DOI QR코드

DOI QR Code

Effect of Emotional Expression and Maladaptive Emotion Regulation Strategies for Loss Experience in Adolescence among College Students in Depression : With Mediating Effect of Self-esteem

대학생의 청소년기 상실경험에 대한 정서표현과 부정적 정서조절 방략이 우울에 미치는 영향: 자존감의 매개효과

  • 윤운영 (가톨릭대학교 심리학과)
  • Received : 2019.02.22
  • Accepted : 2019.04.18
  • Published : 2019.04.28

Abstract

Loss experience can bring more negative impact to the person, if experienced in a younger period. This study examined how self-esteem mediates the effect of emotional expression and maladaptive emotion regulation strategies regarding one's loss during adolescence among college students on depression. The data of 380 college students entails what kind of loss was experienced, how the level of self-esteem mediated the effect of emotional expression and maladaptive emotion regulation strategy after loss experience on depression; and it was analyzed with SPSS 21.0 and Amos 21.0. The results showed that emotional expression about loss experiences was negatively correlated with depression (${\beta}=-.180$, p<.01), and maladaptive emotion regulation strategies showed a positive correlation with depression (${\beta}=.266$, p<.001). The emotional expression of loss experiences decreased the level of depression by increasing the level of self - esteem, and maladaptive emotion regulation strategy of loss experience increased depression level by lowering self-esteem level. Therefore, it is conceivable to assume that the more people articulate on various emotional experiences after their loss and think positively about themselves, and the less they criticize for themselves, the less likely they are to experience depression while maintaining high self-esteem.

누구나 경험하는 상실경험은 보다 어린 시기에 경험되었을 경우에 더 부정적인 영향을 끼칠 수 있다. 본 연구는 대학생들의 청소년기 상실경험에 대한 정서표현과 부정적 정서조절방략이 우울에 미치는 영향에 대한 자존감의 매개효과를 살펴보았다. 연구에 참여한 총 380명의 대학생을 대상으로 지금까지 어떤 상실을 경험했는지, 상실 경험 후의 정서표현과 부정적 정서조절방략이 자존감의 정도에 따라 어떻게 우울에 영향을 끼치는 가를 알아보기 위해 SPSS 21.0과 Amos21.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 분석결과는 상실경험에 대한 정서표현은 우울에 부적인 관계를 보였고(${\beta}=-.180$, p<.01), 부정적 정서조절 방략은 우울과 정적인 관계(${\beta}=.266$, p<.001)를 보였다. 그리고 상실경험에 대한 정서표현은 자존감수준을 증가시킴으로 우울 수준을 감소시키며, 상실경험에 대한 부정적 정서조절방략은 자존감 수준을 저하시킴으로 우울 수준을 증가시키는 것으로 나타났다. 따라서 상실 이후 경험하게 되는 다양한 정서적 경험에 대해 누구에게라도 말하는 경험이 많을수록, 자신을 비난하지 않고 긍정적으로 생각하려고 할수록, 높은 자존감을 유지할수록 우울을 덜 경험할 수 있을 것이라고 예측해 볼 수 있다.

Keywords

CCTHCV_2019_v19n4_315_f0001.png 이미지

그림 1. 측정모형

CCTHCV_2019_v19n4_315_f0002.png 이미지

그림 2. 최종연구모형

표 1. 주요 변인의 기술통계 및 상관분석

CCTHCV_2019_v19n4_315_t0001.png 이미지

표 2. 측정모형의 적합도 검증결과

CCTHCV_2019_v19n4_315_t0002.png 이미지

표 3. 연구모형과 경쟁모형의 적합도 비교

CCTHCV_2019_v19n4_315_t0003.png 이미지

표 4. 최종연구모형의 경로계수

CCTHCV_2019_v19n4_315_t0004.png 이미지

표 5. 매개효과 검증

CCTHCV_2019_v19n4_315_t0005.png 이미지

References

  1. A. Graham, "Life is Like the Seasons: Responding to Change, Loss, and Grief Through a Peer-based Education Program," Childhood Education, Vol.80, No.6, pp.317-321, 2004. https://doi.org/10.1080/00094056.2004.10521278
  2. K. Humphrey, Counseling Strategies for Loss and Grief, American Counseling Association, 2009.
  3. D. Burns, When Kids Are Grieving: Addressing Grief and Loss in School, California, Corwin. 2010
  4. K. Kanel, A guide to crisis intervention. Cengage Learning. 2003.
  5. J. Fiorni and J. Mullen, 슬픔과 상실을 겪은 아동.청소년 상담 및 사례[Counseling Children and Adolescents through Grief and Loss, 2006], (하정희 역), 학지사, 2014.
  6. J. Schneider, Stress, Loss, & Grief, Baltimore: University Park Press. 1984.
  7. J. Worden, Grief counseling and grief therapy: A handbook for the mental health practitioner, New York: Springer, 1991.
  8. R. Neimeyer and J. Gillies, "Loss, Grief, and Search for Significance: Toward a model of Meaning Reconstruction in Bereavement," Journal of Constructivist Psychology, Vol.19, pp.31-65, 2006. https://doi.org/10.1080/10720530500311182
  9. 최선재, 상실 경험의 의미재구성과 심리적 적응의 관계, 이화여자대학교, 석사학위논문, 2011.
  10. B. Woo and G. Wong, 슬픔에 빠진 아이들 [Living with Grief], (문희경 역), 즐거운 상상, 2007.
  11. 김소희, 스트레스 사건, 인지적 정서조절전략과 심리적 안녕감 간의 관계, 가톨릭대학교, 석사학위논문, 2004.
  12. J. Littrell, "Expression of Emotion: When It Causes Trauma and When It Helps," Journal of Evidence-Based Social Work, Vol.6, No.3, pp.300-320, 2009. https://doi.org/10.1080/15433710802686922
  13. R. Emmons and P. Colby, "Emotional conflict and well-being: Relation to perceived availability, daily utilization, and observer reports of social support," Journal of Personalty and Social Psychology, Vol.68, No.5, pp.947-959, 1995. https://doi.org/10.1037/0022-3514.68.5.947
  14. 이주일, 황석현, 한정원, 민경환, "정서의 체험 및 표현성이 건강과 심리적 안녕에 미치는 영향," 한국심리학회지 : 사회 및 성격, 제11권, 제1호, pp.117-140, 1997.
  15. 송현과 이영순, "정서인식명확성과 외상 후 성장의 관계: 정서표현과 정서조절양식의 매개효과," 한국심리학회지; 상담 및 심리치료, 제24권, 제4호, pp.891-910, 2012.
  16. R. Lazarus, Emotion and Adaptation, Oxford University Press, 1991.
  17. D. Cicchetti, B. Ackerman, and C. Izard, "Emotions and emotion regulation in developmental psychology," Development and Psychology, Vol.7, pp.1-10, 1995. https://doi.org/10.1017/S0954579400006301
  18. N. Garnefski, V. Kraaij, and P. Spinhoven, "Negative life event, cognitive emotion regulation and emotional problem," Personality and Individual Difference, Vol.30, pp.1311-1327, 2001. https://doi.org/10.1016/S0191-8869(00)00113-6
  19. 이은실, 정서조절 방략이 심리적 적응에 미치는 영향, 가톨릭대학교, 석사학위논문, 2011.
  20. 임선영, 역격후 성장에 이르는 의미재구성 과정: 관계 상실을 중심으로, 서울대학교, 박사학위논문, 2013.
  21. 조성현, 청소년의 자아분화와 인지적 정서조절이 갈등해결 전략에 미치는 영향, 숙명여자대학교 교육대학원, 석사학위논문, 2012.
  22. 정연옥, 이혼가정자녀의 부모자녀관계가 심리적 적응에 미치는 영향: 유기공포, 상실지각, 자존감의 매개효과, 아주대학교, 박사학위논문, 2007.
  23. S. Lyubomirsky, C. Tkach, and R. DiMatteo, "What are the Differences between Happiness and Self-Esteem," Social Indicators Research, Vol.78, No.3, pp.363-404, 2006. https://doi.org/10.1007/s11205-005-0213-y
  24. M. Kernis, A. Brown, and G. Brody, "Fragile self esteem in children and its associations with perceived patterns of parent-child communication," Journal of personality, Vol.68, No.2, pp.225-252, 2000. https://doi.org/10.1111/1467-6494.00096
  25. S. Harter, Causes and Consequences of Low Self-Esteem in Children and Adolescents, Springer, 1993.
  26. O. John and J. Gross, "Healthy and unhealthy emotion regulation: Personality process, individual differences, and life span development," Journal of Personality, Vol.72, No.6, pp.1301-1333, 2004. https://doi.org/10.1111/j.1467-6494.2004.00298.x
  27. J. Brown and T. Mankowski, "Self-esteem, mood, and self-evaluation : Changes in mood and the way you see you," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.64, No.3, pp.421-430, 1993. https://doi.org/10.1037/0022-3514.64.3.421
  28. 민경환, 김지현, 윤석빈, 장승민, "부정적 정서 조절 방략에 관한 연구," 한국심리학회지: 사회, 및 성격, 제14권, 제2호, pp.1-16, 2000.
  29. V. Kraaij, N. Garnefski, E. deWilde, A. Dijkstra, W. Gebhardt, S. Maes, and L. Doest, "Negative life events and depressive symptoms in late Adolescence: Bonding and cognitive coping as vulnerability factor," Journal of Youth and Adolescence, Vol.32, No.3, pp.185-193, 2003. https://doi.org/10.1023/A:1022543419747
  30. A. Billings and R. Moos, "Coping, Stress, and social resources among adults with unipolar depression," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.46, No.4, pp.877-891, 1984. https://doi.org/10.1037/0022-3514.46.4.877
  31. S. Folkman and R. Lazarus, "Stress processes and depressive symptomatology," Journal of Abnormal Psychology, Vol.95, No.2, pp.107-113, 1986. https://doi.org/10.1037/0021-843X.95.2.107
  32. M. Kernis, B. Granneman, and L. Mathis, "Stability of self-esteem as a moderator of the relation between level of self-esteem and depression," Journal of Personalty and Social Psychology, Vol.61, No.1, pp.80-84, 1991. https://doi.org/10.1037/0022-3514.61.1.80
  33. D. Kandel and M. Davies, "Adult sequelae of adolescent depressive symptoms," Archives of general psychiatry, Vol.43, No.3, pp.255-262, 1986. https://doi.org/10.1001/archpsyc.1986.01800030073007
  34. C. Sofka, "Assessing loss reaction among older adults: strategies to evaluate the impact of September 11, 2001," Journal of Mental Health Counseling, Vol.26, No.3, p.281, 2004. https://doi.org/10.17744/mehc.26.3.gneaktlxb9l89el6
  35. 장은영, "간호대학생의 스트레스 반응양상과 자아존중감과의 관계 연구," 스트레스연구, 제9권, 제1호, pp.59-70, 2001.
  36. 전겸구, 최상진, 양병창, "통합적 한국판 CES-D 개발," 한국심리학회지: 건강, 제6권, 제1호, pp.59-76, 2001.
  37. J. Anderson and D. Gerbing, "Structural equation modeling in practice: A review and recommended two-step approach," Psychological Bulletin, Vol.103, No.3, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  38. L. Hu and P. Bentler, "Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives Structural Equation Modelling," A Multidisciplinary Journal, Vol.6, No.1, pp.1-55, 1999.
  39. 안현희, "청소년의 심리적 외상에 관한 탐색적 연구: 외상후 스트레스 증상과 성격 특성을 중심으로," 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 제17권, 제1호, pp.217-231, 2005. https://doi.org/10.17315/KJHP.2012.17.1.012
  40. I. Katz and J. Campbell, "Ambivalence over emotional expression and well-being: Nomothetic and idiographic tests of the stress-buffering hypothesis," Journal of Personality and Social Psychology, Vol.67, No.3, pp.513-524, 1994. https://doi.org/10.1037/0022-3514.67.3.513
  41. 이혜순, 옥지원, "청소년의 충동성, 자아존중감, 우울수준이 학교생활 적응에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제1호, pp.438-446, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.01.438
  42. 정승현, 심미영, "청소년 스트레스가 학교적응에 미치는 영향과 사회적 지지의 매개효과," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제9호, pp.275-284, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.275
  43. A. Beck, G. Brown, R. Steer, W. Kuyken, and J. Grisham, "Psychometric properties of the Beck Self-Esteem Scales," Behavior Research & Therapy, Vol.39, pp.115-124, 2001. https://doi.org/10.1016/S0005-7967(00)00028-0
  44. 고현석, 민경환, 김민희, "자존감, 자존감 안정성, 자기개념 명료성과 심리적 적응과의 관계탐색," 한국심리학회지: 일반, 제31권, 제3호, pp.825-846, 2012.
  45. 한정원, 정서표현성이 건강 및 주관적 안녕에 미치는 영향, 서울대학교, 석사학위논문, 1997.
  46. 박정미, 정남운, "정서인식명확성, 정서표현, 정서적 지지가 심리적 수용에 미치는 영향," 한국심리치료학회지, 제10권, 제1호, pp.1-25, 2018.