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한국 근대디자인의 혁신성에 관한 연구 -근현대디자인박물관 소장 자료를 중심으로-

A Study on the Innovation of Modern Design in Korea -A Study on the Collection of Modern Design Museum-

  • 박암종 (선문대학교 시각디자인학과)
  • 투고 : 2018.10.01
  • 심사 : 2018.12.10
  • 발행 : 2019.02.28

초록

우리나라는 일제 식민지배로 인해 중요한 근대의 시기를 읽어 버렸음에도 오늘날 선진국의 반열에 올라서 있다. 이 시기는 디자인 활동에도 상당한 제약을 받았음으로 우리의 창의적이고 혁신적인 디자인 행위는 별로 없었을 것으로 생각하는 것이 일반적이며 그에 대해 연구한 결과도 미미하다. 이 시기의 디자인 행위에 있어 창의적 발상이나 혁신적인 디자인들은 전혀 없는 것인가? 라는 물음 속에서 당시 남겨진 근대디자인의 여러 산물들에 대하여 분석한 결과 10가지의 분야에서 새롭고 남다른 혁신성(Innovation)을 발견할 수 있었다. 즉 오늘날도 디자인 분야에서 구사하는 혁신적인 전략 예컨대 브랜드 패밀리, 뉴 사인시스템, 모더니즘 스타일, 로컬라이제이션, 스타마케팅, 완 소스 멀티 유즈, 프라이빗 브랜드, 자연친화, 융 복합, 패러디 전략 등을 활용해 디자인했음을 확인할 수 있었다.

Even though Korea has lost its important modern era due to Japanese colonialism, it is in the rank of advanced nation today. It is common to think that there was no creative and innovative design activity because it was highly constrained by design activities. Is there no creative idea or innovative design in this period of design activity? As a result of analyzing the various products of modern design left in the question, I was able to find a new and unique Innovation in 10 fields. In other words, today, we can confirm that we have utilized innovative strategies in the field of design such as brand family, new sign system, modernism style, localization, star marketing, one source multi use, private brand, nature friendly, fusion and parody strategy.

키워드

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그림 1. 국가상징 태극기의 다양한 모습 Figure 1. Various figures of the national symbol Taegeukgi

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그림 2. 황실상징 이화문장의 다양한 활용 Figure 2. Various uses of the royal pattern Figure

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그림 3. 다국적 석유회사의 간판들 및 홍보물들 Figure 3. Signs and promotional materials of the multinational oil companies

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그림 4. 이상의 장정 및 당시 모던디자인의 모습들 Figure 4. Cover Design by Lee Sang and Modern Design Material

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그림 5. 조선총독부철도국에서 발행한 관광리플렛 Figure 5. Tourist Leaflets published by the Governor- General of Korea Railway

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그림 6. 모던 걸이 등장하는 다양한 홍보물들 Figure 6. Various promotional items appearing in Modern Girl

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그림 7. 엘리자베스 키스가 그린 크리스마스실 Figure 7. Christmas seal drawn by Elizabeth Keith

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그림 8. 미스코시백화점의 자사브랜드 제품 Figure 8. Company private brand products of Misscosi department store

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그림 9. 자연친화적인 상품들 Figure 9. Nature-friendly products Figure

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그림 10. 신민사에서 발행한 융복합 제품, 화가투 Figure 10. Mixed products made by Shin Min Sa, Hwagatu

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그림 11. 기발한 짝퉁, 박가분과 촌가분 Figure 11. A cleverl Fake, Baggabun and Chongabun

표 1. 근대디자인 사료의 속성별 분류 Table 1. Categorization by attributes of modern design data

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표 2. 10개 아이템에 대한 혁신성 Table 2. Innovation on 10 items

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참고문헌

  1. Only six countries, including Korea, have a population of more than 50 million with an income of $30,000 (as of 2018) National Competitiveness: 26th (2016, WTO) / Population Density: 24th (2017) / National Territory Area: 109th (2017) / GDP: 11th (2017) / Trade Scale: 7th (2016, WTO) / Mobile Speed: 8th (2017) / Internet Access Number: 5th (2017) / 5th (2017) / 5th (2017) / 8th (2017).
  2. Moon Ok Pyo et al., "Interview of Tourism in East Asia," Korean Studies Central Institute Press, 2016 pp.27-70
  3. Park Arm-jong, "Replate of Modern Design Museum," 2017, p.2
  4. Park Arm Jong, "Consideration on the Design Characteristics of Modern Design in Korea," Hongik University PhD Journal, pp. 28-30
  5. Park Arm Jong, "Design History," Mansil for Book Publishing, pp.43-44
  6. Innovative Strategy, Daum Korean dictionary, https://tip.daum.net/question/204354?q=%EB%B8%8C%EB%9E%9C%EB%93%9C+%ED%8C%A8%EB%B0%80%EB%A6%AC
  7. Family brand Strategy, Daum Korean dictionary, https://dic.daum.net/search.do?q=%ED%8C%A8%EB%B0%80%EB%A6%AC%20%EB%B8%8C%EB%9E%9C%EB%93%9C&dic=all&search_first=Y
  8. Park Arm Jong, "Korean signboard 100 Years ago-The signboard wakes up," Modium, pp.25
  9. Park Arm Jong, "Design History," Mansil for Book Publishing, pp.115-171
  10. Localization Strategy, Daum Korean Dictionary, https://dic.daum.net/search.do?q=%ED%98%84%EC%A7%80%ED%99%94%20%EC%A0%84%EB%9E%B5
  11. PB goods Strategy; Daum encyclopedias; http://100.daum.net/encyclopedia/view/47XXXXXd1044
  12. Kim, Gok Mi, A Study on Product Image Analysis and Design Expression Using Flowers, JCCT, Vol.4 No.1, 2018, p.233