DOI QR코드

DOI QR Code

An Analysis of the Influence of Block-type Programming Language-Based Artificial Intelligence Education on the Learner's Attitude in Artificial Intelligence

블록형 프로그래밍 언어 기반 인공지능 교육이 학습자의 인공지능 기술 태도에 미치는 영향 분석

  • Received : 2019.04.25
  • Accepted : 2019.04.28
  • Published : 2019.04.30

Abstract

Artificial intelligence has begun to be used in various parts of our lives, and recently its sphere has been expanding. However, students tend to find it difficult to recognize artificial intelligence technology because education on artificial intelligence is not being conducted on elementary school students. This paper examined the teaching programming language and artificial intelligence teaching methods, and looked at the changes in students' attitudes toward artificial intelligence technology by conducting education on artificial intelligence. To this end, education on block-type programming language-based artificial intelligence technology was provided to students' level. And we looked at students' attitudes toward artificial intelligence technology through a single group pre-postmortem. As a result, it brought about significant improvements in interest in artificial intelligence, possible access to artificial intelligence technology and the need for education on artificial intelligence technology in schools.

인공지능이 우리 생활의 다양한 곳에 사용되기 시작하였으며, 최근 그 영역 또한 점차 확대되고 있다. 하지만 인공지능에 대한 교육이 초등학생을 대상으로 이루어지고 있지 않기 때문에 학생들이 인공지능 기술에 대해 어렵게 인식하는 경향이 있다. 이에 본 논문에서는 교육용 프로그래밍 언어와 인공지능 교육 방법을 고찰하고, 인공지능에 대한 교육을 실시함으로써 학생들의 인공지능 기술에 대한 태도의 변화를 살펴보았다. 이를 위해 학생들의 수준에 적절한 블록형 프로그래밍 언어 기반 인공지능 기술에 대한 교육을 실시하였다. 그리고 학생들의 인공지능 기술에 대한 태도를 단일집단 사전사후 검사를 통해 태도의 변화를 살펴보았다. 그 결과 인공지능에 대한 흥미, 인공지능 기술에 대한 접근 가능성, 학교에서 인공지능 기술에 대한 교육의 필요성에 있어 유의미한 향상을 가져왔다.

Keywords

References

  1. Amazon Web Services (AWS) - Cloud Computing Services (2018). Retrieved from https://aws.amazon.com
  2. An Sungman. (2016). Model of Deep Learning and Application Examples. Intelligent Information Research, 22(2), 127-142.
  3. Becker, K. H., &Maunsaiyat, S. (2002). Thai Students' Attitudes and Concepts of Technology. Journal of Technology education, 13(2), 6-20.
  4. Chen, Y., Argentinis, J. E., & Weber, G. (2016). IBM Watson: how cognitive computing can be applied to big data challenges in life sciences research. Clinical therapeutics, 38(4), 688-701. https://doi.org/10.1016/j.clinthera.2015.12.001
  5. Chollet, F. (2017). Deep learning with python. Manning Publications Co..
  6. Fraenkel, J. R., Wallen, N. E., & Hyun, H. H. (2011). How to design and evaluate research in education. New York: McGraw-Hill Humanities/Social Sciences/Languages.
  7. IBM Cloud - Next-Generation Cloud App Development Platform. (2018). Retrieved from https://console.bluemix.net/
  8. Kum Yeongchung, & Bae Seona. (2012). The Effects of Elementary Technology Based STEAM Education on Elementary School Students' Attitudes Toward Technology. Korean Journal of Practical Arts Education, 25(3), 195-216.
  9. Lee Chunsik, & Lee Yonghwan. (1999). Attitudes toward technology and related variables of middle school students. Vocational Education Research, 18(1), 59-73.
  10. Lee Chunsik. (2008). Developing students' attitudes toward technology. Studies in Practical Arts Education, 14(2), 157-174.
  11. Lee Youngho, & Koo Dukhoi. (2017). Development of Deep Learning - based Learning System for Improving Data Analytical Thinking Ability. Journal of The Korea Information Society Society, 21(4), 393-401.
  12. Lee Youngho. (2018). Development of intelligent problem solving path prediction model for customized programming education. Graduate School of Education, Seoul National University of Education. Doctoral thesis.
  13. Machine Learning for Kids (2018). Retrieved from https://machinelearningforkids.co.uk
  14. National Korean Language Institute (2019) Standard Korean Language Dictionary, Retrieved from http://stdweb2.korean.go.kr/search/List_dic.jsp.
  15. Nunnally, J. (1978). Psychometric methods.
  16. Wing, J. M. (2006). Computational thinking. Communications of the ACM, 49(3), 33-35. https://doi.org/10.1145/1118178.1118215
  17. Won Donggyu, & Lee Sangpil. (2016). Implications of Artificial Intelligence and the Fourth Industrial Revolution. ie Magazine, 23(2), 13-22.

Cited by

  1. 대학원 인공지능교육의 방향 탐색: IPA를 활용하여 vol.23, pp.6, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2019.23.6.675
  2. Design of Artificial Intelligence Education Program based on Design-based Research vol.8, pp.4, 2019, https://doi.org/10.7236/ijasc.2019.8.4.113
  3. 머신러닝 플랫폼을 활용한 소프트웨어 교수-학습 모형 개발 vol.24, pp.1, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.1.49
  4. 인공지능의 이해와 사회적 영향력에 관한 교육 프로그램 개발 및 적용 vol.23, pp.2, 2019, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.2.003
  5. The Case Study on Artificial Intelligence Based Maker Education for Pre-Service Teacher vol.21, pp.4, 2019, https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.4.701
  6. 중학생의 인공지능에 대한 태도 검사 도구 개발 vol.23, pp.3, 2019, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.3.003
  7. 초등학생을 위한 문장의 정서 분류 인공지능 교육 콘텐츠 개발 및 적용 vol.24, pp.3, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.3.243
  8. 인공지능 활용 교육에 대한 초등교사 인식 분석 vol.18, pp.7, 2019, https://doi.org/10.14400/jdc.2020.18.7.047
  9. K-12 학생 및 교사를 위한 인공지능 교육에 대한 고찰 vol.23, pp.4, 2019, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.4.001
  10. 디자인씽킹 프로세스 기반의 인공지능(AI) 교육 프로그램 적용 효과분석 vol.23, pp.4, 2019, https://doi.org/10.32431/kace.2020.23.4.005
  11. 인공지능교육 역량 강화를 위한 교원 연수 프로그램과 교사 요구분석 vol.24, pp.4, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.4.279
  12. AI 프로젝트 수업에서 프로그래밍 언어 활용 수준 및 프로젝트 흥미에 따른 AI에 대한 태도 및 효능감 변화 vol.24, pp.4, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.4.391
  13. 빅데이터 기반의 AI기초교양교육이 학부생의 정의적 태도에 미치는 영향 vol.24, pp.5, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.5.463
  14. 초등 AI 교육 플랫폼에 대한 전문가 인식조사 연구 vol.24, pp.5, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.5.483
  15. A Design on Deep Learning Lecture for Computer Programming Education vol.21, pp.10, 2020, https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.10.1801
  16. 4P기반의 K-12 대상 인공지능 교육을 위한 교육체계 개발 vol.19, pp.1, 2019, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.1.141
  17. 자율주행 자동차를 이용한 중등 학생 대상 인공지능 교육 프로그램 개발 및 적용 vol.19, pp.7, 2019, https://doi.org/10.14400/jdc.2021.19.7.227
  18. Development of Artificial Intelligence basic Liberal Arts Education Program for Non-majors vol.22, pp.9, 2021, https://doi.org/10.9728/dcs.2021.22.9.1431