Abstract
To survive in the trend of the fourth industrial revolution, companies are putting a lot of attention and effort into personalization services using the latest technologies such as big data, artificial intelligence and the Internet of Things, while entrusting third parties to handle personal information on the grounds of work efficiency, expertise and cost reduction. In such an environment, consignors need to check trustees on a more effective and reasonable basis to ensure personal information safety for trustees. This study used AHP techniques to derive the importance and priority of each item of "Personal Information Safety Assurance Measures" for financial companies and trustees, and objectively compared and analyzed differences in perceptions of importance between financial institutions and trustees. Based on this, the company recognizes the difference between self-inspection of financial institutions and inspection of trustees and presents policy grounds and implications for applying differentiated inspection standards that reflect the weights appropriate for the purpose.
4차 산업혁명시대 흐름 속에서 살아남기 위해 기업들은 빅데이터, 인공지능, 사물인터넷 등 최신 기술을 활용한 개인화 서비스에 많은 관심과 노력을 기울이는 한편, 업무 효율성 및 전문성, 비용 절감 등의 이유로 개인정보 처리를 제3자에게 위탁하고 있다. 이러한 환경에서 위탁자는 수탁자에 대한 개인정보 안전성 확보를 위해 보다 효과적이고 합리적인 기준으로 수탁자를 점검할 필요가 있다. 본 연구는 금융회사와 수탁자를 대상으로 AHP 기법을 이용하여 『개인정보 안전성 확보조치 기준』 항목별 중요도와 우선순위를 도출하고, 금융회사와 수탁자 간의 중요도에 대한 인식 차이를 객관적으로 비교 분석하였다. 이를 바탕으로 금융회사 자체 점검과 수탁자 점검의 차이를 인식하고 목적에 맞는 가중치를 반영한 차별화된 점검기준을 적용할 수 있는 정책적 근거와 시사점을 제시한다.