DOI QR코드

DOI QR Code

Ontology Development of School Bullying for Social Big Data Collection and Analysis

소셜빅데이터 수집 및 분석을 위한 아동청소년 학교폭력 온톨로지 개발

  • Received : 2019.03.25
  • Accepted : 2019.05.20
  • Published : 2019.06.28

Abstract

Although social big data can provide a multi-faceted perspective on school bullying experiences among children and adolescents, the complexity and variety of unstructured text presents a challenge for systematic collection and analysis of the data. Development of an ontology, which identifies key terms and their intricate relationships, is crucial for extracting key concepts and effectively collecting data. The current study elaborated on the definition of an ontology, carefully described the 7 stage development process, and applied the ontology for collecting and analyzing school bullying social big data. As a result, approximately 2,400 key terms were extracted in top-, middle-, and lower-level categories, concerning domains of participants, causes, types, location, region, and intervention. The study contributes to the literature by explaining the ontology development process and proposing a novel alternative research model that uses social big data in school bullying research. Findings from this ontology study may provide a basis for social big data research. Practical implications of this study lie in not only helping to understand the experience of school bullying participants, but also in offering a macro perspective on school bullying as a social phenomenon.

소셜빅데이터는 아동청소년의 학교폭력 현상에 대한 풍부하고 다각적 시각을 제공할 수 있지만, 복잡하고 다양한 비정형 텍스트로 구성되어 있어 자료의 체계적인 수집과 활용이 어렵다. 소셜빅데이터의 수많은 정보 가운데 의미 있는 개념을 추출하고 자료를 효과적으로 수집하기 위해서는 연구주제에 상응하는 핵심용어를 명시하고, 해당 개념 간의 관계를 나타내주는 온톨로지의 역할이 중추적이다. 본 연구는 온톨로지의 개념을 정리하고, 7단계에 걸친 온톨로지 개발 과정을 구체적으로 설명한 후, 학교폭력 소셜빅데이터 수집 및 분석을 위한 온톨로지 구축에 적용하였다. 그 결과, 학교폭력의 대상, 원인, 유형, 장소, 지역, 대응방안 6가지 영역을 중심으로 최상위 계층인 대분류를 구성하고, 중분류 및 소분류 체계를 거쳐 총 2,400여 개의 핵심용어를 도출하였다. 본 연구의 의의는 온톨로지 수집 및 개발과정을 설명하고, 기존의 연구방법과는 다소 차별을 두는 소셜빅데이터를 활용한 연구모형을 학교폭력 연구에 제시하였다는 것이다. 소셜빅데이터 분석의 기초가 되는 온톨로지 개발 연구는 좁게는 학교폭력 대상자들에 대한 이해를 제고시킬 뿐 아니라, 거시적으로는 학교폭력이라는 사회현상을 바라보는 한국사회의 시각에 대한 정보를 제공하는 실천적 함의가 있다.

Keywords

CCTHCV_2019_v19n6_10_f0001.png 이미지

그림 1. 온톨로지 개발 과정[19-22]

표 1. 학교폭력 영역과 세부 역량질문

CCTHCV_2019_v19n6_10_t0001.png 이미지

표 2. 대분류 체계

CCTHCV_2019_v19n6_10_t0002.png 이미지

표 3. 대상자 분류체계

CCTHCV_2019_v19n6_10_t0003.png 이미지

표 4. 원인 분류체계

CCTHCV_2019_v19n6_10_t0004.png 이미지

[표 5]. 표 5. 유형 분류체계

CCTHCV_2019_v19n6_10_t0005.png 이미지

표 6. 장소 분류체계

CCTHCV_2019_v19n6_10_t0006.png 이미지

표 7. 지역 분류체계

CCTHCV_2019_v19n6_10_t0007.png 이미지

표 8. 대응방안 분류체계

CCTHCV_2019_v19n6_10_t0008.png 이미지

References

  1. E. D. Barker, L. Arseneault, M. Brendgen, N. Fontaine, and B. Maughan, "Joint development of bullying and victimization in adolescence: Relations to delinquency and self-harm," Journal of the American Academy of Child & Adolescent, Psychiatry, Vol.47, No.9, pp.1030-1038, 2008. https://doi.org/10.1097/CHI.ObO13e31817eec98
  2. D. Wolke and S. T. Lereya, "Long-term effects of bullying," Archives of Disease in Childhood, Vol.100, No.9, pp.879-885, 2015. https://doi.org/10.1136/archdischild-2014-306667
  3. F. Mishna, Bullying: A guide to research, intervention, and prevention, Oxford University Press, 2014.
  4. 신재한, 장기덕, 조용개, 학교폭력예방 및 학생의 이해, 양성원, 2017.
  5. 이경희, "학교폭력 문제 해결을 위한 패러다임의 전환," 윤리교육연구, 제33권, pp.149-168, 2014.
  6. http://m.kisdi.re.kr/mobile/repo/stat_view.m?key1=14242&selectPage=, 2018.01.10.
  7. http://kostat.go.kr/portal/korea/kor_nw/2/1/index.board?bmode=read&aSeq=367381, 2018.01.15.
  8. http://www.kcc.go.kr/user.do?mode=view&page=A02060400&dc=K02060400&boardId=1030&cp=1&boardSeq=42403, 2018.02.18.
  9. P. E. Jose, M. Kljakovic, E. Scheib, and O. Notter, "The joint development of traditional bullying and victimization with cyber bullying and victimization in adolescence," Journal of Research on Adolescence, Vol.22, No.2, pp.301-309, 2012. https://doi.org/10.1111/j.1532-7795.2011.00764.x
  10. T. E. Waasdorp and C. P. Bradshaw, "The overlap between cyber bullying and traditional bullying," Journal of Adolescent Health, Vol.56, No.5, pp.483-488, 2015. https://doi.org/10.1016/j.jadohealth.2014.12.002
  11. I. Foster, R. Ghani, R. S. Jarmin, F. Kreuter, and J. Lane, (Eds.), Big data and social science: A practical guide to methods and tools. CRC Press, 2016.
  12. H. Jung, H. A. Park, and T. M. Song, "Ontology-based approach to social data sentiment analysis: detection of adolescent depression signals," Journal of Medical Internet Research, Vol.19, No.7, pp.1-12, 2017. https://doi.org/10.2196/jmir.6269
  13. 박진수, 조원진, 노상규, "온톨로지 자동추출도구의 기능적 성능 평가를 위한 평가지표의 개발 및 적용," 지능정보연구, 제14권, 제4호, pp.69-87, 2008.
  14. A. R. Kim, H. Park, and T. M. Song, "Development and evaluation of an obesity ontology for social big data analysis," Healthcare Informatics Research, Vol.23, No.3, pp.159-168, 2014. https://doi.org/10.4258/hir.2017.23.3.159
  15. N. Guarino, D. Oberle, and S. Staab, What is an ontology?, In Handbook on ontologies, pp.1-17, Springer, 2009.
  16. R. Studer, V. R. Benjamins, and D. Fensel, "Knowledge engineering: Principles and methods," Data & Knowledge Engineering, Vol.25, No.1-2, pp.161-197, 1998. https://doi.org/10.1016/S0169-023X(97)00056-6
  17. E. W. Kuiler, "From Big Data to Knowledge: An Ontological Approach to Big Data Analytics," Review of Policy Research, Vol.31, No.4, pp.311-318, 2014. https://doi.org/10.1111/ropr.12077
  18. R. Kishore and R. Sharman, "Computational ontologies and information systems I: foundations," Communications of the Association for Information Systems, Vol.14, No.1, pp.158-183, 2004.
  19. N. F. Noy and D. L. McGuinness, "Ontology development 101: A guide to creating your first ontology," Stanford Knowledge Systems Laboratory Technical Report KSL-01-05 and Stanford Medical Informatics Technical Report SMI-2001-0880, pp.49-69, 2001.
  20. 배지영, 조미숙, "소셜빅데이터 분석을 위한 식품안전 온톨로지 구축," 보건정보통계학회지, 제41권, 제3호, pp.278-289, 2016.
  21. 송태민, 이기호, 진달래, 천미경, 서동철, 박현애, 2016년 소셜 빅데이터 기반 보건복지이슈 동향 분석, 한국보건사회연구원 정책보고 2016-02, 2016.
  22. 정혜실, 청소년 우울 관련 소셜데이터 수집과 분석을 위한 온톨로지 개발 및 평가, 서울대학교 대학원, 석사학위 청구논문, 2016.
  23. A. Shaban-Nejad, D. L. Buckeridge, and L. Dube, "Cope: childhood obesity prevention [knowledge] enterprise," In Conference on Artificial Intelligence in Medicine in Europe, Springer, pp.225-229, 2011.
  24. I. T. Afolabi, G. E. Olujinmi, and R. O. Nwokoye, "Ontology based decision support system for youth counseling," In The World Congress on Engineering and Computer Science, 2017.
  25. J. P. Lousado, V. Rodrigues, N. Costa, R. Carvalho, C. Albuquerque, and V. Franco, "Medical ontology for treatment of clinical data from children and youth," Atencion Primaria, Vol.45, No.2, pp.223-227, 2013. https://doi.org/10.1016/S0212-6567(13)70026-X
  26. 송태민, 이연희, 정진욱, 이난희, 이기호, 진달래, 천미경, 진재현, 정우진, 김정선, 류시원, 박현애, 서동철, 이원상, 이충근, 빅데이터 분석기반의 위기청소년 예측 및 적시대응기술개발-소셜 빅데이터 분석을 통한 국가차원의 청소년 위기관리 체계 모형 개발, 한국보건사회연구원 정책보고 2015-05, 2015.
  27. L. J. Griffith, D. Wolke, A. S. Page, J. P. Horwood, and ALSPAC Study Team, "Obesity and bullying: Different effects for boys and girls," Archives of Disease in Childhood, Vol.91, No.2, pp.121-125, 2005. https://doi.org/10.1136/adc.2005.072314
  28. J. Juvonen and S. Graham, "Bullying in schools: The power of bullies and the plight of victims," Annual Review of Psychology, Vol.65, pp.159-185, 2014. https://doi.org/10.1146/annurev-psych-010213-115030
  29. R. Veenstra, S. Lindenberg, A. J. Oldehinkel, A. F. De Winter, F. C. Verhulst, and J. Ormel, "Bullying and victimization in elementary schools: a comparison of bullies, victims, bully/victims, and uninvolved preadolescents," Developmental Psychology, Vol.41, No.4, p.672-682, 2005. https://doi.org/10.1037/0012-1649.41.4.672
  30. D. L. Haynie, T. Nansel, P. Eitel, A. D. Crump, K. Saylor, K. Yu, and B. Simons-Morton, "Bullies, victims, and bully/victims: Distinct groups of at-risk youth," The Journal of Early Adolescence, Vol.21, No.1, pp.29-49, 2001. https://doi.org/10.1177/0272431601021001002
  31. T. R. Nansel, W. Craig, M. D. Overpeck, G. Saluja, and W. J. Ruan, "Cross-national consistency in the relationship between bullying behaviors and psychosocial adjustment," Archives of Pediatrics & Adolescent Medicine, Vol.158, No.8, pp.730-736, 2004. https://doi.org/10.1001/archpedi.158.8.730
  32. J. A. Stein, R. L. Dukes, and J. I. Warren, "Adolescent male bullies, victims, and bully-victims: A comparison of psychosocial and behavioral characteristics," Journal of Pediatric Psychology, Vol.32, No.3, pp.273-282, 2007. https://doi.org/10.1093/jpepsy/jsl023
  33. R. K. Merton, "Social structure and anomie," American Sociological Review, Vol.3, No.5, pp.672-682, 1938. https://doi.org/10.2307/2084686
  34. R. Agnew, "Foundation for a general strain theory of crime and delinquency," Criminology, Vol.30, No.1, pp.47-88, 1992. https://doi.org/10.1111/j.1745-9125.1992.tb01093.x
  35. R. Agnew and T. Brezin, Juvenile delinquency: Causes and control (4th ed.), Oxford University Press, 2012.
  36. T. Hirschi, Criminology theory: Selected classic readings; A control theory of delinquency (pp.289-305), Routledge, 1969.
  37. M. R. Gottfredson and T. Hirschi, A general theory of crime, Stanford University Press, 1990.
  38. U. Bronfenbrenner, Ecological models of human development. In T. Husen, & T. N. Postlethwaite (Eds.), The international encyclopedia of education(pp.1643-1647), (2nd ed.), Elsevier Sciences, 1994.
  39. J. S. Hong and D. L. Espelage, "A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis," Aggression and Violent Behavior, Vol.17, No.4, pp.311-322, 2012. https://doi.org/10.1016/j.avb.2012.03.003
  40. J. E. Donovan and R. Jessor, "Structure of problem behavior in adolescence and young adulthood," Journal of Consulting and Clinical Psychology, Vol.53, No.6, pp.890-904, 1985. https://doi.org/10.1037/0022-006X.53.6.890
  41. K. Bjorkqvist, K. M. Lagerspetz, and A. Kaukiainen, "Do girls manipulate and boys fight? Developmental trends in regard to direct and indirect aggression," Aggressive Behavior, Vol.18, No.2, pp.117-127, 1992. https://doi.org/10.1002/1098-2337(1992)18:2<117::AID-AB2480180205>3.0.CO;2-3
  42. J. J. Dooley, J. Pyzalski, and D. Cross, "Cyberbullying versus face-to-face bullying: A theoretical and conceptual review," Zeitschrift fur Psychologie/Journal of Psychology, Vol.217, No.4, pp.182-188, 2009.