Analysis of Change of Achievement Standards according to Curriculum of Mathematics in Elementary School: Focusing on Number and Computation Area

초등학교 수학과 교육과정에 따른 성취기준 변화 분석: 수와 연산 영역을 중심으로

  • Received : 2019.01.15
  • Accepted : 2019.02.14
  • Published : 2019.02.28

Abstract

In this study, we present an analysis framework based on the 2015 revised curriculum to analyze how mathematical contents and achievement standards for domains of numbers and computations have changed in the curriculum of elementary mathematics in Korea. Based on this, we classified the achievement standards by type and investigated their characteristics. The achievement standards for numbers and computations can be divided into the successive, the extinctive, and the additive achievement standards depending on their characteristics. The successive achievement standards are the ones that have consistently existed without being removed from the 1-st curriculum to the latest revision in 2015. The extinctive achievement standards are the ones that have been removed at some point during the revisions of nine times and do not remain in the current revision in 2015. The characteristics of the extinctive achievement standards were analyzed to be different before and after the 4-th curriculum. The additive achievement standards refer to the ones that have been newly added to the curriculum or that have been removed at a certain moment but added back in later and thus exist in the current revision in 2015. The characteristics of each type according to the changes of the achievement standards can be thought to be the results that the revision for the mathematics curriculum in Korea has been faithfully conducted. Based on the results of this study, we suggest some implications for organizing the achievement standards in the future curricular development.

본 연구에서는 우리나라 초등학교 수학과 교육과정 중 수와 연산 영역의 수학 내용 및 성취기준이 어떻게 변화되어 왔는지 분석하기 위하여 2015 개정 교육과정을 기본으로 한 분석틀을 제시하였다. 이를 기초로 각각의 성취기준들을 유형별로 분류하여 그 특성 살펴보았다. 수와 연산의 성취기준은 그 특성에 따라 연속형 성취기준, 소멸형 성취기준, 추가형 성취기준으로 나눌 수 있다. 연속형 성취기준이 1차 교육과정부터 2015 개정 교육과정까지 삭제되지 않고 지속적으로 존재해 온 성취기준이다. 소멸형 성취기준은 교육과정이 9번 개정 하는 동안 어느 시기에 삭제되어 현재 2015 개정교육과정에는 존재하지 않는 성취기준을 의미하는데, 제4차 교육과정 이전과 이후의 소멸형 성취기준의 특성이 다르게 분석되었다. 추가형 성취기준은 이전 시기에는 없다가 교육과정 개정 시 추가되거나, 이전 시기에 있다가 삭제 후 재추가 되어 2015 개정 교육과정에 존재하는 성취기준을 의미한다. 이러한 성취기준의 변화에 따른 각 유형별 특성들은 우리나라 수학과 교육과정이 개정의 방향을 충실히 이행해온 결과라고 할 수 있다. 이와 같은 연구의 결과로부터 향후 교육과정 개발 시 성취기준의 구성에 있어서 몇 가지 시사점을 제안하였다.

Keywords

References

  1. 강옥기 (1997). 제7차 수학과 교육과정 시안 연구. 수학교육학연구, 7(2), 45-62.
  2. 강완, 김상미, 박만구, 백석윤, 오열열, 장혜원 (2014). 초등수학교육론. 서울: 경문사
  3. 교육과학기술부 (2011). 수학과 교육과정. 교육과학기술부 고시 제 2011-361호 [별책 8].
  4. 교육부 (1992). 국민 학교 교육과정. 교육부 고시 제1992-16호. http://www.ncic.go.kr/에서 2018년 9월 인출.
  5. 교육부 (1997). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제 1997-15 [별책 8].
  6. 교육부 (2015). 수학과 교육과정. 교육부 고시 제2015-74호 [별책 8].
  7. 교육인적자원부 (2007). 초등 학교 교육과정. 교육인적자원부 고시 제 2007-79호 [별책 2].
  8. 문교부 (1955). 국민 학교 교육과정. 문교부령 제 44호. http://www.ncic.go.kr/에서 2018년 9월 인출.
  9. 문교부 (1969). 국민 학교 교육과정. 문교부령 제 251호 [별책 1]. http://www.ncic.go.kr/에서 2018년 9월 인출.
  10. 문교부 (1979). 국민 학교 교육과정. 문교부 고시 제 424호 [별책 1]. http://www.ncic.go.kr/에서 2018년 9월 인출.
  11. 문교부 (1981). 국민 학교 교육과정. 문교부 고시 제 442호 [별책 2]. http://www.ncic.go.kr/에서 2018년 9월 인출.
  12. 문교부 (1987). 국민 학교 교육과정. 문교부 고시 제 87-9호. http://www.ncic.go.kr/에서 2018년 9월 인출.
  13. 박경미, 이환철, 박선화, 강은주, 김선희, 임해미, 김성여, 장혜원, 강태석, 권점례, 김민정, 방정식, 이화영, 임미인, 이만근, 김화경, 윤상혁, 이광상, 이경은, 조혜경, 권영기, 권오남, 신동관, 강현영, 김재영, 도종훈, 박정숙, 서보억, 안현정, 오택근, 이경진, 이광연, 이문호, 이승훈, 이은정, 이지윤, 전태인, 최지선, 황선미, 박문환, 김환일, 강성권, 여미주 (2015). 2015 개정 수학과 교육과정 시안 개발 연구 II. 한국과학창의재단 연구보고서 BD15120005.
  14. 박교식 (2011). 2007 초등수학과 교육과정과 2011 초등수학과 교육과정의 비교 분석: 변화 내용을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 15(3), 579-598.
  15. 백남진 (2014). 교과 교육과정 성취기준 진술의 개선 방향 탐색. 교육과정연구, 32(2), 101-131. https://doi.org/10.15708/KSCS.32.2.201406.005
  16. 백주영 (2017). 1997년 이후 초등학교 수학과 교육과정 내용 요소 추출 분석. 서울교육대학교 교육전문대학원 석사학위논문.
  17. 신옥주 (2015). 국정교과서제도의 헌법적 문제점에 관한 고찰. 헌법학연구, 21(4): 155-195
  18. 이대현 (2013). 초등 수학과 교육과정과 교재연구. 서울: 동명사
  19. 이돈희, 곽병선, 최석진, 허경철, 조난심, 박순경, 홍후조, 김재춘 (1997). 제7차 교육과정 개정에 따른 교과 교육과정 개발 체제에 관한 연구. 서울: 한국교육개발원 교육정정개정연구위원회.
  20. 이중권 (2004). 우리나라의 수학교육과정. 서울: 경문사.
  21. 임현수, 강홍재 (2010). 한.일 초등학교 수학과 교육과정 비교 연구-개정 교육과정을 중심으로. 한국초등수학교육학회지, 14(2), 337-353.
  22. 장혜원 (2016). 2015 개정 초등 수학과 교육과정의 변화 내용에 대한 종적 분석. 한국초등수학교육학회지, 20(2), 215-238.
  23. 황혜정, 신항균 (2002). 영국과 우리나라의 수학과 교육과정 비교 분석 연구. A-수학교육, 41(3), 233-256.