DOI QR코드

DOI QR Code

노먼 맥라렌의 실험적 애니메이션과 움직임 표현 연구

A Study on the Experimental Animation and Movement Expression of Norman McLaren

  • 홍일양 (세명대학교 시각디자인학과)
  • 투고 : 2019.02.01
  • 심사 : 2019.02.28
  • 발행 : 2019.04.28

초록

실험애니메이션은 실험정신 그 자체로 독립 예술애니메이션이자 작가주의적 실험정신으로 집약된 영상예술이다. 특히 노먼 맥라렌은 뛰어난 창의력과 감성으로 시각적 표현 기술에 대한 과학적 탐구와 상식을 초월한 실험을 통해 작품마다 독창적인 조형미를 추구하며 오늘날 영상매체의 혁신을 불러온 실험애니메이션의 거장으로써 애니메이션 작품의 미학적 가치는 매우 높다. 그러므로 다양한 기법의 도전으로 실험애니메이션의 영역을 확장하고 각 프레임 사이에서 일어나는 움직임 창조에 관한 끊임없는 탐구를 수행했던 노먼 맥라렌의 실험적 표현 방식을 분석하고 그가 집중한 움직임의 표현을 연구하는 것은 의미가 있다. 그 결과 그의 움직임 표현의 가장 큰 특징은 운동성의 반복과 변형의 반복으로 분석되었으며 이러한 도출이 실험 방식에 대한 단순 의문보다는 보다 구체적인 형태의 탐구가 요구되는 실험 방식의 실험애니메이션으로 이해되길 바란다. 또한 대학교육에서 애니메이션 창작의 가능성과 나아갈 방향을 심층적으로 모색하기 위한 선행 연구로 의미가 있기를 바란다.

Experimental animation is an independent art animation and a visual art that is integrated with the spirit of experimentation. Norman McLaren pursues original beauty in each piece through scientific exploration of visual expression technology and experiment that transcends common sense with great creativity and sensitivity, and the aesthetic value of animation is very high as the master of experimental animation that has brought innovation of real image media today. Therefore, it is meaningful to analyze the experimental expressions of Norman McLaren, who expanded the field of experimental animation by challenging various techniques and carried out a ceaseless search for motion creation between each frame, and to study the expressions of movement he focused on. The most significant feature of his movement expression was analyzed as repetition of motion and repetition of metamorphosis. I hope that this derivation will be understood as experimental animation of experimental method which requires more specific type of inquiry than simple question about experimental method. Also, I hope that it will be meaningful as a preliminary study to deeply explore the possibility and direction of animation creation in university education.

키워드

CCTHCV_2019_v19n4_458_f0001.png 이미지

그림 1. The Horse in Motion(에드워드 머이브리지, 1878)

CCTHCV_2019_v19n4_458_f0002.png 이미지

그림 2. 전통애니메이션과 실험애니메이션의 비교

표 1. 노먼 맥라렌의 실험적 표현

CCTHCV_2019_v19n4_458_t0001.png 이미지

표 2. 노먼 맥라렌의 움직임 표현_ 운동성의 반복

CCTHCV_2019_v19n4_458_t0002.png 이미지

표 3. 노먼 맥라렌의 움직임 표현_ 변형의 반복

CCTHCV_2019_v19n4_458_t0003.png 이미지

참고문헌

  1. Paul Wells, 한창완, 김세훈 역, 애니마톨로지, 한울, 2001.
  2. https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=1650847&cid=50337&categoryId=50337, 2018.8.22.
  3. Eadweard Muybridge, Animals in Motion, Dover Publications, 1957.
  4. Paul Wells, 한창완, 김세훈 역, 애니마톨로지, 한울, 2001.
  5. https://icewhistle.com/posts/experimental-animation, 2018.8.22.
  6. Paul Wells, 한창완, 김세훈 역, 애니마톨로지, 한울, 2001.
  7. 김일태, 윤기헌, 김병수, 설종훈, 양세혁, 만화애니 메이션사전, 한국만화영상진흥원, 2008.
  8. https://terms.naver.com/entry.nhn?docId=353500 5&cid=58544&categoryId=58544, 2018.11.2.
  9. 존할라스, 한창완, 유럽 애니메이션 이야기, 한울, 1999.
  10. Leslie Iwerks, "PIXAR Story," Walt Disney Studios Motion Pictures, 2007.
  11. Donald McWilliams, "Personal Interview," NFBC, 1990.
  12. https://www.nfb.ca, 2018.12.8.
  13. 모린퍼니스, 한창완, 조대현, 김영돈, 곽선영 역, 움직임의 미학, 한울, 2001.
  14. 오은주, 작가주의 애니메이션에서의 은유와 상징표현에 관한 연구, 중앙대학교 예술대학원, 석사학위논문, 2008.
  15. Donald McWilliams, Norman McLaren On The Creative Process, NFBC, 1991.
  16. https://www.nfb.ca/film/pinscreen, 2018.12.8.
  17. 박성수, 애니메이션 미학, 향연, 2002.
  18. Donald McWilliams, Norman McLaren On The Creative Process, NFBC, 1991.
  19. John Halas, Roger Manvell, 이일범, 애니메이션의 이론과 실제, 신아사, 2000.