DOI QR코드

DOI QR Code

디자인특성화 교육전략 연구

Research for Design Specialization Education strategy

  • 박영진 (경기대학교 디자인비즈학부)
  • 투고 : 2019.10.21
  • 심사 : 2019.12.20
  • 발행 : 2019.12.28

초록

디자인 교육의 변화가 요구되는 것은 산업의 가치 변화와 시장의 요구가 혼재되어 나타나는 현상이다. 오늘날 디자인 산업에 영향을 미치는 외부적 요건의 변화와 내부적 가치 변화는 소비자 중심의 디자인에서 이해관계자 중심의 디자인으로 가치가 전이되고 있다. 이러한 변화의 중심에서 본 연구는 디자인 교육의 분야별 특성에 부합하는 교육적 매커니즘의 내용적 제안이 목적이다. 디자인 특성화는 '디자인+비즈니스'의 개념으로 디자인의 고유 기능인 스타일 개발과 마케팅, 경영 전략, 창업 등을 결합하여 창의적 사고와 전략적 사고를 융합하여 활용함으로써 디자인 시너지의 극대화를 추구하는 새로운 영역을 뜻한다. 따라서 디자인 특성화는 우선 경제적 가치에서 교육의 정책을 실현해야 하며 이전의 도제적 교육관에서 벗어나 합리성과 효율성을 제고하는 디자인 프로세스로 전환되어야 한다.

A change request in design education is a phenomenon manifested by changes in the value of the industry and market demands. Changes in external requirements and internal values that affect the design industry today are shifting from consumer-centered design to stakeholder-centered design. At the center of these changes, design education should be transformed into an educational mechanism that conforms to the characteristics of each field and design specialization should coincide with the direction of the capitalist market. Design specialization must realize the policy of education in economic value first, and should be changed to a design process that enhances rationality and efficiency from the previous apprenticeship education.

키워드

참고문헌

  1. S. J. Lee. (2004). The Present Situation and Prospects of Design Policy. Korea Design Industry Research Center. 6.
  2. T. Peterson, translated by S. M. Jung. (2006). Tompeters Essentials Design. Seoul : Book21.
  3. G. Julier, Translation By J. Y. Park. (2008). Culture of Design. Seoul : Design Net.
  4. H. J. Lee. (2011). A study on the promotion of purchasing by design management strategy and innovation design. Doctoral Dissertation. Chung-Ang University, Seoul.
  5. H. Y. Ahn. (1999). Design Education. Seoul : Trimond.
  6. E. H. Sung. (2001). A study of creativity improvement program with Imagery thinking, Korean Psychological Association, 14(1), 158-168.
  7. C. K. Chae. (2013). The Obstacles to Promoting Creativity and Future Tasks, Urban Problems, 48(53), 26-35. DOI : 10.14400/JDC. 2013.14.12.1
  8. E. S. Kwon. (2002). A study on the cognitive theory for Online design Education. Design Studies, 49. 34-35.
  9. G. W. Seo. & K. S. Kim, (2012). The activation of newspaper advertising utilizing creative design: Focusing on korea and foreign cases. Korea Society of Design Trend, 34(16). 13-23
  10. G. H. Kim. (2014). A study on the necessity of education for humanities in digital design, Journal of Digital Design, 14(4), 826-835. DOI : 10.14400/JDC. 2014.14.12.1
  11. K. W. Jeong, (2007). Design Management, Seoul : Ahn Graphics.
  12. J. A. Heo, (2010). Converging imagination of medicine and art, Society of Design Convergence, 9(3), 90-99.
  13. Wikipedia, Design. (2019). Retrieved from http://ko.wikipedia.org/wiki/%EB%94%94%EC%9E%90%EC%9D%B8
  14. J. Y. Park. (2006). Multi-design policy system for design management strategy. Doctoral Dissertation. Chung-Ang University. Seoul
  15. G. H. Kim. (2014). A study on the necessity of education for humanities in digital design, Journal of Digital Design, 14(4), 826-835. DOI : 10.14400/JDC. 2014.14.12.1