DOI QR코드

DOI QR Code

2015 개정 초등 소프트웨어교육 성취기준에 따른 교과서 내용 분석

Analysis of textbook contents according to the 2015 revised Elementary Software Education Achievement Standards

  • 김정랑 (광주교육대학교 컴퓨터교육과)
  • Kim, Jeongrang (Dept. of Computer Education, Gwangju National University of Education)
  • 투고 : 2019.01.21
  • 심사 : 2019.02.20
  • 발행 : 2019.02.28

초록

본 연구에서는 2015 개정 실과 교육과정의 소프트웨어교육 성취기준을 바탕으로 초등학교 실과 교과서에 포함된 소프트웨어교육 영역의 내용을 분석하여 소프트웨어교육이 갖는 특징을 탐색해보고 향후 초등 소프트웨어 교육이 나아가야 할 방향을 고찰해보고자 하였다. 분석 결과 교육부에서 제시된 다섯 개의 성취기준은 교과서에 따라 17차시 또는 18차시로 교육시수가 각각 다르게 배정되어 있으며 교과서에 따라 절차적 사고와 관련된 언플러그드 활동과 컴퓨터 과학과 관련된 언플러그드 활동이 포함되어있는 것으로 나타났다. 또한 [6실04-09]와 [6실04-10] 성취기준은 내용 구성 방식이 교과서별로 상이하게 나타났다. 본 연구결과를 토대로 향후 초등 소프트웨어교육이 학교현장에 안착되고 지속적으로 발전될 수 있도록 6종 교과서에 대한 양적 질적 분석이 이루어지는 후속 연구들이 지속적으로 진행되어야 할 것으로 보인다.

In this study, the contents of the Software Education area included in the Practical Art textbooks of the elementary school were analyzed based on the achievement standards of the Software Education in the 2015 revised curriculum for exploring the characteristics of the Software Education and the direction to go. According to the results of the analysis, the five achievement standards presented by the Ministry of Education were assigned to 17 or 18 times according to the textbooks. Unplugged activities related to Algorithm and unplugged activities related to Computer Science were included in textbooks. Contents of [6P04-09] and [6P04-10] standards were shown differently according to textbooks.Based on the results, it is suggested that Subsequent studies with quantitative and qualitative analysis for six kinds of textbooks should be continue.

키워드

참고문헌

  1. Cheong-san, Ryu et al.(2019). Practical Arts Textbook for elementary School grades. Seoul: Kumsung.
  2. Choon-Sig, Lee et al.(2019). Practical Arts Textbook for elementary School grades. Seoul: CHUNJAE.
  3. Chul-hyun, Lee et al.(2019). Practical Arts Textbook for elementary School grades. Seoul: MiraeN.
  4. Hyun Soon, Song et al.(2019). Practical Arts Textbook for elementary School grades. Seoul: Visang.
  5. J. G. Brookshear , D. Brylow(2015). Computer Science overview, Seoul:HumanScience.
  6. JaeMu Lee(2006). Analysis of Objects, Contents and Formative Evaluation for Computer Textbooks for Elementary School Grades in Korea. Journal of The Korean Association of Information Education, 10(1), 761-767.
  7. Ja-Mee Kim et al. (2011). Analysis of Inquiry Tendency in 'Problem-Solving Method and Process' Sections in the 2009 Authorized Informatics Textbooks. Journal of The Korean Association of Information Education, 15(2), 253-264.
  8. Ministry of Education(2018). Selection as the Leading Innovation University of Cultivating 4th Industrial Revolutionary Talent. retrieved from http://www.moe.go.kr/boardCnts/view.do?boardID=294&boardSeq=73088&lev=0&searchType=null&statusYN=W&page=1&s=moe&m=0503&opType=N(2018.3.30.).
  9. Ministry of Education(2016). Basic plan for activation of software education.
  10. Ministry of Education(2015a). 2015 software education guidelines
  11. Ministry of Education(2015b). Introduction to elementary and secondary school curriculum. Ministry of Education Notice No. 2015-74[Separate Book 1].
  12. Ministry of Education(2015c). Practical arts(technology / home economics) / Information science curriculum. Ministry of Education Notice No. 2015-74 [Separate 10].
  13. Seong-Bong, Jung et al.(2019). Practical Arts Textbook for elementary School grades. Seoul: Kyohak.
  14. Wooseok, Seo et al.(2019). Practical Arts Textbook for elementary School grades. Seoul: Donga.
  15. Youngsik, Jeong et al(2015). A Development of the Software Education Curriculum Model for Elementary Students. Journal of The Korean Association of Information Education, 19(4), 467-480. https://doi.org/10.14352/jkaie.2015.19.4.467
  16. Youngsik, Jeong et al(2015). Software education. Seoul: Cmass.

피인용 문헌

  1. Analysis of Core Concepts in Problem Solving and Programming Unit of Informatics Subject Textbooks in Middle School Revised in 2015 vol.21, pp.1, 2019, https://doi.org/10.9728/dcs.2020.21.1.63
  2. 2015 개정 실과교과서의 로봇교육 체제 분석 vol.24, pp.1, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.1.99
  3. 초등학교 소프트웨어교육 교육과정 및 교과서의 비판적 검토 및 인식 비교 연구; 전문가 교사와 초보 교사 중심으로 vol.24, pp.2, 2019, https://doi.org/10.6109/jkiice.2020.24.2.297
  4. 인공지능 도구 활용 초등 저학년 놀이 중심 한글교육 프로그램 개발 vol.12, pp.2, 2020, https://doi.org/10.14702/jpee.2020.301
  5. 2015 개정 실과 교과서 소프트웨어 교육 단원 탐구성 비교 분석 vol.24, pp.6, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.6.615
  6. 초등 예비 교사들을 위한 소프트웨어 교육에 대한 온라인 교육 효과 분석 vol.24, pp.6, 2019, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.6.643
  7. 초등 실과 교과서 내 소프트웨어교육 영역에 나타난 컴퓨팅 사고력 요소 분석 vol.24, pp.6, 2020, https://doi.org/10.14352/jkaie.2020.24.6.653