DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of Distinctiveness of stimulus and Partial Retrieval on Memory

자극의 구별성과 부분 인출이 기억에 미치는 영향

  • 정윤재 (가톨릭대학교 심리학과)
  • Received : 2018.12.27
  • Accepted : 2019.03.23
  • Published : 2019.03.30

Abstract

The present study is designed to investigate the effect of perceptive, emotional and semantic distinctiveness on retrieval-induced forgetting(RIF). Experiment 1 was designed to construct a category and category list for RIF experimental paradigm and to investigate the effects of perceptual distinctness on retrieval-induced forgetting. It was used for the list consisting of the six categories and six words in each category list. In controlled conditions, all the stimuli were presented in black and Gothic. In contrast, perceptual distinctiveness conditions, half of the category list were presented in red and Gungseoche. RIF was observed in all conditions. Experiment 2 was designed to investigate the effects of semantic and emotional distinctiveness on retrieval-induced forgetting. In neutral conditions, adjectives related to items were added. In the emotional distinctiveness condition, half of the items in the category were manipulated in such a way as to add the negative adjectives. In the semantic distinctiveness condition, half of the items in the category were manipulated in such a way as to add the inappropriate adjective. As a result, RIF occurred in the neutral condition, but RIF did not occur in both the emotional discrimination condition and the semantic discrimination. These results suggest the possibility that the RIF will not occur when the distinctiveness occurs within a categorical relationship.

본 연구는 인출 연습 범주 내 비 인출 연습 항목의 지각적, 정서적, 의미적 구별성이 인출 유도 망각(retrieval induced forgetting; RIF)에 미치는 영향을 알아보기 위해 수행되었다. 실험 1은 인출 유도 망각 실험 패러다임에 적합한 범주와 범주 내 항목을 구성하고, 인출 연습 범주 내 비 인출 연습 항목의 지각적 구별성이 인출 유도 망각에 미치는 영향을 알아보기 위해 수행되었다. 6개의 범주와 각 범주 당 6개의 단어들로 이루어진 목록이 사용되었다. 통제조건에서는 지시문을 포함하여 범주명과 범주 내 항목 등 모든 자극이 고딕체의 검은색으로 제시었다. 반면 지각적 구별성 조건에서는 지시문과 범주명, 범주 내 항목의 절반은 검은색 고딕체로 제시되었고, 나머지 범주 내 항목의 절반은 붉은색의 궁서체로 제시되었다. 그 결과 통제집단 뿐만 아니라 지각적 구별성 조건 모두 인출 유도 망각이 관찰되었다. 실험 2는 부적정서의 구별성과 의미적 구별성이 인출 유도 망각에 미치는 영향을 알아보기 위해 수행되었다. 부적정서의 구별성은 범주 내 항목의 절반에 부적 형용사를 덧붙이는 방식으로 조작되었다. 의미적 구별성은 범주 내 항목의 절반에 의미적으로 특이한 형용사를 덧붙이는 방식으로 조작되었다. 중성 조건은 모든 범주 내 항목에 중성적인 형용사를 덧붙이는 방식으로 조작되었다. 그 결과 중성 조건에서는 인출유도망각이 발생된 반면 부적정서 구별성 조건과 의미적 구별성 조건 모두 인출 유도 망각이 발생되지 않았다. 이러한 결과는 구별성이 범주와 범주 내 항목간의 연합관계 안에서 작용될 때만 인출 유도 망각이 발생되지 않을 가능성을 제안한다.

Keywords

References

  1. 김기중 (1993). 자극의 감정가가 정보처리에 미치는 효과. 서울대학교 대학원 박사학위논문.
  2. 정윤재, 장미숙, 김기중 (2013). 부적정서가 인출 유도 망각에 미치는 효과. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 25(1), 45-60. https://doi.org/10.22172/COGBIO.2013.25.1.003
  3. 정윤재 (2015). 부적정서의 구별성과 의미연합강도가 인출유도망각에 미치는 효과. 한국심리학회지: 인지 및 생물, 27(4), 593-616. https://doi.org/10.22172/COGBIO.2015.27.4.001
  4. 이하늬 (2015). 특성 불안 성향군의 우울 유무에 따른 인출 유도 망각의 기억 억제 효과. 경북대학교 대학원 석사학위논문.
  5. Amir, N., Coles, M. E. & Brigidi, B., Foa, E. B. (2001). The effect of practice on recall of emotional information in individuals with generalized social phobia. Journal of Abnormal Psychology, 110, 76-82 https://doi.org/10.1037/0021-843X.110.1.76
  6. Anderson, M. C. (2003). Rethinking interference theory: Executive control and the mechanisms of forgetting. Journal of Memory and Language, 49, 415-445. https://doi.org/10.1016/j.jml.2003.08.006
  7. Anderson, M. C. Bjork, R. A. & Bjork, E. L. (1994). Remembering can cause forgetting: Retrieval dynamics in long-term memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 20, 5, 1063-1087. https://doi.org/10.1037/0278-7393.20.5.1063
  8. Cirannl, M. A. & Shimamura, A. P. (1999). Retrieval-induced forgetting in episodic memory. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 25, 1403-1414. https://doi.org/10.1037/0278-7393.25.6.1403
  9. Bauml, K. H. & Hartinger, A. (2002). On the role of item similarity in retrieval-induced forgetting. Memory, 10, 215-224. https://doi.org/10.1080/09658210143000362
  10. Dehli, L. & Brennen, T. (2009). Does retrieval-induced forgetting occur for emotional stimuli? Cognition and Emotion, 23, 1056-1068. https://doi.org/10.1080/02699930802285221
  11. Hunt, R. R., (1995). The subtlety of distinctiveness: What von Restorff really did. Psychonomic Bulletin & Review, 2, 105-112. https://doi.org/10.3758/BF03214414
  12. Hunt, R. R. & Einstein, G. O. (1981). Relational and item-specific information in memory. Journal of Verbal Learning & Verbal Behavior, 20, 497-514. https://doi.org/10.1016/S0022-5371(81)90138-9
  13. Hunt, R. R. & McDaniel, M. A. (1993). The enigma of organization and distinctiveness. Journal of Memory & Language, 32, 421-445. https://doi.org/10.1006/jmla.1993.1023
  14. Hunt, R. R., & Smith, R. E. (1996). Accessing the particular from the general: The power of distinctiveness in the context of organization. Memory & Cognition, 24, 217-225. https://doi.org/10.3758/BF03200882
  15. Kuhbandner, C., Bauml, K. H., & Stiedl, F. C. (2009). Retrieval-induced forgetting of negative stimuli: The role of emotional intensity. Cognition and Emotion. 23, 817-830. https://doi.org/10.1080/02699930802204768
  16. Koutstaal, W., Schacter, D. L. & Johnson, M. K., Galluccio, L. (1999). Facilitation and impairment of event memory produced by photograph review. Memory and Cognition. 27, 478-493. https://doi.org/10.3758/BF03211542
  17. Moulds, M. L. & Kandris, E. (2006). The effect of practice on recall of negative material in dysphoria. Journal of Affective Disorders, 91, 269-272. https://doi.org/10.1016/j.jad.2006.01.003
  18. Pesta, B. J., Murphy, M. D., & Sanders, R. E. (2001). Are emotionally charged lures immune to false memory? Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 27(2), 328-338. https://doi.org/10.1037/0278-7393.27.2.328
  19. Saunder, J. (2012). Retrieval-induced forgetting deficits in high anxious individuals. Memory, 20(8), 794-802. https://doi.org/10.1080/09658211.2012.703676
  20. Smith, R. E., & Hunt, R. R. (2000). The influence of distinctive processing on retrieval-induced forgetting. Memory and Cognition, 28, 503-508. https://doi.org/10.3758/BF03201240
  21. Waddill, P. J. & McDaniel, M. A. (1998). Distinctiveness effects in recall: Differential processing or privileged retrieval? Memory & Cognition, 26, 108-120. https://doi.org/10.3758/BF03211374