DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Present Condition of Four-Year University Curriculum for Introducing NCS Landscape Architecture

NCS 조경 분야 적용을 위한 4년제 대학 교육과정 현황분석

  • Lee, Chang-Hun (National Research Institute of Cultural Heritage) ;
  • Kim, Kyou-Sub (Technical Qualification Question-Making Bureau, Human Resources Development Service of Korea) ;
  • Lee, Won-Ho (National Research Institute of Cultural Heritage)
  • 이창훈 (문화재청 국립문화재연구소) ;
  • 김규섭 (한국산업인력공단 기술자격출제실) ;
  • 이원호 (문화재청 국립문화재연구소)
  • Received : 2019.08.16
  • Accepted : 2019.09.11
  • Published : 2019.09.30

Abstract

The purpose of this study was to analyze the functional unit system of NCS landscape field for correction and supplementation of NCS landscape field and the contents of the four-year college landscape course subject. First, 24 unconsolidated four-year universities were selected, and FGI was conducted and verified for 816 courses in 24 universities. The results of the study are summarized as follows, with three sections three, nine divisions and 65 sub-category. First, landscape design subjects accounted for 40.0% of the subjects organized by four-year universities. In addition, the ratio of 12.9% for ecological landscape, 11.3% for landscape construction, 10.2% for others, 10.0% for landscape information, 6.6% for landscape culture and 3.7% for landscape management was surveyed. Balanced and efficient modification and reinforcement of NCS is required in the future. Second, 10(18.9%) units with matching NCS performance criteria and educational objectives were found to be capable of different units(18.9%), 15(28.3%), and 37subjects with inconsistent NCS unit capability (56.9%). Third, looking at the criteria for the reference of each unit of capability presented by the NCS, it is deemed that one unit of capability should be organized separately to improve the practical ability, since it includes the contents of basic knowledge learning. Fourth, the objectives pursued on the basis of the contents of the NCS capability unit and four-year college curriculum were developed by focusing on the development of unit capabilities in the field of landscape construction and landscape management compared to the field of landscape design. It has been shown that a balance is needed for future development. This study is intended to put forward further research that re-examine specific curriculum assessment criteria that have not been classified in the course of classifications based on the curriculum handbook, which excludes interferences from each school.

본 연구는 사회적 이슈로 부각된 NCS가 실업계 고등학교 및 전문대를 제외한 4년제 대학 조경학과 교육과정 편성에 일부 도입되고 있는 시점에서 향후 조경 분야 NCS의 합리적인 수정·보완을 위한 기초연구의 일환으로 NCS 능력단위 체계와 4년제 대학 조경학과 교육과정(커리큘럼)을 비교분석하였다. 먼저 통폐합되지 않은 4년제 대학 조경학과 24개소의 816개 교육과정에 대한 매칭작업과 이를 바탕으로 한 분야별 전문가 FGI(focus group interview : 표적집단면접법)를 통해 대-중-소분류를 실시하였다. 그 결과 3개 항목의 대분류, 8개 항목의 중분류, 65개 항목의 세부분류가 도출되었으며, 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 4년제 대학에서 구성된 교과목 중 조경설계 과목이 차지하는 비중이 40.0%로 나타났다. 그 외 생태조경 12.9%, 조경시공 11.3%, 기타 유형에 분류되지 않은 과목 10.2%, 조경정보 10.0%, 조경문화 6.6%, 조경관리 3.7%의 비율로 조사되었다. 추후 NCS의 균형적이고 효율적 수정·보완이 요구되는 것으로 나타났다. 둘째, NCS 수행준거와 교육목표가 서로 일치하는 소분류 항목은 10개(18.9%), 불일치하는 소분류 항목은 15개(28.3%), NCS 단위능력과 불일치하는 교과목은 총 37과목(56.9%)으로 파악되었다. 셋째, NCS에서 제시한 각 능력 단위의 준거기준은 기초적인 지식학습에 대한 내용을 포함하고 있어, 실무능력 향상을 위해 기초이론내용은 하나의 능력단위가 별도로 개발되어야 할 것으로 판단된다. 넷째, NCS능력 단위와 4년제 대학 교육과정의 내용을 바탕으로 추구하는 목표는 NCS의 기준은 조경설계 분야에 비해 조경시공과 조경관리 분야의 단위능력에 집중하여 개발된 것으로 나타났으며, 추후 4년제 대학 교육과정 편성에 선수과목의 균형에 대한 고려가 요구된다. 본 연구는 교육과정 유형분류 과정에서 각 학교별 간섭요인을 배제한 교육과정편람에 우선 기준하여 분류함에 따라 표면적인 용어에 함축된 세부 과정이 분류군에 포함되지 못한 구체적인 교육과정 평가기준의 재검토와 기준항목간의 적합성 연구는 추후 과제로 남기고자 한다.

Keywords

References

  1. Oh, M. D. and Lee, S. H.(2014). Redesign of A College Educational Curriculum Based on National Competency Standards. Journal of the Korea Contents Association. 14(9): 651-662. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.09.651
  2. Ham, M. H. and Kim, J. J.(2016). A Study on the Development and Operation of a Curriculum Based on National Competency Standard (NCS). Journal of the Korea Contents Association. 16(3): 694-711. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.03.694
  3. Kim, B. D. Due to the sluggish job market, four-year universities will also educate NCS. The Financial News. 2016.1.7.
  4. Jang, W. G.(2018). The Case study on Analysis of Capstone Design Education based on NCS(National Competencies Standard) Basic workplace skills. Journal of the Korea Academia-Industrial cooperation Society. 19(2): 483-496. https://doi.org/10.5762/KAIS.2018.19.2.483
  5. Byeon, J. S., Shin, S. H. and Ahn, S. R.(2017). A Methodology to Develop a Curriculum of Landscape Architecture based on National Competency Standards. Journal of the Korean Institute of Landscape Architecture. 45(2): 23-39. https://doi.org/10.9715/KILA.2017.45.2.023
  6. Korea Urban Research Institute(1998). Ecological urbanism. Seoul: Pakyoungsa.
  7. Hong, T. S.(2016). Status and Challenges of Development of NCS Ecology. environmental and landscape magazines. 91.
  8. Lee, Y. H., Jung, C. Y., Na, S. I., Kim, J. M. and Lee, C.(2009). Vocation Education & Workforce Development. Gyeonggi: Kyoyookgoahaksa.
  9. Ministry of Science and Technology(2018). National Science and Technology Standard Classification System.
  10. Education Ministry(2018). Guideline and Guidelines for the Self-classification of the 2019 Standard Classification System in the Department, Department and Major.