DOI QR코드

DOI QR Code

사회적 이슈 커뮤니케이션 디자인 방향에 관한 연구 - 성평등 주제의 스토리텔링을 중심으로 -

Study on the Direction of Communication Design for Social Issue - Focusing on Gender Equality Storytelling -

  • 문다영 (홍익대학교 국제디자인전문대학원 디지털미디어디자인전공) ;
  • 김보연 (홍익대학교 국제디자인전문대학원)
  • Moon, Da-Young (Dept. of Digital Media Design, International Design for Advanced Studies, Hongik University) ;
  • Kim, Boyeun (Digital Media Design, International Design for Advanced Studies, Hongik University)
  • 투고 : 2018.12.20
  • 심사 : 2019.04.20
  • 발행 : 2019.04.28

초록

본 연구는 국내외 활발히 펼쳐지는 사회적 이슈 중에서 성평등 주제의 스토리텔링을 심층면담 기법을 통해 커뮤니케이션 디자인 방향에 관해 연구하고, 더 나은 소셜 이슈 소통 방향성을 제안하는 데 그 목적이 있다. 연구 방법으로 1차 사례 연구를 통하여 국내의 성평등 주제 매거진 이프, ?, 우먼카인드 매거진의 특징과 스토리텔링 매거진 예시를 조사하였다. 그리고 2차 실증 연구로 심층면담을 진행하여 성평등 스토리텔링 경험에 대한 연령대별 여성과 남성 대상자의 감정 형용사와 이슈 인지도를 파악하였다. 그 결과, 소셜 이슈 소통 방향에 필요한 두 가지 요점을 파악할 수 있었다. 첫째, 전달하는 콘텐츠의 주제가 민감한 이슈일수록 일상과 밀접한 서사를 소구하여 진입장벽을 낮출 것을 제안한다. 둘째, 사회적 이슈가 지속가능하려면 점진적으로 메시지를 전달하여 신뢰도와 공감도를 높이는 방향을 채택한다. 이 연구는 불통을 해소하는 커뮤니케이션 디자인 조사를 통해 국내 성평등 이슈 콘텐츠 전달 방향을 제시했다는 점에 의의가 있다. 추후 연구를 통해 국내 성평등 주제 소통 방식을 보완하고, 사회적 이슈 커뮤니케이션 디자인 방향 설정에 도움이 되기를 기대한다.

The purpose of this study is to investigate the direction of communication design through in-depth interviews on the topic of gender equality, which is an active theme of social issue happening worldwide, and to suggest a direction to provide better social issue communication direction. In order to do so, firstly, I researched case studies and investigated the characteristics of gender magazines such as If, Ferm and Womankind. Secondly, I conducted an empirical study of in-depth interviews to identify the emotional adjectives by women and men by different age groups from gender equality storytelling magazine experience. As a result, I was able to grasp two points necessary. First of all, for the gender equality content messages closely related to everyday stories level down the barrier and become easier to empathize with. Second of all, the more complex the social issues are, the more sustainable and credible if the content developed steadily and contingently. This study is meaningful in that it suggested a series of directions for communicating gender equality issues. Future research should complement the suggested directions for gender equality communication design and contribute to guiding further directions.

키워드

DJTJBT_2019_v17n4_279_f0001.png 이미지

Fig. 1. Ex.

DJTJBT_2019_v17n4_279_f0002.png 이미지

Fig. 2. Jacob Nielsen’s Usability Test Curve

Table 1. Basic Visuals of Magazine Case Studies

DJTJBT_2019_v17n4_279_t0001.png 이미지

Table 2. Basic Info about Interviewees

DJTJBT_2019_v17n4_279_t0002.png 이미지

Table 3. Basic Emotional Adjective

DJTJBT_2019_v17n4_279_t0003.png 이미지

Table 4. Index of Gender Issue Knowledge, Empathy and Conversion

DJTJBT_2019_v17n4_279_t0004.png 이미지

Table 5. Source of Information and Level of Agreement on the about Gender Issue Movement

DJTJBT_2019_v17n4_279_t0005.png 이미지

Table 6. Reasons for Low Accessibility

DJTJBT_2019_v17n4_279_t0006.png 이미지

Table 7. Reasons for Low Credibility

DJTJBT_2019_v17n4_279_t0007.png 이미지

참고문헌

  1. S. A. Gwak. (2018. 5. 17). Special advertisement in today's daily newspaper, 2nd year anniversary of Gangnam Station Murder. Huffington Post. http://huffingtonpost.kr/entry/gangnammurder_kr_5afcc831e4b0a59b4e0055c4
  2. D. Y. Kim. (2018. 7. 12). Progressive press reacting passively against Womad's misandristic controversy. Mediatoday. www.mediatoday.co.kr/?mod=news&act=articleView&idxno=143589
  3. M. J. Choi. & Y. M. Lee. (2018. 7. 25). Male abomination 'Womad style edged attack...Citizens 80% "Not help women" Moneytoday.news.mt.co.kr/mtview.php?no=201807222
  4. J. Y. Suh. (2018. 9. 14). Things that happen when magazines disappear. Ize. http://www.ize.co.kr/article View.html?no=2018091400007250210
  5. E. N. Kim. (2000. 3. 23). 'Young Feminist's' Revolution in Daily Lives: instead of promoting for feminist movement, they call for 'equality for life.' Sisapress. www.sisapress.com/journal/article/78010
  6. Y. J. Lee. (2015. 10. 2). Feminist Journal 'if' revived...Free online distribution of PDF. Hankyoreh.www.hani.co.kr/ arti/culture/book/711214.html
  7. M. Y. Kim. & D. L. Gu. (2017. 3. 20). Feminism Independent Magazine achieves both knowledge and fun to read. Hankyoreh. www.hani.co.kr/arti/culture/book/787148
  8. Y. J. Lee. (2016. 7. 1). 'Ferm' begins now! Hankyoreh. www.hani.co.kr/arti/culture/book/750509.html
  9. S. R. Lee. (2018. 4. 19). The Queer-feminist Bookstore'Kkol.' Pressian. www.pressian.com/news/article.html?no=193589
  10. H. S. Cho. (2018. 3. 28). The evolution of magazines...Bold or deep or original. Seoul Newspaper. www.seoul.co.kr/news/newsView.php?id=20180329023011
  11. S. K. Jang. (2018. 9. 4). The alternative magazine 'Womankind' and 'New Philosopher.' Mediatoday. www.mediatoday.co.kr/?mod=news&act=articleView&idxno=144354
  12. K. E. Lee. (2018. 3. 5). Downhill? Ambitious resurrection 'Transformation of the Magazine' no ads, Thin and sensitive magazine, digital magazine and independent magzines. Moneytoday.news.mt.co.kr/mtview.php?no=2018022114363278728
  13. J. Park. (2013). Movements of the Research on Storytelling and Its Possibility of Sociocultural Practice. Eomunhak, 122(12), 527-552.
  14. E. T. Jeong. & K. H. Jung. & H. J. Song. (2016). A study of Convergence Relationship between Post-Modern aspects and storytelling from Imaging Content Production. Journal of the Korea Convergence Society, 7(6), 177-184. DOI : 10.15207/JKCS.2016.7.6.177
  15. J. Nielsen. (2000. 3. 19). Why you only need to test with 5 users. Nielsen Norman Group. www.nngroup.com/articles/why-you-need-to-test-with-5-users/