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4차 산업혁명 관련 융합기술교육에 대한 사례조사 및 산업체 수요조사: 전자, 소프트웨어, 자동차 중심의 융합교육 중심으로

A Case Study and Industry Demand Investigation on Technological Convergence Education Related to the 4th Industrial Revolution: Focused on Electronics, Software, and Automobile

  • 진성희 (한밭대학교 인문교양학부)
  • 투고 : 2018.11.20
  • 심사 : 2018.12.12
  • 발행 : 2019.02.28

초록

이 연구의 목적은 4차 산업혁명의 기술적 토대가 되는 전자, 소프트웨어, 자동차 분야 융합교육에 대한 국내외 사례를 조사하고 산업체의 요구를 조사하는 것이다. 이를 위해 문헌연구를 통해 전자, 소프트웨어, 자동차중심의 융합교육분야를 도출하였고 전문가 검토를 통해 수정 보완하였다. 각 분야별 융합교육의 현황을 파악하기 위해 국내외 교육과정을 조사하였다. 그리고 융합교육분야에 대한 산업체의 요구를 조사하기 위해 해당 분야에 종사하는 직원 341명을 대상으로 수요조사를 실시하였다. 연구도구는 융합신기술 교육에 대한 필요성, 융합교육분야에 대한 수요, 학부 융합교육에 대한 요구 세 부분으로 구성하였다. 연구결과 전자분야보다 소프트웨어와 자동차분야에서 융합교육에 대한 요구가 높았으며 해당 분야 졸업생 고용의 지도 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 융합교육의 운영형태에 대해서는 융합전공 또는 연계전공으로 운영되는 것이 바람직하다고 응답한 비율이 가장 높았다. 연구결과에 따라 융합교육 운영에 대한 시사점을 제안하였다.

The purpose of this study is to investigate case studies and industry needs for convergence education in the fields of electronics, software, and automobiles, which are the technical foundations of the Fourth Industrial Revolution. Through the literature review, the convergence education programs focusing on electronics, software, and automobile were derived. The areas were validated by the experts review who consisted of three industry experts and professors in the relevant fields. Domestic and foreign curriculum were investigated to understand the current state of technical convergence education in each field. Industry needs survey for technical convergence education was conducted in cooperation with the Sector Council of Industrial Resources. Research instruments consisted of three parts: needs for technical convergence education, needs for the specific convergence education in the field of electronics, software, and automobile, and opinions on convergence education. A total of 341 participants responded to the questionnaires: 132 in the electronic field, 100 in the software field, and 109 in the automobile field. The industry needs for convergence education were analyzed and implications were suggested. The results of this study are expected to provide a guideline for developing convergence education programs in higher education.

키워드

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그림 1. 학습자의 특성에 따라 융합기술교육에 대한 요구

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그림 2. 융합기술교육에 대한 산업체 요구

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그림 3. 융합기술교육 운영방법에 대한 요구

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그림 4. 융합기술전공 졸업생에 대한 고용의향

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그림 5. 융합전공 이수학생에 대한 기대사항

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그림 6. 융합전공 개설에 대한 우려사항

표 1. 전자공학 중심의 융합교육사례

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표 2. 소프트웨어공학 중심의 융합교육사례

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표 3. 자동차 공학중심의 융합교육사례

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표 4. 연구참여자 특징

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표 5. 설문도구

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표 6. 융합전공 개설에 대한 요구사항

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