4. M. Meleau-Ponty, Phanomenologie der Wahrnehmung, Phanomenologisch-psycho logische Forschungen, Bd.7, Berlin, 1966.
  5. O. Eliasson and R. Irwin, "Take your Time: A Conversation," in M. Grynsztejn, Take your Time: Olafur Eliasson, San Francisco Museum of Modern Art/Thames & Hudson, pp.51-61, 2007.
  6. T. Griffin, "In Conversation: Daniel Buren and Olafur Eliasson," Artforum International, Vol.43, No.9, pp.208-214, 2005.
  7. F. Ward, "The Haunted Museum: Institutional Critique and Publicity," October, Vol.73, pp.71-89, 1995. https://doi.org/10.2307/779009
  8. J. Wamberg and C. S. Paldam, Art, Technology and Nature: Renaissance to Postmodernity , Routledge, 2017.
  9. P. M. Lee, "Your Light and Space," in M. Grynsztejn, Take your Tome: Olafur Eliasson , San Francisco Museum of Modern Art/Thames & Hudson, pp.33-49, 2007.
  10. K. Biesenbach and R. Marcoci, "Toward the Sun: Olafur Eliasson's Protocinematic Vision," in M. Grynsztejn, Take your Time: Olafur Eliasson, San Francisco Museum of Modern Art/Thames & Hudson, pp.183-195, 2007.
  11. A. Lutgens, "Lichtkunst im 20. Jahrhundert," in Olafur Eliasson Your Lighthouse, Arbeiten mit Licht 1991-2004, Hatje Cantz Verlag, pp.32-40, 2004.
  12. H. Broeker, "Licht-Raum-Farbe Olafur Eliassons Arbeiten mit Licht," in Olafur Eliasson Your Lighthouse, Arbeiten mit Licht 1991-2004 , Hatje Cantz Verlag, pp.41-53, 2004.
  13. J. Naydler, In the Shadow of the Machine, Temple Lodge Publishing, 2018.
  14. Robert Grosseteste, tr. Clare C. Ried, On Light (De Luce), Marquette University Press, 1942.
  15. Mark C. Taylor, Refiguring the Spiritual, Beuys, Barney, Turrell, Goldsworthy, Columbia University Press, 2012.
  16. 자크 르 고프, 유희수 옮김, 서양중세문명, 문학과지성사, 1992.
  17. Wladyslaw Tatarkiewicz, C. Barett ed., History of Aesthetics Voi.II Medieval Aesthetics , Mouton, p.289, 1970.