DOI QR코드

DOI QR Code

시각적 모델에 따른 곱셈식 표현 방법에 대한 연구

A Study on Multiplication Expression Method by Visual Model

  • Kim, Juchang (Graduate School of Korea National University of Education) ;
  • Lee, Kwnagho (Korea National University of Education)
  • 투고 : 2018.11.30
  • 심사 : 2019.01.25
  • 발행 : 2019.01.31

초록

본 연구는 시각적 모델에 따른 학생들의 곱셈식 표현 방법을 지필 검사 및 시선추적 검사를 통해 분석하였다. 지필검사 결과 학생들은 곱셈식으로 제시하는데 있어 묶음 모델에서는 (묶음 내 낱개의 수)${\times}$(묶음의 수), 배열모델에서는 (가로)${\times}$(세로)로 답하는 비율이 높았으나, 배열모델에서는 모양에 따라 (세로)${\times}$(가로)로 답하는 비율이 높은 경우도 있었다. 이러한 결과를 통해 곱셈 지도 시 적절한 모델 제시 방법과 시각적 모델에 대한 곱셈식 표현 방법에 대한 논점을 도출하였다.

In this study, students' multiplication expression method according to visual model was analyzed through paper test and eye tracking test. As a result of the paper-pencil test, students were presented with multiplication formula. In the group model (number of individual pieces in a group) ${\times}$ (number of group) in the array model (column) ${\times}$ (row), but in the array model, the proportion of students who answered the multiplication formula in the (row) ${\times}$ (column). From these results, we derived the appropriate model presentation method for multiplication instruction and the multiplication expression method for visual model.

키워드

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0001.png 이미지

[그림 1] 묶음(좌상), 직선(우상), 배열(좌하), 조합모델(우하) [Fig. 1] Group(Left-Up), Line(Right-Up), array (Left-Down), Combination model(Right-Up)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0002.png 이미지

[그림 2] 1차 교육과정 교과서(산수 3-1) [Fig. 2] The first curriculum textbooks (arithmetic 3-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0003.png 이미지

[그림 3] 2차 교육과정 교과서(산수 2-1, 3-1, 3-2) [Fig. 3] The Second Curriculum textbooks (arithmetic 2-1, 3-1, 3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0004.png 이미지

[그림 4] 3차 교육과정 교과서(산수 2-2) [Fig. 4] The third Curriculum textbooks (arithmetic 2-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0005.png 이미지

[그림 5] 2015 개정 교육과정 교과서(수학 2-1) [Fig. 5] 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 2-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0006.png 이미지

[그림 6] 2015 개정 교육과정 교과서(수학 2-1) [Fig. 6] 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 2-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0007.png 이미지

[그림 7] 2015 개정 교육과정 (수학익힘 2-1) [Fig. 7] 2015 Revised Curriculum (mathematics workbook 2-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0008.png 이미지

[그림 8] 2015 개정 교육과정 교과서(수학 2-2) [Fig. 8] 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 2-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0009.png 이미지

[그림 9] 2009 개정 교육과정 교과서(수학 2-2) [Fig. 9] 2009 Revised Curriculum textbooks (mathematics 2-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0010.png 이미지

[그림 10] 2015 개정 교육과정 교과서(수학 3-1, 3-2) [Fig. 10] 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 3-1,3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0011.png 이미지

[그림 11] 2007, 2009, 2015 개정 교육과정 교과서(수학 3-나, 3-2) [Fig. 11] 2007, 2009, 2015 Revised Curriculum textbooks (mathematics 3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0012.png 이미지

[그림 12] 6차 교육과정 교과서(수학 2-1) [Fig. 12] sixth Curriculum textbooks (mathematics 2-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0013.png 이미지

[그림 13] 4차 교육과정 교과서(수학 3-2) [Fig. 13] Fourth Curriculum textbooks (arithmetics 3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0014.png 이미지

[그림 14] ‘math connects’ 시각적 모델 도입 [Fig. 14] ‘math connects’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0015.png 이미지

[그림 15] ‘math connects’ 시각적 모델 도입 [Fig. 15] ‘math connects’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0016.png 이미지

[그림 16] ‘Everyday Mathematics’ 시각적 모델 도입 [Fig. 16] ‘Everyday Mathematics’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0017.png 이미지

[그림 17] ‘Everyday Mathematics’ 곱셈표 도입 [Fig. 17] ‘Everyday Mathematics’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0018.png 이미지

[그림 18] ‘shaping math’ 시각적 모델 도입 [Fig. 18] ‘shaping math’ Introduction of visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0019.png 이미지

[그림 19] ‘primary mathematics’ 시각적 모델 [Fig. 19] ‘primary mathematics’ visual model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0020.png 이미지

[그림 20] ‘新し算敎’ 묶음 모델 도입 [Fig. 20] ‘New calculation’ Introduction of group model

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0021.png 이미지

[그림 21] ‘新し算敎’ 교환 법칙 예시 [Fig. 21] ‘New calculation’ Exchange Property example

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0022.png 이미지

[그림 22] ‘新し算敎’ 곱셈표 [Fig. 22] ‘New calculation’ Multiplication table

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0023.png 이미지

[그림23] 연구 절차 [Fig. 23] Research procedure

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0024.png 이미지

[그림 26] 히트맵 [Fig. 26] heat map

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0025.png 이미지

[그림 27] 6×8를 답한 학생의 시선이동경로(S4) [Fig. 27] 6×8 student's Gaze-plot(S4)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0026.png 이미지

[그림 28] 8×6를 답한 학생의 시선이동경로(S6) [Fig. 28] 8×6 student's Gaze-plot(S6)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0027.png 이미지

[그림 29] 24×12를 답한 학생의 시선이동경로(S13) [Fig. 29] 24×12 student's Gaze-plot(S13)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0028.png 이미지

[그림 30] 12×24를 답한 학생의 시선이동경로(S1) [Fig. 30] 12×24 student's Gaze-plot(S1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0029.png 이미지

[그림 31] S13 학생의 시선이동 경로와 히트맵 [Fig. 31] S13 student's Gaze-plot & heat map

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0030.png 이미지

[그림 24] (묶음 수)×(묶음 내 낱개의 수) [Fig. 24] (number of group) × (number of individual pieces in a group)

SHGHD@_2019_v22n1_65_f0031.png 이미지

[그림 25] (묶음 내 낱개의 수)×(묶음의 수) [Fig. 25] (number of individual pieces in a group)×(number of group)

[표 1] 묶음 모델의 곱셈식 표현 [Table 1] A multiplicative expression of a group model

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0001.png 이미지

[표 2] 배열 모델의 곱셈식 제시 [Table 2] A multiplicative representation of a arry model

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0002.png 이미지

[표 3] 넓이모델의 곱셈식 표현(1) [Table 3] A multiplicative expression of area model(1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0003.png 이미지

[표 4] 넓이모델의 곱셈식 표현(2) [Table 4] A multiplicative expression of area model(2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0004.png 이미지

[표 5] 넓이모델의 곱셈식 표현(3-1) [Table 5] A multiplicative expression of area model(3-1)

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0005.png 이미지

[표 6] 넓이모델의 곱셈식 표현(3-2) [Table 6] A multiplicative expression of area model(3-2)

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0006.png 이미지

[표 7] 수모형을 이용한 묶음 모델의 곱셈식 표현 [Table. 7] A multiplicative expression of a group model using Base ten blocks

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0007.png 이미지

[표 8] 수모형을 이용한 묶음 모델의 곱셈식 표현 [Table 8] A multiplicative expression of array model using Base ten blocks

SHGHD@_2019_v22n1_65_t0008.png 이미지

참고문헌

  1. Kim, S. G. (2008). An Analysis on Multiplication inElementary School Mathematics Textbooks. Seoul National University of Education, Master Thesis.
  2. Kim, H, Cho, Y.M. & Joung Y. J. (2016). The Comparative Study on Teaching of Multiplication Tables in South Korea, China, Japan, Singapore. Journal of Elementary Mathematics Education in Korea, 20(3), 407-430.
  3. Ministry of Education (1995). Mathematics 2-1. Chungnam: National Textbooks Co., Ltd.
  4. Ministry of Education (2010). Mathematics 3-2. seoul: Cheonjae Education.
  5. Ministry of Education (2013). Mathematics 2-2. seoul: Cheonjae Education.
  6. Ministry of Education (2014). Mathematics 3-2. seoul: Cheonjae Education.
  7. Ministry of Education (2017a). Mathematics 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  8. Ministry of Education (2017b). Mathematics workbook 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  9. Ministry of Education (2017b). Mathematics workbook 2-2. seoul: Cheonjae Education.
  10. Ministry of Education (2017c). Mathematics teacher guidebook 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  11. Ministry of Education (2018a). Mathematics workbook 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  12. Ministry of Education (2018b). Mathematics 2-1. seoul: Cheonjae Education.
  13. Ministry of Education (1995). arithmetic 2-1. seoul: Korean Bookstore Book Co., Ltd.
  14. Ministry of Education (1966a). arithmetic 2-1. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  15. Ministry of Education (1966b). arithmetic 3-1. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  16. Ministry of Education (1966c). arithmetic 3-2. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  17. Ministry of Education (1979). arithmetic 2-2. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  18. Ministry of Education (1982). arithmetic 3-2. seoul: National Textbooks Co., Ltd.
  19. Lee, M. J. & Lee, K. H. (2015). Elementary Students Formation of Relational Thinking about Equation - Centered for Web-Based Balance -. School Mathematics 17(3), 391-405.
  20. Joung, Y. J., Cho, Y. M. (2012). Comparative Research on Teaching and Learning of Algorithm of Natural number Multiplication - Focused on the Elementary Textbooks of South Korea, USA, Singapore, and Japan. Journal of Educational Research in Mathematics, 22(2), 293-309.
  21. Chong, Y. O. (2013). Teaching Multiplication with Whole Numbers in Elementary School Mathematics -Focusing on the Introduction of the Concept of Multiplication and Multiplication Facts-. School Mathematics, 15(4),889-920.
  22. Barmby, P., Harries, T., Higgins, S., & Suggate, J. (2009). The array representation and primary children's understanding and reasoning in multiplication. Educational studies in mathematics, 70(3), 217-241. https://doi.org/10.1007/s10649-008-9145-1
  23. Blanton, M., Levi, L., Crites, T., Dougherty, B., & Zbiek, R. M. (2011). Developing Essential Understanding of Algebraic Thinking for Teaching Mathematics in Grades 3-5. Series in Essential Understandings. National Council of Teachers of Mathematics.
  24. Hacmillan/McGraw-Hill (2009). Math Connects(3). Columbus: Hacmillan/McGraw-Hill.
  25. Marshall Cavendish Education (2013a). Shaping maths coursebook 1B. Singapore: Marshall Cavendish Education.
  26. Marshall Cavendish Education (2013b). Shaping maths coursebook 2B. Singapore: Marshall Cavendish Education.
  27. Reys, R. E., Lindquist, M., Lambdin, D. V., & Smith, N. L. (2009). Helping children learn mathematics (9th ed.). Hoboken, NJ: John Wiley & Sons. 박성선, 김민경, 방정숙, 권점례 역(2017). 초등교사를 위한 수학과 교수법. 서울: 경문사.
  28. Singapore Math (2005a). Primary Mathematics 3A. Singapore: Marshall Cavendish Education.
  29. Singapore Math (2005b). Primary Mathematics 4A. Singapore: Marshall Cavendish Education.
  30. Wright Group (2007). Everyday mathematics reference book. Chicago: Wright Group.
  31. Tokyo Syoseki (2013). New arithmetic number 2 - down. Tokyo: Tokyo citizen.
  32. Tokyo Syoseki (2011). New arithmetic number 3 - up. Tokyo: Tokyo citizen.

피인용 문헌

  1. 초등학교 수학에서 곱셈의 통합적 접근에 대한 탐색 vol.22, pp.3, 2019, https://doi.org/10.30807/ksms.2019.22.3.007