DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of Teachers' Perceptions of Educational Change in the Fourth Industrial Revolution

4차 산업혁명에 따른 교육 변화에 대한 교원의 인식 분석

  • Lee, Youngju (Global Institute For Talented Education, Korea Advanced Institute of Science and Technology) ;
  • Kim, Youngmin (Global Institute For Talented Education, Korea Advanced Institute of Science and Technology)
  • 이영주 (한국과학기술원 과학영재교육연구원) ;
  • 김영민 (한국과학기술원 과학영재교육연구원)
  • Received : 2019.03.13
  • Accepted : 2019.04.20
  • Published : 2019.05.31

Abstract

With technology rapidly changing our economic, cultural and social realities, the question of how to educate the generation for the fourth industrial revolution has been a pressing issue. The purpose of this study is to review teachers' perception regarding the educational change in the fourth industrial revolution. For this purpose, we surveyed 420 school teachers and administrators. Most teachers highly understand The Fourth Industrial Revolution and they think AI(Artificial Intelligence) is a core technology. They recognize The Fourth Industrial Revolution is very important and great influence in the education field. For this, they need educational innovation in the education field. Elementary school teacher perceive understanding Elementary school teachers think that understand The Fourth Industrial Revolution and change of curriculum is highly important. And, Secondary school teachers perceive that the change of education system and class is very necessary. Lastly, STEAM education is the most appropriate to prepare for a changing society.

Keywords

References

  1. 교육부, 한국과학창의재단(2017). 융합인재교육(STEAM) 중장기 계획.
  2. 권귀염(2018). 제4차 산업혁명 시대의 교육과 유아교사의 역할. 학습자중심교과교육연구. 18(4), 47-72.
  3. 김영민.이영주.김기수(2016). 융합인재교육(STEAM) 심화과정 연수에 대한 초.중등교사의 인식 및 교육요구도 분석. 실과교육연구, 22(2), 51-70.
  4. 김영숙(2017). 4차 산업사회의 영어 교육에 대한 초등교사 및 교사교육자 인식. 교육논총, 37(3), 123-150.
  5. 김은희(2018). 4차 산업혁명사회에서의 중등 정보교육과정에 대한 고찰 및 제언. 강원대학교 교육대학원. 석사학위논문.
  6. 김진연 외(2015). 중고등학교 기술교과의 소프트웨어교육에 대한 기술교사의 인식 및 교육요구도 분석. 한국기술교육학회지, 15(3), 50-72.
  7. 김진하(2016). 제4차 산업혁명 시대, 미래사회 변화에 대한 전략적 대응방안 모색. KISTEP Inl 제15호.
  8. 이형국.조동헌(2018). 4차 산업혁명 시대를 대비한 중등진로전담교사들의 교육요구도 분석. 직업교육연구, 37(5), 99-122.
  9. 임용진(2018). 4차 산업혁명시대를 위한 교육혁신의 저해요소에 관한 분석. 성공회대학교 석사학위 논문.
  10. 임종헌.유경훈.김병찬(2017). 4차 산업혁명사회에서 교육의 방향과 교원의 역량에 관한 탐색적 연구. 한국교육, 44(2), 5-32.
  11. 전예원 외(2017). 4차 산업혁명 시대 중등직업교육 전문교과 교사의 역량 구명. 농업교육과 인적자원개발, 49(4), 95-120.
  12. 정남용(2017). 제4차 산업혁명 시대에 대비한 미래 실과교육의 방향. 실과교육연구, 23(4), 1-14.
  13. 한국개발연구원(2016). 제4차 산업혁명과 한국경제의 구조 개혁. 한국개발연구원 기자간담회 자료.
  14. 현대경제연구원(2017). VIP 리포트-4차 산업혁명에 대한 기업 인식과 시사점. 17-18(통권 691호)
  15. Oxford Martin School(2013). The Future of Employment : How susceptible are jobs to computerisation?
  16. WEF(2016), The Future of Jobs
  17. Schwab, K.(2016). The Fourth Industrial Revolution. Colony/Geneva: World Economic Forum. 송경진(역). 제4차 산업혁명. (2016). 서울: 새로운 현재(메가스터디).