DOI QR코드

DOI QR Code

A Flat Staging Studies in the Animation "Song of the Sea(2014)"

애니메이션 "바다의 노래(2014)"에 나타난 평면적 스테이징 연구

  • Kim, Soong-Hyun (Dept. of Visual Communication Design, Yeungnam University) ;
  • Lee, Tae-Hoon (Dept. of Digital Contents, Kyung-Hee University)
  • 김숭현 (영남대학교 시각디자인학과) ;
  • 이태훈 (경희대학교 디지털콘텐츠학과)
  • Received : 2019.04.05
  • Accepted : 2019.06.20
  • Published : 2019.06.28

Abstract

In this study, I examined the visual elements for narrative structure and the symbols, scene components and visual styles in the images through analyze the flat staging in Tomm Moore's animated feature film, . As a research method, I figure out the general theories about staging and analyze extracted scenes which revealed flat staging in the , then summarize and clarify the flat staging production elements and features of Tomm Moore. As a result, in , the composition of the screen using the basic shapes, the screen composition containing the spiral which is symbol of the Celtic traditional pattern, the stable and flat frame expression through the balanced screen composition, expression of spatial sensation using perspective, appearance of the period by using the inverted perspective, and composition that can emphasize the flat formability are appeared as a characteristic. Through this, the two-dimensional planarity was maximized to convey the feeling of appreciating the illustrations of fairy tales. Tomm Moore, who produced animation based on folk tales in order to inherit the traditional culture of Ireland, has been attracting worldwide attention because of its flat staging to help narrative, enhancing the original expression and performance of animation. I hope that this study will be used as basic data for industry workers and researchers who make unique and excellent animated feature film.

본 연구에서는 애니메이션 산업계에서 자신만의 독창적인 작품 세계를 구축하여 인정받고 있는 톰 무어 감독의 장편 애니메이션 <바다의 노래>에 나타나는 평면적 스테이징을 분석하여 서사구조를 위한 시각적 장치 및 영상에서 나타나는 상징과 화면 구성요소를 살펴보고자 한다. 연구방법으로는 우선 스테이징에 대한 일반적 이론을 파악하고 <바다의 노래>에서 평면적 스테이징이 구체적으로 드러나는 장면을 추출 후 분석하며, 이를 정리하여 톰 무어 감독의 평면적 스테이징 연출 요소 및 특징을 밝히도록 한다. 그 결과 <바다의 노래>에서는 기본도형을 활용한 화면 구성과 켈트 전통문양인 나선형의 조형적 상징성을 내포한 화면 구성, 균형적 화면구도를 통한 안정적이고 평면적 프레임 표현, 역원근법을 사용한 시대적 배경 표현과 평면적 조형성을 더욱 강조할 수 있는 연출상의 특징이 나타났다. 이를 통해 2차원의 평면성이 더욱 극대화되어 애니메이션 전반에 걸쳐 동화책의 삽화를 보는듯한 느낌이 강조되었다. 아일랜드의 전통문화를 계승하기 위해 자국의 설화를 바탕으로 애니메이션을 제작한 톰 무어 감독은 서사를 돕는 평면적 스테이징으로 애니메이션의 독창적인 표현성과 작품성을 높이며 세계적으로 주목을 받고 있다. 본 연구가 흥행성과 작품성 모두를 만족하는 독창적이고 우수한 장편 애니메이션을 제작할 수 있도록 업계 종사자들 및 관련 연구자들의 기초자료로 활용되기를 기대한다.

Keywords

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0001.png 이미지

Fig. 1. Dynamic staging of (2014)

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0002.png 이미지

Fig. 2. Dynamic staging of (1960)

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0003.png 이미지

Fig. 3. Flat staging of (2004)

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0004.png 이미지

Fig. 4. Flat staging of (2006)

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0005.png 이미지

Fig. 5. Flat staging of (2012)

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0006.png 이미지

Fig. 6. Circle shapes

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0008.png 이미지

Fig. 7. Rectangle shapes

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0009.png 이미지

Fig. 9. Scene Design with Formative Symbolism

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0010.png 이미지

Fig. 10. Vertical composition

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0011.png 이미지

Fig. 11. Horizontal composition

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0012.png 이미지

Fig. 12. Symmetrical composition

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0013.png 이미지

Fig. 13. Static and Balanced Composition

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0014.png 이미지

Fig. 14. Inverted Perspective of ‘Garden with Pool’ and Backgrounds of ‘Song of the Sea’(2014)4)

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0015.png 이미지

Fig. 15. Inverted Perspective of ‘Chaekkado’ and Prop Design of ‘Song of the Sea’(2014)5)

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0016.png 이미지

Fig. 16. Inverted Perspective of ‘The Secret of Kells’(2009) and ‘The Prophet’(2014)

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0017.png 이미지

Fig. 17. Three Methods to reveal Flat Staging of ‘Song of the Sea’(2014)

DJTJBT_2019_v17n6_373_f0018.png 이미지

Fig. 8. Spiral shapes

Table 1. Dynamic Staging vs. Flat Staging

DJTJBT_2019_v17n6_373_t0001.png 이미지

Table 2. Summary

DJTJBT_2019_v17n6_373_t0002.png 이미지

References

  1. I. T. Kim, K. H. Hun, B. S. Kim, J. H. Sul & S. H. Yang. (2008). Comics and Animation Dictionary(Online). https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1650084&cid=50337&categoryId=50337
  2. M. Gustavo. (2013). The Filmmaker's Eye. United States : Focal Press.
  3. B. C. Kwon, (2009). Reality Effect Increased by Staging in Movies of CG Generated Characters - with shot-by-shot analysis of Transformers the Movie. Journal of The Korea Contents Society, 9(5), 107-117. https://doi.org/10.5392/JKCA.2009.9.5.107
  4. Wikipedia. (2018). (Online). https://en.wikipedia.org/wiki/Song_of_the_Sea_(2014_film)
  5. H. J. Joe. (2016). A Study on the Medieval Celtic Culture in the Narrative and Visual Expression of . MFA dissertation. Chung-Ang University, Seoul.
  6. R. Conway. (2016). Barcelona International Arts & VFX Fair: "Shapeshifters Character Design Workshop"(Online). https://www.youtube.com/watch?v=ztC6x0BBxi8
  7. G. T. Kang, H. W. Lee, J. H. Kim. (2010). A Study on Gestalt Psychology and Formative Pattern of Symbol Characters. Bulletin of Korean Society of Basic Design & Art, 11(2), 3-12
  8. H. J. Joe. (2016). A Study on the Medieval Celtic Culture in the Narrative and Visual Expression of . MFA dissertation. Chung-Ang University, Seoul.
  9. K. A. Kang. (2011). Formative Characteristics in Traditional Pattern Seen through Rudolf Arnheim's Visual Perception Theory. Ph D dissertation. Konkuk University, Seoul
  10. T. H. Lee. (2017). The study of expressing Theme by symbolic images in film(Focusing on the Michelangelo Antonioni's film "Blow-up(1966)). Journal of Digital Convergence, 15(8), 401-407. https://doi.org/10.14400/JDC.2017.15.8.401
  11. H. J. Kim. (2011). A Study on th lyrical expression in animation director -Focused on Michael dudok de bits' Father and Daughter-. Journal of Digital Design, 11(4), 389-400. https://doi.org/10.17280/jdd.2011.11.4.038
  12. J. H. Chung. C. K. Sung. (2010). A Comparative Study on the Production Composition of Flat Moving Pictures and Stereo-Scopic Images -focusing on strength and direction-. Journal of The Treatise on The Plastic Media. 13(4), 109-116.
  13. J. H. Chung. C. K. Sung. (2010). A Comparative Study on the Production Composition of Flat Moving Pictures and Stereo-Scopic Images -focusing on strength and direction-. Journal of The Treatise on The Plastic Media. 13(4), 109-116.
  14. H. J. Choi. (2016). A Study on 'the Depth of the Film Image' and its aesthetic implications in the Wes Anderson's films. The Korean Society of Cartoon & Animation Studies, 43, 343-362. https://doi.org/10.7230/KOSCAS.2016.43.343
  15. H. J. Joe. (2016). A Study on the Medieval Celtic Culture in the Narrative and Visual Expression of . MFA dissertation. Chung-Ang University, Seoul.