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Research on the Effect of Tour Motivation on Satisfaction, and Revisiting Intention by Jeon-ju Hanok Village

전주 한옥마을 관광객의 관광동기가 만족도와 재방문 의도에 미치는 영향 연구

  • 김연선 (원광보건대학교 호텔관광과)
  • Received : 2018.11.20
  • Accepted : 2018.12.11
  • Published : 2019.01.28

Abstract

The purpose of this study is to investigate the effect of tour motivation on satisfaction and revisit intention of Tourists in Jeonju Hanok Village. 450 questionnaires were distributed to tourists in Jeonju Hanok Village and the final 426 copies were used for empirical analysis. The survey was conducted from July 1, 2018 to July 20, 2018, and the convenience extraction method was used. The results of this study are as follows. First, tourists' motivation of tourism was factored by uniqueness, history, education, artistry, and nostalgia. Second, uniqueness and artistic factors have a positive effect on the dependent variables, satisfaction and revisit intention. Third, the satisfaction of tourists had a positive effect on revisit intention. It is necessary to make efforts to combine uniqueness and artistry in all aspects of Hanok Village such as tourism, architecture, environment, sanitation, transportation, food, and lodging. Also, Jeonju Hanok Village should have marketing efforts to attract a large number of tourists.

본 연구는 전주 한옥마을 관광객의 관광동기가 만족도와 재방문 의도에 미치는 영향을 연구하였다. 전주 한옥마을 관광객을 대상으로 450부의 설문지를 배포하여 최종 426부를 실증분석에 이용하였다. 설문지는 2018년 7월 1일부터 7월 20일까지 실시하였고, 편의추출방법을 사용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 관광객의 관광동기는 고유성, 역사성, 교육성, 예술성, 그리고 향수성으로 요인화 되었다. 둘째, 고유성과 예술성 요인이 종속변수인 만족도와 재방문 의도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 관광객의 만족도는 재방문 의도에 정(+)의 영향을 미쳤다. 따라서 한옥마을의 관광 건축 환경 위생 교통 음식 숙박 등 모든 면에 있어서 고유성과 예술성을 접목하는 노력이 필요하다 할 수 있다. 또한 전주 한옥마을은 다수의 관광객 유치를 위한 마케팅적 노력이 강구되어야 한다.

Keywords

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그림 1. 연구 모형

표 1. 변수의 조작적 정의 및 설문지 구성

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표 2. 표본의 일반적인 특성

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표 3. 관광동기, 만족도, 재방문 의도의 요인분석 및 신뢰도 분석

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표 4. 관광동기와 만족도와의 영향 관계

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표 5. 관광동기와 재방문 의도와의 영향 관계

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표 6. 만족도와 재방문 의도와의 영향 관계

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