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WebRTC 기반 P2P 통신 병용 DASH 시스템을 위한 전달 이력 기반 피어 선택 알고리듬

A transport-history-based peer selection algorithm for P2P-assisted DASH systems based on WebRTC

  • 서주호 (서울시립대학교 일반대학원 전자전기컴퓨터공학과) ;
  • 최성현 (서울시립대학교 일반대학원 전자전기컴퓨터공학과) ;
  • 김상진 ((주)SBS) ;
  • 전재영 ((주)SBS) ;
  • 김용한 (서울시립대학교 일반대학원 전자전기컴퓨터공학과)
  • Seo, Ju Ho (Department of Electrical and Computer Engineering, Graduate School, University of Seoul) ;
  • Choi, Seong Hyun (Department of Electrical and Computer Engineering, Graduate School, University of Seoul) ;
  • Kim, Sang Jin (SBS Co. Ltd.) ;
  • Jeon, Jae Young (SBS Co. Ltd.) ;
  • Kim, Yong Han (Department of Electrical and Computer Engineering, Graduate School, University of Seoul)
  • 투고 : 2019.01.15
  • 심사 : 2019.03.11
  • 발행 : 2019.03.30

초록

최근 인터넷 미디어 스트리밍 수요의 증가로 인해 CDN(Content Delivery Network) 비용이 크게 증가하였으며 이를 절감하기 위한 방안의 필요성이 날로 증가하고 있다. 이러한 상황에 맞춰 최근 CDN 비용을 절감할 수 있는 WebRTC(Web Real-Time Communication) 표준 기반의 P2P(Peer-to-Peer) 통신을 병용하는 DASH(Dynamic Adaptive Streaming over HTTP) 기술이 등장하였다. 본 논문에서는, 전달 이력에 기반하여 피어(peer)를 선택하게 함으로써, 이 기술의 CDN 비용 절감 효과를 크게 개선할 수 있는 새로운 알고리듬을 제안하였다. 또한 실험실 내에서 실제 이 알고리듬을 구현하고 모바일 네트워크 환경과 유사한 환경 조건에서 실험을 시행하여 그 성능을 측정한 결과, 무작위로 피어를 선택하는 기존의 시스템과 비교하여 더 높은 CDN 비용 절감 효과를 달성할 수 있음을 보였다.

Recently the huge demand for Internet media streaming has dramatically increased the cost of the CDN (Content Delivery Network) and the need for a means to reduce it is increasing day by day. In this situation, a P2P-assisted DASH technology has recently emerged, which uses P2P (Peer-to-Peer) communications based on WebRTC (Web Real-Time Communication) standards to reduce the CDN cost. This paper proposes an algorithm that can significantly improve CDN cost savings in this technology by selecting peers based on the transport history. Also we implemented this algorithm in an experimental system and, after setting experimental conditions that emulate the actual mobile network environment, we measured the performance of the experimental system. As a result, we demonstrated that the proposed algorithm can achieve higher CDN cost savings compared to the conventional algorithm where peers are selected at random.

키워드

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그림 1. P2P 통신 병용 DASH를 위한 P2P 연결 과정 Fig. 1. P2P connection process for P2P-assisted DASH

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그림 2. P2P를 이용한 세그먼트 송수신 과정 Fig. 2. Transmission and reception process of DASH segments using P2P

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그림 3 Hive 시스템의 클라이언트 측 구조 Fig. 3. The client-side structure of the Hive system

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그림 4. 무작위 방법을 이용한 피어 선택 알고리듬 Fig. 4. Peer selection algorithm using random method

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그림 5. 우선순위에 의한 피어 선택 알고리듬 Fig. 5. Peer selection algorithm using priority

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그림 6. 두 알고리듬의 성능 비교 Fig. 6. Performance comparison of the two algorithms

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그림 7. 저속 피어 8개 실험에서 세그먼트 요청을 위해 선택된 피어 Fig. 7. Peers selected for segment requests in the experiment with 8 throttled peers

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그림 8. 추가 실험의 세그먼트 순서에 따른 전달 피어 Fig. 8. Delivering peers according to segment order of additional experiment

참고문헌

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