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A Difference Analysis on Visual Approach Accessibility of Airline Pilots Based on Flight Experience including Non-parametric Statistical Test

정기항공사 소속 조종사의 비행경력에 따른 시계접근능력 차이 분석 : 비모수 통계검정을 포함하여

  • Lee, Gun-Young (Department of Flight Operation, Korea National University of Transportation) ;
  • Hwang, Jae-Kap (Department of Transportation Policy & System, Korea National University of Transportation) ;
  • Jang, Ji-Seung (Incheon Passenger Traffic Service, Korean Air)
  • 이근영 (한국교통대학교 항공운항학과) ;
  • 황재갑 (한국교통대학교 교통대학원 교통정책시스템공학과) ;
  • 장지승 (대한항공 인천여객서비스지점)
  • Received : 2019.03.18
  • Accepted : 2019.04.23
  • Published : 2019.04.30

Abstract

There are keen competitions among the air operators to recruit competent pilots, which could be adversely affect the safe operation of aircraft. This study is aimed to identify the correlation between the flight experience of the pilot of the air transport operator and competency on visual approach operation. About 2,400 sets of flight training data of several pilots of an air transport operator was analysed for this study. The analysis showed that most captains were able to make stabilized visual approach regardless of his/her flight experience of any type of aircraft, while the first officers were able to make a stabilized visual approach with more than 1,500 hours of flight experience for each rated type of aircraft. This should be considered during making policies for the supply and demand of pilots for the safe operation of air transport.

본 연구는 정기항공사 소속 조종사들을 대상으로 그들의 비행경력과 운항능력에 대한 실증연구를 하였다. 첫째, 정기항공사 소속 조종사들의 비행경력(비행시간 및 기종)에 따른 운항능력의 차이를 분석하였다. 이를 통해 신규로 항공운송용 조종사로 진입하고자 하는 인력들에 대해 항공사가 기대하는 조종사의 운항능력의 수준을 검증할 수 있었다. 분석결과 기장의 경우 해당기종 비행시간이 500시간이든 1500시간이든 시계비행 운항심사 결과 간의 차이가 없는 것으로 나타났다. 부기장은 1,500시간 이상부터는 시계비행 운항심사 결과의 차이가 나타났다. 부기장은 기장과 달리 해당기종 비행시간을 많이 가질수록 안정적인 시계접근을 할 수 있음이 판명된 것이다. 기종특성과 관련하여 cable 또는 fly-by-wire 기종에 따라 기장 집단은 시계비행 운항능력의 차이가없었다. 즉, 시계접근의 경우는 기종에 관계없이 기장급 조종사의 기량이 평가된다고 할 수 있겠다. 부기장집단에서는 기종 특성에 따른 유의한 차이가 있는 것으로 판명되었다.

Keywords

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그림 1. 국내 항공사에 대한 운항자격심사 불합격율 (국토교통부 항공안전백서, 2017) Fig. 1. Failure ratio of flight operation audit by ministry of land, infrastructure and transportation.

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그림 2. 연구 흐름도 Fig. 2. Research flow.

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그림 3. 비행경력 Fig. 3. Flight hour.

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그림 4. 운항심사 대상기종 Fig. 4. Aircraft type.

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그림 5. 시계접근 운항심사결과 Fig. 5. Flight audit test result for visual approach.

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그림 6. 기장 표본정규분포 Fig. 6. Normal distribution curve for captain.

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그림 7. 부기장 표본정규분포 Fig. 7. Normal distribution curve for first officer.

표 1. 국내 운송용 조종사 및 사업용 조종사 취득 추이 Table 1. Airline pilot and commercial pilot licenses in Korea.

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표 2. 외국 항공사로 이직한 국내 조종사 Table 2. Domestic pilots switched to foreign airlines.

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표 3. 항공사 신규 조종사 교육 항목 Table 3. Initial training items of airline cockpit crews.

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표 4. 항공사 조종사 훈련을 위한 한미 운항기술기준 비교 Table 4. Comparison of compulsory training items between Republic of Korea and USA.

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표 5. 기장 집단 1500시간 구분에 따른 t-검정 Table 5. The t-test for captain with 1,500 flight time.

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표 6. 부기장 집단 1500시간 구분에 따른 t-검정 Table 6. The t-test for first officer with 1,500 flight time.

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표 7. 비행경력 구분에 따른 맨-휘트니 U 비모수 검정 Table 7. Mann-Whitney U non-parametric test by flight hour.

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표 8. 기장 집단 500시간 구분에 따른 t-검정 Table 8. The t-test for captain with 500 flight time.

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표 9. 부기장 집단 500시간 구분에 따른 t-검정 Table 9. The t-test for first officer with 500 flight time.

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표 10. 부기장 집단 500시간 구분에 따른 t-검정 Table 10. The t-test for first officer with 500 flight time.

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표 11. 기종에 따른 맨-휘트니 U 비모수 검정 Table 11. Mann-Whitney U non-parametric test by type.

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