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ICT 기기를 활용한 재난안전통신망 강화 방안

The Improvement of Disaster Safety Network using ICT Devices

  • 홍성화 (목포해양대학교 항해정보시스템학부)
  • Hong, Sung-Hwa (Division of Navigation Information System, Mokpo National Maritime University)
  • 투고 : 2019.04.10
  • 심사 : 2019.04.23
  • 발행 : 2019.04.30

초록

현재 기후 변화를 비롯한 여러 자연재해 및 여러 재해로 인해 막대한 손실을 가져오고 있으며, 이러한 자연재해는 원천적 차단은 어렵다. 그러나 이런 재난현장의 정보를 실시간으로 수집하여 빠른 시간내에 피해를 줄이기 위한 방안으로 본 연구에서는 ICT 기술을 접목하여 대응전략을 구사하며, 미래 유비쿼터스 사회를 대비하기 위한 USN 기술을 응용한 모델이 필요하여 제안하고자 한다. 제안 알고리즘은 이동 방향이 일정하지 않아도 보다 적은 수의 이동 기지국만으로도 디지털 각도기를 활용한 방향각과 정지 시 확인할 수 있는 추정 위치를 연계하여 위치 파악이 가능하다는 것을 시뮬레이션을 통하여 분석한 바에 따르면, 제안한 알고리즘이 기존 알고리즘들보다 더욱 효율적임을 확인하였다.

Natural disasters destroy decades of human effort and investments, thereby placing new demands on society for reconstruction and rehabilitation. In most case, the natural phenomena triggering the disasters are beyond human control. In order to solve the problems that the information resources can not be shared among disaster management sectors and their work is hard to be coordinated in city, an idea of application of ubiquitous sense network and ICT technology to model the architecture of the disaster prevention system based on the analysis of characteristics of disasters. The proposed algorithm simulated that it is possible to locate the terminal by linking the direction angle and the estimated position that can be confirmed at the time of stopping, even if the movement direction of the terminal does not move in a certain direction with only a smaller number of mobile base stations. We also confirmed that the proposed algorithms analyzed through simulation are more efficient than existing algorithms.

키워드

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그림 1. 직교수직좌표계 Fig. 1. Rectangular coordinate system.

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그림 2. 좌표결정의 원리 Fig. 2. the principle of coordinate determination.

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그림 3. 제안한 알고리즘의 순서도 Fig. 3. the flowchart of the proposed algorithm.

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그림 4. 결합 트래버스의 계산 Fig. 4. the computation of a coupled traverse.

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그림 5. 기지국 수에 따른 이동 단말 별 위치 오차 Fig. 5. the location error of mobile node by base station number.

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그림 6. 단말 수에 따른 속도 별 위치 오차 Fig. 6. the position error by speed according to number of mobile nodes.

참고문헌

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  6. Y.S. Uddin, D.M. Nicol, and T.F. Abdelzaher, "A post-disaster mobility model for delay tolerant networking," in Simulation Conference (WSC), Proceedings of the 2009 Winter, Austin: TX, pp.2785-2796, 2009.