DOI QR코드

DOI QR Code

A Text Mining Approach to the Analysis of Key Factors for Cosmetic Plastic Surgery

텍스트마이닝을 이용한 미용성형 주요 요인에 관한 연구

  • 이소현 (연세대학교 정보대학원) ;
  • 손새아 (연세대학교 정보대학원) ;
  • 김희웅 (연세대학교 정보대학원)
  • Received : 2018.11.12
  • Accepted : 2018.12.12
  • Published : 2019.03.31

Abstract

Recently, the growth of beauty industry such as plastic surgery and beauty is continued every year in Korea. With the increased interest in appearance based on the improvement of life standard and the development of media, people's perception of cosmetic plastic surgery is changing. Now, as the service for consumer satisfaction based on their desire, the perception of plastic surgery medical service is changed to the high value-added industry with the high growth potential. Thus, this study aims to suggest the strategies for providing the medical service that could satisfy customers, by drawing the factors cognized as important when customers aim to get the cosmetic plastic surgery, and then additionally analyzing the relationships of those factors. On top of performing the topic modeling based on customers' comments data of social commerce related to cosmetic plastic surgery, this study also conducted the network analysis for visualizing the relations of each keywords. The drawn main factors were divided by applying the sub-categories of the SERVQUAL theory, and the additional characteristics of plastic surgery were shown by referring the relevant previous researches. Moreover, the interview with the cosmetic plastic surgery specialists (plastic surgeons) and customers who actually received the plastic surgery, helped the understanding of the interpretation of each factor and the actual relevant phenomenons. The significance of this study is to draw and discuss the main factors that should be observed by Korean cosmetic plastic surgery medical institutes, by mining and analyzing the opinions of customers interested in the cosmetic plastic surgery and procedure with the use of topic modeling. In other words, the quality of medical service of cosmetic plastic surgery could be improved by presenting the key factors that could be considered by the cosmetic plastic surgery medical service suppliers and also the actual strategies.

Keywords

References

  1. 권석만 2010. "심리학의 관점에서 본 욕망과 행복의 관계," 철학사상 (36), pp. 128-129.
  2. 김건, 윤혜정 2016. "토픽모델링을 활용한 서울지역 호텔서비스에 대한 고객인식의 변화 분석," 서비스경영학회지 (17:3), pp. 217-231.
  3. 김경아 2016. "우리나라 대형병원의 e-비즈니스 마케팅 비교분석 : 대형병원의 웹사이트 비교분석," e-비즈니스연구 (17:1), pp. 317-333.
  4. 김대원, 박철민 2002. "공공 의료서비스의 질 구성요인과 고객 만족도 분석," 한국지방자치학회보 (14:4), pp. 207-228.
  5. 김성호 2008. "의료서비스 마케팅 연구의 종합적 고찰: 최근 연구동향과 향후 연구 방향," 서비스마케팅저널 (1:1), pp. 127-146.
  6. 김영아, 채덕희, 김현례 2017. "대학생의 미용성형수술 수용성 영향요인," 한국콘텐츠학회논문지 (17:1), pp. 455-463. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.01.455
  7. 김정환, 박호연, 김경재 2016. "토픽분석을 이용한 재개봉 영화의 흥행요인분석," 2016년 제18회 경영관련학회 통합학술대회, pp. 94-106.
  8. 노승의, 이지은, 손정은, 김희웅 2013. "소셜미디어 환경에서 온라인구전(eWOM)에 영향을 미치는 요인 연구," 지식경영연구 (14:1), pp. 1-19.
  9. 문영숙, 이병관 2017. "외모인식과 미용성형태도에 영향을 미치는 심리적 특성: 사회비교와 자기자비의 역할을 중심으로," 한국심리학회지: 소비자 광고 (18:2), pp. 193-219. https://doi.org/10.21074/KJLCAP.2017.18.2.193
  10. 문영신, 조우현, 강임옥 1998. "보건소 진료서비스 이용자의 만족도에 관한 연구," 한국의료QA학회지 (5:1), pp. 2-14.
  11. 박보람 2012. "외국인의 지각된 의료서비스품질이 고객만족과 재이용의도에 미치는 영향: 미용성형 의료서비스를 중심으로," 부경대학교 석사학위논문.
  12. 박상준, 진천문, 김은정 2009. "서비스품질 차원이 의료서비스 만족에 미치는 영향에 있어서 환자와 보호자의 차이," 경영과학 (26:3), pp. 133-144.
  13. 박영근, 김판준, 김영화 2003. "병원.의료진특성이 환자의 신뢰와 재수진의도에 미치는 영향," 한국마케팅과학회 학술발표대회논문집, pp. 75-96.
  14. 안정국, 이소현, 안은희, 김희웅 2016. "국내 핀테크동향 및 모바일 결제 서비스 분석: 텍스트 마이닝기법 활용," 정보화정책 (23:3), pp. 26-42 https://doi.org/10.22693/NIAIP.2016.23.3.026
  15. 오은혜 2014. "소셜커머스의 구매의도에 영향을 미치는 소셜커머스의 특성 및 관계 품질에 관한 연구," e-비즈니스연구 (15: 1), pp. 255-275.
  16. 유동근 1996. "의료서비스 마케팅을 위한 품질지각과 만족에 관한 연구," 간호행정학회지 (2:1), pp. 97-114.
  17. 유아동 2015. "중국소비자들의 한국 성형의료서비스 재이용에 영향을 미치는 요인들에 대한 연구," 중앙대학교 석사학위논문.
  18. 윤설민, 한진수, 김홍렬 2009. "의료관광을 위한 의료서비스품질, 서비스가치 및 고객만족 영향관계," 서비스경영학회지 (10:1), pp. 137-157.
  19. 윤수화, 박세실리아, 리순화 2018. "소셜커머스를 이용한 미용성형시술의 인식 및 만족도에 관한 연구," 한국디지털정책학회논문지 (16:6), pp. 427-436.
  20. 이강 2004. "SERVQUAL모형의 활용실태 및 개선 방안," 한국사회와 행정연구 (15:1), pp. 449-470.
  21. 이강, 안미애 2011. "병원선 의료서비스 질의 측정과 관리전략," 한국행정논집 (23:4), pp. 1187-1207.
  22. 이기광, 정유수, 한창희 2009. "의료서비스 인터넷 마케팅 활동에 대한 진료과목별 소비자 수용에 관한 연구," 한국전자거래학회지 (14:1), pp. 121-142.
  23. 이소현, 이연경, 송의령, 김희웅 2017. "토픽모델링을 이용한 국가간 행복과 불행 토픽 비교 분석 :한국, 미국, 영국, 브라질," 지식경영연구 (18:3), pp. 103-126.
  24. 이시환, 조아람, 이훈영 2017. "온라인 병원 리뷰자료의 Latent Dirichlet Allocation 분석을 활용한 의료서비스 만족 요인에 관한 연구," 서비스경영학회지 (18:5), pp. 23-44.
  25. 장영일, 정유수 2013. "의료서비스 소비자들의 의료 웹사이트 및 어플리케이션 사용확산에 관한 연구," 경영과 정보연구 (32:5), pp. 19-43.
  26. 정민수, 이채은, 김경미, 윤진원, 정연, 김지민, 백성희, 최원희, 김화중 2005. "환자가 인지하는 '의료서비스 질(SERVQUAL)'의 구성적 차원에 관한 연구- '인지적 균형이론(CBT)'과 '다차원척도법(MDS)'의 활용," 보건학논집 (42:2), pp. 149-162.
  27. 정봉수 2009. 의료서비스 산업 현황 및 환경변화, KIS Credit Monitor.
  28. 정옥경, 박철 2018. "의료서비스상품의 온라인 구전조회수에 영향을 미치는 구전정보 특성에 관한 분석," 상품학연구 (36:3), pp. 41-48.
  29. 조예원, 박상희 2017. "중국인의 한국 성형관광 선택속성이 만족에 미치는 영향: 자기결정성의 조절효과를 중심으로," 관광연구 (32:7), pp. 79-98.
  30. 조우현, 박종연, 진기남, 전기홍 1994. "우리나라의 병원에 대한 SERVQUAL의 적용 가능성," 대한기독병원협회지 (17:1), pp. 35-48.
  31. 조우현, 이선희, 최귀선 1999. "의료서비스에서 SERVQUAL 활용에 대한 고찰," 보건행정학회지 (9:4), pp. 140-156.
  32. 최지은, 김소담, 김희웅 2018. "의료 서비스 리뷰의 감성 수준이 병원 평가에 미치는 영향 분석," Information Systems Review (20:2), pp. 111-137. https://doi.org/10.14329/isr.2018.20.2.111
  33. 한국 갤럽 2015. "외모와 성형수술에 대한 인식 조사 (1994/2004/2015년 비교)."
  34. 허은주, 김세범 2014. "미용의료시장에서 관계혜택이 고객만족과 관계지속의도에 미치는 영향-관계빈도 조절효과를 중심으로," 고객만족경영연구 (16:4), pp. 67-86.
  35. 현용호, 홍경완 2012. "중국여성 의료이용객들의 한국 의료서비스 품질 평가에 관한 실증적 연구-성형수술 환자를 대상으로-," 대한경영학회지 (25:3), pp. 1655-1673.
  36. 홍수남, 이한주 2014. "소셜커머스를 통한 뷰티서비스 구매요인이 고객만족과 재구매 의도에 미치는 영향," 인터넷정보학회논문지 (15:6), pp. 133-144. https://doi.org/10.7472/jksii.2014.15.6.133
  37. Babakus, E., and Mangold, W. G. 1992. "Adapting the SERVQUAL scale to hospital services: an empirical investigation," Health Service Research (26:6), pp. 767-786.
  38. Blei, D. M. 2003. "Probabilistic topic models," Communications of the ACM (55:4), pp. 77-84. https://doi.org/10.1145/2133806.2133826
  39. Blei, D. M., and Lafferty, J. D. 2009. "Topic Models," in Text Mining: Classif ication, Clustering, and Applications, A. Srivastava, M. Sahami (eds.), Chapman & Hall/CRC Press.
  40. Blei, D. M., Ng, A. Y., and Jordan, M. I. 2003. "Latent dirichlet allocation," Journal of Machine Learning Research 3, pp. 993-1022.
  41. Carmen, J. M. 1990. "Consumer Perceptions Of Service Quality : An Assessment of the SERVQUAL Dimensions," Journal of Retailing (66:1), pp. 33-55.
  42. Chen, D., and Xie, S. 2004. Review of the control strategies applied to active power filters. in Proceedings of the 2004 IEEE International Conference on Electric Utility Deregulation, Restructuring and Power Technologies, Hong Kong, China, pp. 660-670.
  43. Cheunga, C. M. K., and Thadani, D. R. 2012. "The impact of electronic word-of-mouth communication: A literature analysis and integrative model," Decision Support Systems (54:1), pp. 461-470. https://doi.org/10.1016/j.dss.2012.06.008
  44. Howden, C., and Pressey, A . D. 2008. "Customer value creation in professional service relationships: the case of credence goods," The Service Industries Journal (28:6), pp. 789-812. https://doi.org/10.1080/02642060801990361
  45. ISAPS 2015. "Quick Facts: Highlights of the ISAPS 2015 Statistics on Cosmetic Surgery."
  46. ISAPS 2015. "ISAPS International Survey on Aesthetic/Cosmetic-Procedures Performed in 2015."
  47. Jang, Y. J., Kim, H. W., and Jung, Y. 2016. "A mixed methods approach to the posting of benevolent comments online," International Journal of Information Management (36:3), pp. 414-424. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2016.02.001
  48. Kotler, P. 1975. Marketing for nonprof it organizations, New Jersey: Prentice-Hall.
  49. Lavell, S., and Lewis, C. M. 1984. "SAFE: a practical guide to psychological factors in selecting patients for facial cosmetic surgery," Annals of plastic surgery (12:3), pp. 256-259. https://doi.org/10.1097/00000637-198403000-00007
  50. Lee, S. H., Lee, J., and Kim, H. W. 2018. "A Customer Value Theory Approach to the Engagement with a Brand: The Case of KakaoTalk Plus in Korea," Asia Pacific Journal of Information Systems (APJIS) (28:1), pp. 36-60. https://doi.org/10.14329/apjis.2018.28.1.36
  51. Oliver, R. L. 1980. "A cognitive model of the antecedents and consequences of satisfaction decisions," Journal of Marketing Research 17, pp. 460-469. https://doi.org/10.1177/002224378001700405
  52. Ostrom, A., and Iacobucci, D. 1995. "Consumer Trade-Offs and the Evaluation of Services," Journal of Marketing (59:1), pp. 17-28. https://doi.org/10.1177/002224299505900102
  53. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., and Berry, L. L. 1985. "A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research," Journal of Marketing (49:4), pp. 41-50. https://doi.org/10.1177/002224298504900403
  54. Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., and Berry, L. L. 1988. "Servqual: A Multiple-Item Scale For Measuring Consumer Perc," Journal of Retailing (64:1), pp. 12-40.
  55. Remmers, M., "Servey: Yelp is #1 Choice for finding doctors, lowers & home service providers." Yelp Official Blogs, 2015, Available at http://www.yelpblog.com/2015/06/surveyyelp-is-achoice-for-finding-doctors-lawyearshome-service-providers
  56. Steyvers, M., and Griffiths, T. 2007. "Probabilistic topic models," in Latent semantic analysis: A road to meaning, T. Landauer, D. McNamara, S. Dennis, and W. Kintsch (eds.), New Jersey: Laurence Erlbaum.
  57. Wang, Y., and Yu, C. 2017. "Social interaction-based consumer decision-making model in social commerce: The role of word of mouth and observational learning," International Journal of Information Management (37:3), pp. 179-189. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2015.11.005
  58. Yin, R. K. 2008. Case study research: design and methods, California: SAGE.
  59. 국세청 공식 블로그, "국세통계로 보는 100대 생활업종 현황," 2017. https://blog.naver.com/Post View.nhn?blogId=ntscafe&logNo=221151296060
  60. Remmers, M., "Survey: Yelp is #1 Choice for finding doctors, lowers & home service providers," Yelp Official Blogs, 2015. http://www.yelpblog.com/2015/06/surveyyelp-is-a-choice-for-finding-doctors-lawyearshome-service-providers